Evaluating function of language intuition: on the example of French as a foreign language
Wioletta Piegzik
Abstract
This paper discusses some of the qualities and weaknesses of language intuition,
understood as tacit knowledge or mental ability, that allows language users to make
judgements quickly and decisively, especially when they have to evaluate grammaticality/
ungrammaticality of sentences. In the paper, we present a pilot research conducted in
a group of students of French as a foreign language at A2 level. The study shows that
every language user, regardless of her/his level of mastery, uses linguistic intuition.
The study also shows that users’ intuition at the A2 level help best when the learners deal
with regular forms and forms with high frequency of use. However, when the learner has
to apply more than one rule in the same sentence, following intuition might be less reliable.
Keywords:
language intuition, evaluation, unconscious information process, tacit knowledge, language proficiencyReferences
Chomsky N. (1982): Zagadnienia teorii składni. Przeł. I. Jakubczak. Warszawa–Wrocław–Kraków–Gdańsk–Łódź. Google Scholar
Chomsky N. (2006): Language and mind. Cambridge. Google Scholar
Cyr P. (1998): Les stratégies d’apprentissage. Paris. Google Scholar
Cuq J.-P. (red.) (2003): Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris. Google Scholar
Derkx V. (2015): L’intuition en sciences du langage: de l’énonciation à la grammaticalité des énoncés. Paris. [niepublikowana rozprawa doktorska]. Google Scholar
Dubois J. (red.) (2012): Dictionnaire de linguistique et des sciences du langage. Paris. Google Scholar
Ellis N. C. (2005): At the interface: Dynamic interactions of explicit and implicit knowledge. Google Scholar
,,Studies in Second Language Acquisition” nr 27, s. 305–352. Google Scholar
Ellis R. (2009): Implicit and explicit learning, knowledge and instruction. [W:] Implicit and explicit knowledge in second language learning, testing and teaching. Red. R. Ellis, S. Loewen, C. Elder, R. Erlam, J. Philp, & H. Reinders. Bristol, s. 3–25. Google Scholar
Esteki B. (2014): The Relationship between Implicit and Explicit Knowledge and Second Language Proficiency. ,,Theory and Practice in Language Studies”. T. 4, nr 7, s. 1520–1525. Google Scholar
Gigerenzer G. (2007): Le génie de l’intuition. Intelligence et pouvoirs de l’inconscient. Przeł. M. Garène. Paris. Google Scholar
Gutiérrez X. (2012): Implicit Knowledge, Explicit Knowledge, and Achievement in Second Language (L2) Spanish. ,,The Canadian Journal of Applied Linguistics” nr 15/1, s. 20–41. Google Scholar
Hulstijn J. (2002): Toward a unified account of the representation, processing and acquisition of second language knowledge. ,,Second Language Research” nr 18, s. 193–223. Google Scholar
Janowski B.A. (1973): Nauka języka obcego. Spojrzenie psychologa. Warszawa. Google Scholar
Kahneman D. (2011): Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Przeł. P. Szymczak. Poznań. Google Scholar
Krashen S. (1982): Principles and Practice in Second Language Aquisition, Oxford. Google Scholar
Komorowska H. (1982): Metody badań empirycznych w glottodydaktyce. Warszawa. Google Scholar
Lewandowska-Tomaszczyk B. (2010): Introspekcja i intuicja w uczeniu się kategorii językowych. [W:] Interdyscyplinarne studia nad świadomością i przetwarzaniem językowym. Red. J. Nijakowska. Kraków, s. 41–74. Google Scholar
Loewen S. (2009): Grammaticality judgment test and the measurement of implicit and explicit knowledge. [W:] Implicit and explicit knowledge in second language learning, testing and teaching. Red. R. Ellis, S. Loewen, C. Elder, R. Erlam, J. Philp, H. Reinders. Bristol, s. 94–112. Google Scholar
Lyons J. (1998): Chomsky. Przeł. B. Stanosz. Warszawa. Google Scholar
Łobocki M. (2004): Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków. Google Scholar
Mihułka K. (2010): Badania diagnostyczne w glottodydaktyce – zalety i trudności. ,,Neofilolog” nr 34, s. 183– 195. Google Scholar
Paradis M. (1994): Neurolinguistic aspects of implicit and explicit memory: Implications for bilingualism and SLA. [W:] Implicit and explicit learning of languages. Red. N. C. Ellis. San Diego, CA: Academic Press, s. 393–419. Google Scholar
Polański K. (red.) (2003): Encyklopedia językoznawstwa ogólnego. Wrocław. Google Scholar
Rada Europy (2003): Europejski system opisu kształcenia językowego : nauczanie, uczenie się, ocenianie. Warszawa. Google Scholar
Rogalski A.K. (2013): Gramatyka uniwersalna – Ray Jackendoff versus Noam Chomsky. ,,Roczniki Filozoficzne”. T. LXI, nr 3, s. 5–28. Google Scholar
Tardif J. (1992): Pour un enseignement stratégique: l’apport de la psychologie cognitive. Montréal. Google Scholar
Walczak M. (2011): Intuicja jako typ poznania, wiedzy i dyspozycji. ,,Zagadnienia naukoznawstwa” nr 2 (188), s. 127–144. Google Scholar
Myers D.G. (2004): Intuicja. Jej siła i słabość. Przeł. A. Sosenko. Wrocław. Google Scholar
Wilczyńska W. (2014): Myślenie automatyczne a myślenie refleksyjne, czyli o podejmowaniu decyzji językowych w J2. [W:] Refleksja w uczeniu się języków obcych. Red. M. Baran-Łucarz. Wrocław, s. 173–190. Google Scholar
Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010): Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Kraków. Google Scholar
Yaguello M. (1988): Catalogue des idées reçues sur la langue. Paris. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.