Introduction to multilingualism. Program of classes in the language education (glottodidactics) specialization

Edyta Pałuszyńska

Uniwersytet Łódzki


Abstract

The article describes a curriculum of a semester-long course in “Introduction to
multilingualism”. The text specifies the effects of teaching with respect to knowledge,
skills and competences, the main educational content and literature of the course. The goal
of the proposed course consists in systematising and passing on to students of language
education knowledge related to speech therapy, psycholinguistic, neurobiological and
sociological knowledge regarding the development of child speech, including development
in multilingual environments and multilingualism in adults. The curriculum of the course
encompasses topics concerning types of multilingualism, characteristics of multilingual
development of child speech, techniques for supporting speech development in multilingual
environments, risks and difficulties in simultaneous multilingualism and multilingualism
in adults.


Keywords:

teaching Polish as a second language, course curriculum, language education specialization, speech development, multilingualism


Arabski J. (2007): Transfer międzyjęzykowy. [W:] Psychologiczne aspekty dwujęzyczności. Red. I. Kurcz. Gdańsk, s. 341–352.   Google Scholar

Baumgartner B. (2008): Przeżyć dwujęzyczność. Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Gdańsk.   Google Scholar

Cieszyńska J. (2006): Dwujęzyczność, dwukulturowość – przekleństwo czy bogactwo? O poszukiwaniu tożsamości Polaków w Austrii. Kraków.   Google Scholar

Czaplewska E. (red.) (2018): Logopedia międzykulturowa. Gdańsk.   Google Scholar

Czykwin E., Misiejuk D. (2002): Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej. Białystok.   Google Scholar

ESOKJ: Council of Europe: Coste D., North B., Sheils J., Trim J. (2003) Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Tłum. W. Martyniuk. Warszawa.   Google Scholar

Gleason J.B., Ratner N.B. (red.) (2005): Psycholingwistyka. Gdańsk.   Google Scholar

Grucza F. (1981): Glottodydaktyczne implikacje bilingwizmu. [W:] Bilingwizm a glottodydaktyka. Materiały z V sympozjum zorganizowanego przez Instytut Lingwistyki Stosowanej UW w Białowieży 26–28 maja 1977. Red. F. Grucza. Warszawa, s. 9–40.   Google Scholar

Kaczmarek L. (1977): Nasze dziecko uczy się mowy. Lublin.   Google Scholar

Kroll J.F., Bobb S.C., Hoshino N. (2014): Two languages in mind: Bilingualism as a tool to investigate language, cognition, and the brain. “Current Directions in Psychological Science” 23(3), s. 159–163.
Crossref   Google Scholar

Kurcz I. (2005): Psychologia języka i komunikacji. Warszawa.   Google Scholar

Langdon H.W., Gaweł K., Węsierska K. (2018): Diagnozowanie zaburzeń w komunikacji językowej u osób bilingwalnych – praca w zespole logopedy i tłumacza. [W:] Logopedia międzykulturowa. Red. E. Czaplewska. Gdańsk, s. 209–235.   Google Scholar

Lipińska E. (2003): Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności. Kraków.   Google Scholar

Lipińska E. (2013): Polskość w Australii. O dwujęzyczności, edukacji i problemach adaptacyjnych Polonii na antypodach. Kraków.   Google Scholar

Lipińska E. (2018): Język ojczysty – kod wspólny czy własny? [W:] Polonistyka w XXI wieku: między lokalnym a globalnym. Praca zbiorowa z okazji 190-lecia filologii polskiej na Uniwersytecie Lwowskim. Kijów, s. 175–190.   Google Scholar

Lipińska E. (2019): Szok kulturowy, językowy i tożsamościowy pokolenia emigracyjnego – triadyczny układ zależności. „Kwartalnik Polonicum” nr 31/32, s. 80–99.   Google Scholar

Lipińska E., Seretny A. (2009): O polszczyźnie literackiej na obczyźnie. „Postscriptum Polonistyczne” nr 2 (4), s. 145–165.   Google Scholar

Lipińska E., Seretny A. (2012): Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego na przykładzie chicagowskiej diaspory polonijnej. Kraków.   Google Scholar

Miodunka W., Tambor J., Achtelik A. i in. (2018): Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy. Katowice.   Google Scholar

Olpińska-Szkiełko M. (2013): Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu. Warszawa.   Google Scholar

Rocławska-Daniluk M. (2011): Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii. Gdańsk.   Google Scholar

Wodniecka Z., Mieszkowska K., Durlik J., Haman E. (2018): Kiedy 1+ 1 ≠ 2, czyli jak dwujęzyczni przyswajają i przetwarzają język(i). [W:] Logopedia międzykulturowa. Red. E. Czaplewska. Gdańsk, s. 92–132.   Google Scholar

Zechenter K. (2015): Po polsku na Wyspach. Poradnik dla rodziców dzieci dwujęzycznych. Londyn.   Google Scholar

Zurer-Pearson B. (2013): Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko). Poznań.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2007): Bilingwizm w badaniach glottodydaktycznych, społecznych i kulturowych. [W:] Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego. Red. J. Tambor, A. Achtelik. Katowice, s. 223–237.   Google Scholar


Published
2021-12-10

Cited by

Pałuszyńska, E. (2021). Introduction to multilingualism. Program of classes in the language education (glottodidactics) specialization. Prace Językoznawcze, 23(4), 173–184. https://doi.org/10.31648/pj.7029

Edyta Pałuszyńska 
Uniwersytet Łódzki



License

Copyright (c) 2021 Prace Językoznawcze

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Dostęp do wydania elektronicznego czasopisma jest otwarty (Open Access), zgodnie z licencją CC BY 4.0 (Uznanie autorstwa 4.0 międzynarodowe), szczegóły na temat licencji dostępne są pod tym adresem: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/