Visualisation of information as exemplified by media texts devoted to the coronavirus

Magdalena Makowska

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie


Abstract

The article constitutes an input into the debate on various information visualization
options in social media. Media and language oriented analysis is focused here
on messages created in connection with the coronavirus pandemic and posted on Twitter
by Polish institutional broadcasters (Chancellery of the Prime Minister of Poland, State
Sanitary Inspectorate, Ministry of Health). The aim of the article is to present forms
of information visualization that differ linguistically, structurally and functionally, taking
into consideration specific features of such a medium as Twitter. As proven by corpus
analysis, semiotic diversity of these messages is related to functions they realize, among
which informative, educational and prosocial functions dominate. This correlation makes
such texts fulfill the conditions of a functional information design.


Keywords:

visualisation of information, media linguistics, Twitter, multimodality


Adamska K. (2015): Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. „Studia Medioznawcze” 3 (62), s. 61–71.
Crossref   Google Scholar

Barthes R. (1982): Camera Lucida: Reflections on Photography. New York.   Google Scholar

Bucher H.-J. (2007): Textdesign und Multimodalität. Zur Semantik und Pragmatik medialer Gestaltungsformen. [W:] Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Red. K. S. Roth, J. Spitzmüller. Konstanz, s. 49–76.   Google Scholar

Bucher H.-J. (2010): Multimodalität – eine Universalie des Medienwandels: Problemstellungen und Theorien der Multimodalitätsforschung. [W:] Neue Medien – neue Formate. Ausdifferenzierung und Konvergenz in der Medienkommunikation. Red. H.-J. Bucher, Th. Gloning, K. Lehnen. Frankfurt–New York, s. 41–79.   Google Scholar

Bucher H.-J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interakcja. Teoretyczne i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. Tłum. M. Lisiecka-Czop. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 79–110.   Google Scholar

Cicha K. (2017): Komunikacja wizualna – humanistyczne oblicze informatyki? „Studia Ekonomiczne.   Google Scholar

Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 317, s. 42–53.   Google Scholar

Evans C. (2019): Historia kolorów. Tajemniczy świat barw. Tłum. W. Jeżewski. Warszawa.   Google Scholar

Hopfinger M. (2013): Czy obraz wypiera słowo? [W:] Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, K. Groń. Warszawa, s. 11–14.   Google Scholar

Lakoff G., Johnson M. (2010): Metafory w naszym życiu. Tłum. T. P. Krzeszowski. Warszawa.   Google Scholar

Leszkowicz M. (2012): Projektowanie graficzne a proces czytania i tworzenia wizualnych znaczeń , dostęp: 10.09.2020.   Google Scholar

Levinson P. (2010): Nowe nowe media. Tłum. M. Zawadzka. Kraków.   Google Scholar

Loewe I. (2018): Od mediosfery do mediologii. [W:] Współczesne media. Zagadnienia ogólne. Multimodalność mediów drukowanych. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. T. 1. Lublin,   Google Scholar

s. 21–33.   Google Scholar

Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2 (69), s. 33–42.
Crossref   Google Scholar

Makowska M. (2020): #naukanatwitterze. O multimodalnym designie informacji w dyskursie cyfrowym. „Forum Lingwistyczne” 7, s. 89–104.
Crossref   Google Scholar

Manovich L. (2006): Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa.   Google Scholar

Mayer R. E. (2001): Multimedia learning. New York.
Crossref   Google Scholar

Mazurek K. (2019): # hashtag – element dyskusji w mediach społecznościowych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura” 11 (1), s. 49–65.
Crossref   Google Scholar

Mistewicz E. (2014): Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Warszawa.   Google Scholar

Palczewski M. (2014): Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski? „Nowe Media” 4, s. 31–49.
Crossref   Google Scholar

Schmitz U. (2016): Randgrammatik und Design. [W:] IDS Sprachreport 3, s. 8–17.   Google Scholar

Stöckl H. (2003): ‚Imagine’: Stilanalyse multimodal – am Beispiel des TV-Werbespots. [W:] Sprachstil – Zugänge und Anwendungen. Red. I. Barz, G. Lerchner, M. Schröder. Heidelberg, s. 305–323.   Google Scholar

Stöckl H. (2004): Typographie: Körper und Gewand des Textes. Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung. „ZfAL Zeitschrift für Angewandte Linguistik“ 41, s. 5–48.   Google Scholar

Stöckl H. (2015): Czytanie tekstów językowo-obrazowych Elementy kompetencji podstawowej. Tłum. J. Pociask. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 113–137.   Google Scholar

Szews P. (2014): Demotywatory i internetowe memy – o łączeniu słowa i obrazu na Twitterze. [W:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej. Red. K. Burska, B. Cieśla. Łódź,
Crossref   Google Scholar

s. 177–191.   Google Scholar

Wielki słownik języka polskiego. Red. P. Żmigrodzki , dostęp: 10.09.2020. (WSJP)   Google Scholar


Published
2021-09-30

Cited by

Makowska, M. (2021). Visualisation of information as exemplified by media texts devoted to the coronavirus. Prace Językoznawcze, 23(3), 239–255. https://doi.org/10.31648/pj.6848

Magdalena Makowska 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie