Popular Graeco-Roman mythology-based expressions as company names that identify a business profile

Magdalena Puda-Blokesz

Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie


Abstract

The article attempts to demonstrate functional aspects of popular Graeco-Roman
mythology-based expressions which occur in Polish chrematonymy that assume the
role of proper company names, with particular emphasis on their function as business
profile and business subtype identifiers. First, the extralinguistic background, that
is the reality of consumer culture and competitive market, is outlined. The theory
of marketing communication between the company and the customer is referred to,
as are business names (company names mostly) forming one of the persuasive elements in this communication. Finally, description of data extracted from the pkt.pl company
list is presented, including names with such components as Atena, Wenus, Herkules,
Cerber, Hades, Styks and Charon as well as industry classification for particular business
activities. The analysis of the source material made it possible to determine functions
of mythology-based company names. Meant to produce in their recipients the relevant
connotations (and associations) governed by the cultural semantic baggage, besides the
core functions ascribed to onyms, such names also serve the informative and identifying,
persuasive and axiological, culture-forming and socialising roles, among others.
The considerations put forward here are situated in the domain of onomastics related
to cultural chrematonymy.


Keywords:

mythology-based expressions, chrematonymy, company name, consumerism, marketing

Biolik M. (2011): Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastronomicznej w województwie warmińsko-mazurskim. [W:] Chrematonimia jako fenomen współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 59–78.   Google Scholar

Biolik M. (2015): Funkcja kumulatywna nazw własnych a etniczne stereotypy językowe. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf. Poznań, s. 51–62.   Google Scholar

Chaber P. i in. (2020): Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warszawa,, dostęp: 28.05.2021.   Google Scholar

Dunaj B. (2017): Funkcje nazw własnych. „Onomastica” LXI/2, s. 77–89.   Google Scholar

Gałkowski A. (2011a): Chrematonimy w funkcji kulturowo-użytkowej. Onomastyczne studium porównawcze na materiale polskim, włoskim i francuskim. Łódź.   Google Scholar

Golka M. (2004): Wiara i rozczarowanie w cywilizacji konsumpcyjnej. „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” LXVI, z. 2, s. 261–270.   Google Scholar

Grabias S. (2019): Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Lublin.   Google Scholar

Kisiel P. (2013): Kultura wobec współczesnych procesów społeczno-ekonomicznych. [W:] Kultura a rozwój. Red. J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla. Warszawa s. 289–305.   Google Scholar

Ożóg K. (2008): Współczesna polszczyzna a konsumpcjonizm. [W:] Współczesna polszczyzna: stan, perspektywy, zagrożenia. Red. Z. Cygal-Krupa, Kraków–Tarnów, s. 59–69.   Google Scholar

Parzniewska J. (1998): Nazwy zakładów pogrzebowych. „Onomastica” XLIII, s. 283–289.   Google Scholar

Puda-Blokesz M. (2015): Po nitce do kłębka. Mały słownik mitologizmów frazeologicznych języka polskiego. Kraków.   Google Scholar

Puda-Blokesz M. (2020): Hades nie zawsze funeralny – szkic o fortunności nazw podmiotów gospodarczych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica” XV, s. 179–196.   Google Scholar

Puda-Blokesz M. (2021): Dziedzictwo mitologii starożytnych w polskiej chrematonimii funeralnej. Kraków.   Google Scholar

Rutkowski M. (2001): Wstępna charakterystyka funkcji nazw własnych. „Onomastica” VI, s. 7–29.   Google Scholar

Sarnowska-Giefing I., Balowski M., Graf M. (red.) (2015): Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Poznań.   Google Scholar

Świtała-Cheda M. (2013): Nazwy firm jako przedmiot językoznawczych opracowań naukowych. „Conversatoria Linguistica” VII, s. 165–181.   Google Scholar

Ułańska M. (2015): Funkcje nazw firm (na przykładzie łódzkich chrematonimów). [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf. Poznań, s. 681–695.   Google Scholar

Walczak B. (2000): Nazwy firmowe: priopria czy appellativa? [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze. Red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 113–122.   Google Scholar

Walczak B. (2015): O funkcji symbolicznej nazw własnych. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Balowski, M. Graf. Poznań, s. 727–732.   Google Scholar

Zboralski M. (2000): Nazwy firm i produktów. Warszawa.   Google Scholar


Published
2022-03-31

Cited by

Puda-Blokesz , M. . (2022). Popular Graeco-Roman mythology-based expressions as company names that identify a business profile. Prace Językoznawcze, 24(1), 219–234. https://doi.org/10.31648/pj.7609

Magdalena Puda-Blokesz  
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie



License

Copyright (c) 2022 Prace Językoznawcze

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Access to the electronic edition of the journal is open (open access). It does not require any fees, logging in or providing personal data. Every person, regardless of race, gender, sexual orientation, ethnic origin, nationality, faith or political opinion, may read articles published in "Prace Językoznawcze", download versions of texts in PDF file format, identical to the printed version, and submit for publication texts of their authorship, concerning linguistic issues and meeting editorial substantive and editorial requirements and academic ethical standards binding in science.

Authors of texts may place PDF files with their texts or the entire issue of a journal on scientific Internet portals, indicating the source of the text. The number of PDF files to be used is unlimited. It is forbidden to use the texts commercially or to derive material benefits from them. The Editorial Board has the right to publish the received texts in printed and electronic editions and to disseminate their entirety as well as abstracts and keywords on the website of the journal, the publishing platform of the University of Warmia and Mazury, in printed editions and in Internet scientific databases.