Verbal fluency of six-year-old children assessed on the basis of the semantic category of a plant
Abstract
This article examines the verbal fluency of six-year-old children as regards the semantic category of a plant. The article analyses the collected material in reference to the number of correct and incorrect responses and the number of clusters and switches. Among the generated clusters, examples were classified into subgroups: fruit, vegetables, flowers, and cereals. A total of 27 semantic clusters consistent with the criterion were created, including 17 generated by boys and 10 by girls. There were also 116 semantic switches, including 60 generated by girls and 56 by boys, and 148 phonetic switches, including 71 generated by girls and 77 by boys. Based on the research results, conclusions can be drawn about, among other aspects, the quality of linguistic processes, the richness of vocabulary, and the level of semantic memory.
Keywords:
verbal fluency, semantics, cognitive functionsReferences
Arends R. (1994): Uczymy się nauczać. Przekład K. Kruszewski. Warszawa. Google Scholar
Benton A.L. (1968): Differential behavioural effects in frontal lobe disease. „Neuropsychologia” 6, s. 53–60.
Crossref
Google Scholar
Benton A.L., Hamsher S.K., Sivan A.B. (1983): Controlled Oral Word Association Test (COWAT).
Crossref
Google Scholar
Biechowska D., Kaczmarek I., Witkowska M., Steinborn B. (2012): Przydatność prób fluencji słownej w diagnozie różnicowej zaburzeń neurologicznych u dzieci i młodzieży. „Neurologia Dziecięca” 21(42), s. 45–51. Google Scholar
Gawda B., Szepietowska E.M. (2011): Fluencja słowna i jej uwarunkowania. „Psychologia–Etologia–Genetyka” 23, s. 63–90. Google Scholar
Gelman S.A., Taylor M. (1984): How two-year-old children interpret proper and common names for unfamiliar objects. „Child Development”, s. 1535–1540.
Crossref
Google Scholar
Gliwa-Patyńska R. (2021): Test fluencji słownej semantycznej w logopedycznej diagnozie otępienia alzheimerowskiego – wybrane aspekty. „Logopaedica Lodziensia” 5, s. 35–57.
Crossref
Google Scholar
Hall D.G. (2009): Proper names in early word learning: Rethinking a theoretical account of lexical development. „Mind & Language” 24(4), s. 404–432.
Crossref
Google Scholar
Heim S., Eickhoff S.B., Amunts K. (2008): Specialization in Broca’s region for semantic, phonological, and syntactic fluency? „Neuroimage” 40(3), s. 1362–1368.
Crossref
Google Scholar
Higgins Ch., King D., Levine D., Wheelock V., Khampkay N., Sigvard K. (2003): The relationship between executive function and verbal memory in Parkinson’s disease. „Brain and Cognition” 52, s. 343–352.
Crossref
Google Scholar
Jodzio K. (2008): Neuropsychologia intencjonalnego działania. Koncepcje funkcji wykonawczych. Warszawa. Google Scholar
Kielar-Turska M., Byczewska-Konieczny K. (2014): Specyficzne właściwości posługiwania się językiem przez osoby w wieku senioralnym. [W:] Biomedyczne podstawy logopedii. Red. S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray. Gdańsk, s. 429–441. Google Scholar
Koren R., Kofman O., Berger A. (2005): Analysis of word clustering in verbal fluency of school-aged children. „Archives of Clinical Neuropsychology” 20(8), s. 1087–1104.
Crossref
Google Scholar
Lezak M.D., Howieson D.B., Bigler E.D., Tranel D. (2012): Neuropsychological assessment. Oxford. Google Scholar
Łojek E., Stańczak J. (2010): Podręcznik do Kalifornijskiego Testu Uczenia się Językowego CVLT D.C. Delisa, J.H. Kramera, E. Kaplan i B. Ober. Polska normalizacja. Warszawa. Google Scholar
Łuczywek E., Fersten E. (1992): Poziom fluencji słownej przy różnych uszkodzeniach mózgu. „Studia Psychologiczne” 30(1–2), s. 89–98. Google Scholar
Macnamara J. (1982): Names for things. Cambridge. Google Scholar
Marchak K., Hall D. (2022): Children’s understanding of proper names and descriptions. „Journal of Child Language” 49(6), s. 1295–1306.
Crossref
Google Scholar
Markman E.M., Jaswal V.K. (2004): Acquiring and using a grammatical form class: Lessons from the proper-count distinction. [W:] Weaving a Lexicon. Red. D.G. Hall, S.R. Waxman. Cambridge, s. 371–409.
