Emocje jako składnik językowego obrazu gry komputerowej (na podstawie nazw emocji w recenzjach gier komputerowych)

Krzysztof Kaszewski

Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8789-2405


Abstract

The aim of the article is to show how the emotion terms are used in reviews of computer
games published in the media for video game enthusiasts: paper magazines and Internet
portals. Analyses have shown that game reviewers are keen to use the emotion terms, most
often indicating the groups: JOY, INTEREST, ANGER and BOREDOM. The emotions
terms usually referred to the completely reviewed game, its content (fictional) and actions
taken by the player, more often accompanying positive rather than negative assessments.
Verbs (personal and non-personal forms – participles), nouns and adjectives were used
to name emotions. The relationship was apparent between the nature of the computer
game (entertainment, interactivity, symbolism) and the emotions being communicated.


Keywords:

computer game, review, linguistic picture of the world, emotions,, press, internet


Bortnowski S. (2003): Warsztaty dziennikarskie. Warszawa.   Google Scholar

Grabias S. (1981): O ekspresywności języka. Lublin.   Google Scholar

Green C. S., Bavelier D. (2012): Learning, attentional control and action video games, , access: 15.06.2018.   Google Scholar

Grzesiuk A. (1995): Składnia wypowiedzi emocjonalnych. Lublin.   Google Scholar

Jarosz B. (2014): Językowy obraz ślubu. Lublin.   Google Scholar

Kaszewski K. (2006): Język dyskusji radiowej. Analiza wypowiedzi słuchaczy w Programie III PR. Warszawa.   Google Scholar

Kaszewski K. (2015): Recenzja gry komputerowej – między techniką a kulturą. [In:] Gatunki mowy i ich ewolucja. T. 5. Gatunek a granice. D. Ostaszewska, J. Przyklenk (eds.). Katowice, pp. 107−117.   Google Scholar

Kaszewski K. (2018): Media o sobie. Językowe elementy autopromocyjne w przekazach informacyjnych prasy, radia i telewizji. Warszawa.   Google Scholar

Kaszewski K. (2019): Profilowanie pojęć jako metoda rekonstrukcji medialnych obrazów świata (na przykładzie profilowania pojęcia gry komputerowej). [In:] Współczesne media. Problemy i metody badań nad mediami. T. II. I. Hofman, D. Kępa-Figura (eds). Lublin, pp. 143–158.   Google Scholar

Kozłowska E. (2003): Recenzja jako forma podwójnego dialogu. [In:] Praktyczna stylistyka (nie tylko) dla polonistów. A. Mikołajczuk, E. Bańkowska (eds). Warszawa, pp. 207−318.   Google Scholar

Krauz M. (2006): Sposoby wyrażania emocji w recenzjach filmowych. [In:] Wyrażanie emocji. K. Michalewski (ed.). Łódź, pp. 204−213.   Google Scholar

Niebrzegowska-Bartmińska S. (2015): O profilowaniu językowego obrazu świata. „Poradnik Językowy” 1, pp. 30–44.   Google Scholar

Nowakowska-Kempna I. (1995): Konceptualizacja uczuć w języku polskim: prolegomena. Warszawa.   Google Scholar

Rak M. (2015): Kulturemy podhalańskie. Kraków.   Google Scholar

Szumska D. (2000): O emocjach bez emocji. [In:] Uczucia w języku i tekście. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (eds). Wrocław, pp. 199−208.   Google Scholar

Ulfik-Jaworska I. (2005): Komputerowi mordercy. Tendencje konstruktywne i destruktywne u graczy komputerowych. Lublin.   Google Scholar

Bańko M. (ed.) (2000): Inny słownik języka polskiego. Warszawa.   Google Scholar

Dubisz S. (ed.) (2003): Uniwersalny słownik języka polskiego. Warszawa.   Google Scholar

Dunaj B. (ed.) (1998): Słownik współczesnego języka polskiego. Warszawa.   Google Scholar

Zgółkowa H. (ed.) (1994−2005): Praktyczny słownik współczesnej polszczyzny. Poznań.   Google Scholar


Published
2019-11-06

Cited by

Kaszewski, K. (2019). Emocje jako składnik językowego obrazu gry komputerowej (na podstawie nazw emocji w recenzjach gier komputerowych). Prace Językoznawcze, 21(4), 97–110. https://doi.org/10.31648/pj.4692

Krzysztof Kaszewski 
Uniwersytet Warszawski
https://orcid.org/0000-0002-8789-2405