Selected terms with a participial component in the language of education. A morphological and semantic analysis

Renata Makarewicz

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-8745-4125


Abstract

This paper concerns educational linguistics and presents a morphological and semantic analysis of the terms used in the language of education that contain a participial component. These terms appear in legal documents and materials used for teachers’ professional development. Some of the analysed cases raise doubts about their appropriateness and semantic clarity. This paper aims to explain these doubts and decide on the correctness of each case. The participles used in the studied terms are subjected to a morphological analysis. The motivation behind the formation of the terms is described. The participles are analysed according to the categories of tense and voice. The paper analyses active and passive participles, referencing approaches, present in subject literature, to the trend of the adjectivisation of adjectival participles. Describing word-formation mechanisms involves rules of semantic cohesion, which underlie the pronunciations of correctness in terms of the appropriateness of use. The observed semantic innovations are presented in the context of educational models (the humanistic model of the school). The Polish term ucząca się szkoła is inspired by the English term learning school and is an example of neosemantisation. In addition to presenting a linguistic analysis of the passive participles, including dictionary references, this paper also presents these participles in light of the educational changes that have been observed for the last thirty years.

The analysis has yielded the conditions of appropriateness and clarity for the terms containing active and passive adjectival participles that appear in the language of education. These terms are used to shorten utterances. However, sometimes specialised language is required.


Keywords:

language of education, participle, morphology, semantics, appropriateness, clarity


Bańko Mirosław, 2002, Wykłady z polskiej fleksji, PWN, Warszawa.   Google Scholar

Bartnicka Barbara, 1970, Adiektywizacja imiesłowów w języku polskim, PWN, Warszawa.   Google Scholar

Bojałkowska Krystyna, 2010, Opis składniowy imiesłowów przysłówkowych we współczesnym języku polskim, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.   Google Scholar

Gramatyka współczesnego języka polskiego. Morfologia, red. Grzegorczykowa Renata, Laskowski Roman, Wróbel Henryk, 1998, PWN, Warszawa.   Google Scholar

Grybosiowa Antonina, 1975, Rozwój funkcji składniowej imiesłowów nieodmiennych w języku polskim. Związki z nomen, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków.   Google Scholar

Markowski Andrzej, 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. PWN. Warszawa.   Google Scholar

Mazurkiewicz Grzegorz (red.), 2015, Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty, wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/17207/mazurkiewicz_uczaca_sie_szkola_2015.pdf?sequence=1&isAllowed=y   Google Scholar

Nagórko Alicja, 1996, Zarys gramatyki polskiej, PWN, Warszawa.   Google Scholar

Nauczanie integrujące https://rownosc.info/dictionary/integracyjny-system-edukacji/   Google Scholar

Podstawa programowa kształcenia ogólnego https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/1534/1 , dostęp 23-05-2019.   Google Scholar

Sterna Danuta, 2008, Ocenianie kształtujące w praktyce, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa.   Google Scholar

Wróbel Henryk, 1975 Składnia imiesłowów czynnych we współczesnej polszczyźnie, Uniwersytet Śląski, Katowice.   Google Scholar

Sengre Peter M., 2003, Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna.   Google Scholar

Strużyński Klemens, 2007, Ocena – ocenianie, w: „Wychowawca” nr 5, s. 22-33.   Google Scholar

Zaczyński Władysław, 1995, Praca badawcza nauczyciela, WSiP, Warszawa.   Google Scholar

Zawiślak Aleksandra, 2000, Czym jest właściwie nauczanie blokowe? w: Reforma edukacji-realia, szanse, zagrożenia, red. K. Waligórski, Bydgoszcz-Wągrowiec, s. 87-94.   Google Scholar


Published
2019-08-21

Cited by

Makarewicz, R. (2019). Selected terms with a participial component in the language of education. A morphological and semantic analysis. Prace Językoznawcze, 21(3), 105–117. https://doi.org/10.31648/pj.4439

Renata Makarewicz 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0001-8745-4125