From microsermons to memes. On the small homiletics forms by Rev. Eugeniusz Burzyk
Renata Bizior
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowiehttps://orcid.org/0000-0003-3216-4037
Abstract
This paper takes up the issues of creating new preaching forms: triptych sermons (micro-sermons) and memes with sermons and how they function in the perspective of linguistic genology. Characteristics of species forms which are transformations of other genre patterns are embedded in the contemporary cultural context. This study presents new forms of the genre against several contextual considerations: cultural and communications transformations determined by the development of digital technologies and the assumptions of the new evangelization program implemented by the Church combined with the attitude of open Catholicism presented by their author, Rev. Eugeniusz Burzyk. The article discusses the usefulness of the model of short triptych sermons and the adaptation of internet memes for the needs of the new evangelization. The analysed preaching texts are presented as forms (specimens) breaking with the canonical genre pattern, crossing the boundaries of the genre, hybridism and taking up polemics with the genre tradition. The study characterizes specific features of both related forms of the genre: sermons (microsermons) and memes with sermons.
Keywords:
speech genre, anti-genre, modern sermons, , internet meme, Internet communication, new evangelization, inculturationReferences
Bełch K. (2011): Nowa ewangelizacja w kulturze postmodernistycznej. „Studia Pastoralne”, nr 7, s. 336-350. Google Scholar
Burkacka I. (2016): Intertekstualność współczesnej komunikacji. Memy a teksty kultury. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” (32), s. 75-91. Google Scholar
Bizior R. (2014): Strategie ekonomizacji wypowiedzi – na przykładzie współczesnych mikrokazań zwanych „burzykami”. [W:] Mechanizmy ekonomizacji języka. Pod red. R. Bizior, D. Suskiej. Częstochowa, s. 103-120. Google Scholar
Bizior R. (2015): Mikrokazania tryptykowe – od gatunkowej hybrydy do antygatunku. „Poradnik Językowy” nr 9, s. 41-51. Google Scholar
Grzenia J. (1999): Język poetycki jako struktura polifoniczna. Na materiale poezji polskiej XX wieku. Katowice. Google Scholar
Jan Paweł II (1993): Veritatis splendor, Watykan. Online dostęp: 1.02.2018. Google Scholar
Johnson Ch. (2010): Microstyl. The Art of Whiting Little. New York-London. Kamińska M. (2011): Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze Internetu. Poznań. Google Scholar
Kołodziejczyk J. (1995): Postmodernistyczna koncepcja kazania. [W:] Postmodernizm. Wyzwanie dla chrześcijaństwa. Pod red. Z. Sareły, Poznań, s. 83-89. Google Scholar
Kołowiecki W. (2012): Memy internetowe jako nowy język Internetu. “Kultura i Historia”, nr 21. Online: dostęp: 20.12. 2018. Google Scholar
Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej. Lineamenta (2011).Watykan. Online: dostęp: 1.03.2018. Google Scholar
Nowa ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej. Instrumentum laboris (2012). Watykan. Online: dostęp: 3.03.2018. Google Scholar
Niekrewicz A.A. (2014): Słowo a obraz. Memetyczne sposoby wyrażania poglądów społeczno-politycznych. [W:] Mechanizmy ekonomizacji języka. Pod red. R. Bizior, D. Suskiej. Częstochowa, s. 12-24. Google Scholar
Niekrewicz A.A. (2015): Od schematyzmu do kreacjonizmu. Język memów internetowych. Gorzów Wielkopolski. Google Scholar
Ojciec Święty Franciszek (2013): Adhortacja apostolska. Evangelii gaudium. O głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie. Watykan. Online: <2.vatican.va /content/francesco/pl/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_ 20131124_evangelii-gaudium.html> dostęp: 2.11.2017. Google Scholar
Rauer B. (2009): Tak – tak, nie – nie. (Z księdzem Eugeniuszem Burzykiem rozmawia Bogusław Rauer). [W:] E. Burzyk, Kazania mikuszowickie: wygłoszone w zabytkowym kościele świętej Barbary w Bielsku-Białej Mikuszowicach Krakowskich. Bielsko-Biała, s. 11-16. Google Scholar
Sikora J. (2008): Od Słowa do słowa. Literackość współczesnych kazań. Warszawa. Google Scholar
Sikora J. (2012): Twórczość kaznodziejska ks. Józefa Tischnera. Studium literacko-ho-miletyczne. Warszawa. Google Scholar
Sławiński H. (2009): Potrzeba urozmaicenia modelu homilii. „Studia Włocławskie” (11), s. 90-97. Google Scholar
Sławkowa E. (2004): Antygatunek i metagatunek a struktura tekstu (kilka wybranych zagadnień). [W:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2. Tekst a gatunek. Pod red. D. Ostaszewskiej, Katowice, s. 333-339. Google Scholar
Walkiewicz A. (2013): Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej. „Teksty z Ulicy. Zeszyt Memetyczny”, nr 14, s. 50–69. Online: dostęp: 20.12.2018. Google Scholar
Wiggins B.E., Bowers G.B. (2014): Memes as genre: a structurational analysis of the memescape. “Media & Society”, May, s. 1-21. Google Scholar
Witosz B. (2005): Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki. Katowice. Google Scholar
Wojtak M. (2004a): Gatunki prasowe, Lublin. Google Scholar
Wojtak M. (2004b): Styl religijny w perspektywie genologicznej. [W:] Język religijny dawniej i dziś. Pod red. S. Mikołajczaka, T. Węcławskiego, Poznań, s. 104-113. Google Scholar
Wojtak M. (2014): Genologiczna analiza tekstu. „Prace Językoznawcze” XVI/3, s. 63-71. Google Scholar
Zając M. (2010): Nowa ewangelizacja. [W:] Encyklopedia katolicka, t. 14. Pod red. E. Gigilewicza. Lublin, kol. 13-14. Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D. (2016a): Intertekstualność współczesnej komunikacji internetowej. Intertekstualne odwołania wewnątrzgatunkowe w memach. „Poznańskie Studia Językoznawcze” (32), s. 57-73. Google Scholar
Zdunkiewicz-Jedynak D. (2016b): Czy zagraża nam język popchrześcijaństwa? O nowych zjawiskach w polskim dyskursie religijnym pierwszych dekad XXI wieku. „Artes Humanae” 1, s. 125-140. Google Scholar
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie
https://orcid.org/0000-0003-3216-4037
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.