“Wińsko upaja” and “Bagno wciąga” – on advertising slogans of Polish cities and regions
Abstract
Place marketing in Poland is a relatively new phenomenon, and its observations focus
mainly on the problems of management, psychology, sociology and visual identification.
The article presents results of the research on the lexis of advertising slogans of Polish
territorial units: voivodeships, counties, municipalities, communes and cities. The study
presents the structure of promotional slogans, the frequency of particular parts of speech
and their persuasive value. Semantic categories characteristic of the studied texts are
also discussed. In order to attract people, administrative units often emphasise in their
slogans the advantageous location of the place, its uniqueness as regards safety, peace,
health values, clean environment, openness to different forms of human activity, modernity,
development. They also refer to the local attractions, e.g. monuments, history, events
which determine the specificity of the place, its strengths, competitiveness in comparison with other cities or regions. Slogans usually provide information that could help a given
unit be chosen as a good place for living, investing, studying, resting, sightseeing, developing
economic activity.
Keywords:
slogan, advertisement, place marketing, semantics, lexisReferences
Adamus-Matuszyńska A., Dzik P. (2017): Tożsamość wizualna polskich województw, miast i powiatów. Identyfikacja, prezentacja, znaczenia. Katowice. Google Scholar
Benedikt A. (2005): Reklama jako proces komunikacji. Wrocław. Google Scholar
Bralczyk J. (2004): Język na sprzedaż. Gdańsk. Google Scholar
Czornik M. (2000): Promocja miasta. Katowice. Google Scholar
Florek M. (2006): Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Hasła reklamowe miast polskich w kontekście urbanonimicznym. „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”. T. LX, s. 67–78. Google Scholar
Gędek M. (2013): Reklama: zarys problematyki. Lublin. Google Scholar
Glińska E. (2016): Budowanie marki miasta. Koncepcje, warunki, modele. Warszawa. Google Scholar
Hajduk G. (2015): Kształtowanie marki miejsca, , dostęp: 22.03.2020. Google Scholar
Handke K. (2009): Socjologia języka. Warszawa. Google Scholar
Hereźniak M. (2011): Marka narodowa. Warszawa. Google Scholar
Jabłoński A. (2016): Kolory w reklamie i marketingu, , dostęp: 22.03.2020. Google Scholar
Junghardt R. (2000): ABC promocji gmin, miast i regionów. Gliwice. Google Scholar
Kamińska-Szmaj I. (1996): Slogan reklamowy – budowa składniowa. „Poradnik Językowy” 4, s. 13–22. Google Scholar
Kamińska-Szmaj I. (1998): Słownictwo charakterystyczne dla tekstów reklamowych. „Poradnik Językowy” 6, s. 5–11. Google Scholar
Karbowiak K. (2008): Turystyka w województwie warmińsko-mazurskim – stan obecny i perspektywy rozwoju. „Rocznik Nauk Rolniczych. Seria G”. T. 95, z. 3/4, s. 91–100. Google Scholar
Kochan M. (2003): Slogany w reklamie i polityce. Warszawa. Google Scholar
Kołodziej J. (1993): Reklama: gra słowami. „Zeszyty Prasoznawcze” 3–4, s. 73–91. Google Scholar
Lewiński P. H. (2008): Retoryka reklamy. Wrocław. Google Scholar
Loewe I. (2013): Styl reklamy komercyjnej. [W:] Style współczesnej polszczyzny: przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków, s. 381–405. Google Scholar
Łuczak A. (2011): Branding miejsca turystycznego na przykładzie Gdańska. „Ekonomiczne Problemy Usług” 75, s. 73–78. Google Scholar
Ożóg K. (2011): Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia. Rzeszów. Google Scholar
Pogorzelski J. (2012): Praktyczny marketing miast i regionów. Warszawa. Google Scholar
Reboul O. (1980): Kiedy słowo jest bronią. [W:] Język i społeczeństwo. Red. M. Głowiński. Warszawa, s. 299–337. Google Scholar
Słabczyński R. (2017): Burdele, Matoły, Biały Kał – asocjacje i wrażenia zmysłowe ukryte w nazwach miejscowych. [W:] Zmysły. Aspekty językowo-kulturowe. Red. G. Filip, K. Ożóg i R. Słabczyński. Rzeszów, s. 195–213. Google Scholar
Sławiński J. (red.) (1976): Słownik terminów literackich. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk. Google Scholar
Szromnik A. (2008): Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków. Google Scholar
Szczęsna E. (2001): Poetyka reklamy. Warszawa. Google Scholar
Sztucki T. (1998): Encyklopedia marketingu: definicje, zasady, metody. Warszawa. Google Scholar
Szymoniuk B. (2006): Komunikacja marketingowa – istota i proces projektowania. [W:] Komunikacja marketingowa: instrumenty i metody. Red. B. Szymoniuk. Warszawa, s. 15–38. Google Scholar
Więcław M. (2016): Kolory w marketingu – wybór i znaczenie, , dostęp: 22.03.2020. Google Scholar
Wolek-Kocur B. (2011): Kilka uwag o kampaniach promocyjno-wizerunkowych miast i regionów. „Studia Kulturowe” 2, s. 81–92. Google Scholar
Zdon-Korzeniowska M. (2012): Budowa marki regionalnej na wybranych przykładach województw Polski. „Prace Komisji Geografii Przemysłu” 19. Warszawa–Kraków, s. 130–141. Google Scholar
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.