Crossref
Google Scholar
Moritz S., Birkner Ch., Klos M., Jahn H., Haud J., Haasen Ch., Krausz M. (2002): Executive functioning in OCD, unipolar depression, and schizophrenia. „Archives of Clinical Neuropsychology” 17, s. 477–483.
Crossref
Google Scholar
Ostberg P., Fernaeus S.E., Hellström A., Bogdanović N., Wahlund L.O. (2005): Impaired verbal fluency: A sign of mild cognitive impairment. „Brain and Language” 95(2), s. 273–279.
Crossref
Google Scholar
Pąchalska M. (2007): Neuropsychologia kliniczna. Urazy mózgu. Warszawa. Google Scholar
Piatt A.L., Fields J.A., Paolo A.M., Tröster A.I. (2004): Action verbal fluency normative data for the elderly. „Brain and Language” 89(3), s. 580–583.
Crossref
Google Scholar
Piskunowicz M., Bieliński Z., Zgliński A., Borkowska A. (2013): Testy fluencji słownej – zastosowanie w diagnostyce neuropsychologicznej. „Psychiatria Polska” XLVI/3, s. 475–485. Google Scholar
Ponichtera-Kasprzykowska M., Sobów T. (2014): Adaptacja i wykorzystanie testu fluencji słownej na świecie. „Psychiatria i Psychologia Kliniczna” 14(3), s. 178–187.
Crossref
Google Scholar
Porayski-Pomsta J. (1994): Umiejętności komunikacyjne u dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne. Warszawa. Google Scholar
Potocka-Pirosz K. (2023): Fluencja semantyczna u dzieci w wieku przedszkolnym na przykładzie kategorii zwierzęta. „Prace Filologiczne” 78, s. 265–277.
Crossref
Google Scholar
Riva D., Nichelli F., Devoti M. (2000): Developmental Aspects of Verbal Fluency and Confrontation Naming in Children. „Brain and Language” 71(2), s. 267–284.
Crossref
Google Scholar
Ross T.P. (2003): The reliability of cluster and switch scores for the Controlled Oral Word Association Test. „Archives of Clinical Neuropsychology” 18(2), s. 153–164.
Crossref
Google Scholar
Ross T.P., Calhoun E., Cox T., Wenner C., Kono W., Pleasant M. (2007): The reliability and validity of qualitative scores for the Controlled Oral Word Association Test. „Archives of Clinical Neuropsychology” 22, s. 475–488.
Crossref
Google Scholar
Rossell S. (2006): Category fluency performance in patients with schizophrenia and bipolar disorder: the influence of affective categories. „Schizophrenia Research” 82, s. 135–138.
Crossref
Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2016): Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej. Poznań. Google Scholar
Sitek E.J., Konkel A., Międzobrodzka E., Sołtan W., Barczak A., Sławek J. (2014): Kliniczne zastosowania prób fluencji słownej w chorobie Huntingtona. „Hygeia Public Health” 49(2), s. 215–221. Google Scholar
Strauss E., Sherman E.M.S., Spreen O. (2006): A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary. New York. Google Scholar
Szepietowska E.M., Gawda M. (2011): Ścieżkami fluencji słownej. Lublin. Google Scholar
Talarowska M., Zboralski K., Gałecki P. (2011): Wykonanie testu fluencji słownej przez chorych z depresją i organicznymi zaburzeniami depresyjnymi. „Current Problems of Psychiatry” 12(4), s. 397–403. Google Scholar
Troyer A.K., Moscovitch M., Winocur G. (1997): Clustering and switching as two components of verbal fluency: Evidence from younger and older healthy adults. „Neuropsychology” 11, s. 138–146.
Crossref
Google Scholar
Zając E. (2019): Porównanie fluencji słownej w zakresie nazw własnych i wyrazów pospolitych dzieci przedszkolnych i uczniów szkoły podstawowej. „Poradnik Językowy” 8, s. 83–92. Google Scholar
Zając E. (2021): Fluencja werbalna na podstawie wybranych kategorii nazw własnych – badania na grupie dzieci 5-letnich. „Logopedia” 50(2), s. 27–52. Google Scholar
Zając E. (2022): Fluencja czasownikowa dzieci 5-letnich – wyniki badań własnych. [W:] Miscellanea lingwistyczne i varia. Polszczyzna w różnych jej aspektach. Red. K. Kołatka. Bydgoszcz, s. 301–315. Google Scholar
Zalewska S. (2002–2003): Psychopedagogiczne uwarunkowania rozwoju mowy u dziecka. „Studia Gdańskie” XV–XVI, s. 173–179. Google Scholar
Żmudzka M. (2020): Wybrane aspekty procesu nabywania i rozumienia pojęć przez dzieci w wieku przedszkolnym. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Gospodarki” 36(5), s. 53–72. Google Scholar
