Visualisation of information as exemplified by media texts devoted to the coronavirus
Magdalena Makowska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstract
The article constitutes an input into the debate on various information visualization
options in social media. Media and language oriented analysis is focused here
on messages created in connection with the coronavirus pandemic and posted on Twitter
by Polish institutional broadcasters (Chancellery of the Prime Minister of Poland, State
Sanitary Inspectorate, Ministry of Health). The aim of the article is to present forms
of information visualization that differ linguistically, structurally and functionally, taking
into consideration specific features of such a medium as Twitter. As proven by corpus
analysis, semiotic diversity of these messages is related to functions they realize, among
which informative, educational and prosocial functions dominate. This correlation makes
such texts fulfill the conditions of a functional information design.
Keywords:
visualisation of information, media linguistics, Twitter, multimodalityReferences
Adamska K. (2015): Hashtag, czyli komunikat? Rola i funkcje hashtagów na Twitterze. „Studia Medioznawcze” 3 (62), s. 61–71.
Crossref
Google Scholar
Barthes R. (1982): Camera Lucida: Reflections on Photography. New York. Google Scholar
Bucher H.-J. (2007): Textdesign und Multimodalität. Zur Semantik und Pragmatik medialer Gestaltungsformen. [W:] Textdesign und Textwirkung in der massenmedialen Kommunikation. Red. K. S. Roth, J. Spitzmüller. Konstanz, s. 49–76. Google Scholar
Bucher H.-J. (2010): Multimodalität – eine Universalie des Medienwandels: Problemstellungen und Theorien der Multimodalitätsforschung. [W:] Neue Medien – neue Formate. Ausdifferenzierung und Konvergenz in der Medienkommunikation. Red. H.-J. Bucher, Th. Gloning, K. Lehnen. Frankfurt–New York, s. 41–79. Google Scholar
Bucher H.-J. (2015): Rozumienie multimodalne lub recepcja jako interakcja. Teoretyczne i empiryczne podstawy systematycznej analizy multimodalności. Tłum. M. Lisiecka-Czop. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 79–110. Google Scholar
Cicha K. (2017): Komunikacja wizualna – humanistyczne oblicze informatyki? „Studia Ekonomiczne. Google Scholar
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 317, s. 42–53. Google Scholar
Evans C. (2019): Historia kolorów. Tajemniczy świat barw. Tłum. W. Jeżewski. Warszawa. Google Scholar
Hopfinger M. (2013): Czy obraz wypiera słowo? [W:] Komunikacja wizualna w prasie i w mediach elektronicznych. Red. K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, J. Snopek, K. Groń. Warszawa, s. 11–14. Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (2010): Metafory w naszym życiu. Tłum. T. P. Krzeszowski. Warszawa. Google Scholar
Leszkowicz M. (2012): Projektowanie graficzne a proces czytania i tworzenia wizualnych znaczeń , dostęp: 10.09.2020. Google Scholar
Levinson P. (2010): Nowe nowe media. Tłum. M. Zawadzka. Kraków. Google Scholar
Loewe I. (2018): Od mediosfery do mediologii. [W:] Współczesne media. Zagadnienia ogólne. Multimodalność mediów drukowanych. Red. I. Hofman, D. Kępa-Figura. T. 1. Lublin, Google Scholar
s. 21–33. Google Scholar
Maćkiewicz J. (2017): Badanie mediów multimodalnych – multimodalne badanie mediów. „Studia Medioznawcze” 2 (69), s. 33–42.
Crossref
Google Scholar
Makowska M. (2020): #naukanatwitterze. O multimodalnym designie informacji w dyskursie cyfrowym. „Forum Lingwistyczne” 7, s. 89–104.
Crossref
Google Scholar
Manovich L. (2006): Język nowych mediów. Tłum. P. Cypryański. Warszawa. Google Scholar
Mayer R. E. (2001): Multimedia learning. New York.
Crossref
Google Scholar
Mazurek K. (2019): # hashtag – element dyskusji w mediach społecznościowych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura” 11 (1), s. 49–65.
Crossref
Google Scholar
Mistewicz E. (2014): Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach. Tajemnice narracji dla firm, instytucji i liderów opinii. Warszawa. Google Scholar
Palczewski M. (2014): Tweet jako odmiana newsa czy nowy (ponowoczesny) gatunek dziennikarski? „Nowe Media” 4, s. 31–49.
Crossref
Google Scholar
Schmitz U. (2016): Randgrammatik und Design. [W:] IDS Sprachreport 3, s. 8–17. Google Scholar
Stöckl H. (2003): ‚Imagine’: Stilanalyse multimodal – am Beispiel des TV-Werbespots. [W:] Sprachstil – Zugänge und Anwendungen. Red. I. Barz, G. Lerchner, M. Schröder. Heidelberg, s. 305–323. Google Scholar
Stöckl H. (2004): Typographie: Körper und Gewand des Textes. Linguistische Überlegungen zu typographischer Gestaltung. „ZfAL Zeitschrift für Angewandte Linguistik“ 41, s. 5–48. Google Scholar
Stöckl H. (2015): Czytanie tekstów językowo-obrazowych Elementy kompetencji podstawowej. Tłum. J. Pociask. [W:] Lingwistyka mediów. Antologia tłumaczeń. Red. R. Opiłowski, J. Jarosz, P. Staniewski. Wrocław, s. 113–137. Google Scholar
Szews P. (2014): Demotywatory i internetowe memy – o łączeniu słowa i obrazu na Twitterze. [W:] Kreatywność językowa w przestrzeni medialnej. Red. K. Burska, B. Cieśla. Łódź,
Crossref
Google Scholar
s. 177–191. Google Scholar
Wielki słownik języka polskiego. Red. P. Żmigrodzki , dostęp: 10.09.2020. (WSJP) Google Scholar
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.