On a student skill of responding to spoken messages. An attempt at diagnosing the problem
Marta Chyb-Winnicka
Uniwersytet OpolskiAbstract
This article attempts to determine to what extent primary school students have mastered the skill of responding to spoken messages, i.e. a competence allowing them to listen actively and effectively, which is necessary in private and professional life. To achieve the research aim, the author carried out empirical research among two groups: 190 fourth and 159 eighth graders who attend eight primary schools in Opole. The research tool was a listening test in Polish as a native language: a part of an interview and two test tasks. The conducted research shows that the participants have developed the ability to respond to spoken messages at a low level. The results prompted the author to conclude that the present-day schooling does not prepare students to listen actively and effectively in natural
communication circumstances.
Keywords:
active listening, responding, spoken messages, Polish as a native language, primary schoolReferences
Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F. (2021): Relacje interpersonalne. Proces porozumie¬wania się. Przekład G. Skoczylas. Poznań. Google Scholar
Brownell J. (2009): Reagowanie na komunikaty. [W:] Mosty zamiast murów. Podręcznik ko¬munikacji interpersonalnej. Red. J. Stewart. Przekład P. Kostyło. Warszawa, s. 225–234. Google Scholar
Carnegie D. (2021): Słuchaj! Sztuka skutecznej komunikacji. Przekład K. Rojek. Gliwice. Google Scholar
Chyb M.U. (2021): Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym – diagnoza i profilak¬tyka. Niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem Jolanty Nocoń [dostępna w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Opolskiego]. Google Scholar
Dyduchowa A. (1989): Metody kształcenia sprawności językowej uczniów. Kraków. Google Scholar
Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2014): Psychologia rozwoju człowieka. Charakte¬rystyka życia człowieka. Warszawa. Google Scholar
Kaczmarek B.L.J. (1998): Teoretyczne refleksje nad językiem i komunikowaniem się. [W:] O języku i komunikowaniu się. Red. T. Rzepa. Szczecin, s. 9–22. Google Scholar
Kline J.A. (2008): Listening effectively. Alabama. Google Scholar
McKay M., Davis M., Fanning P. (2005): Sztuka skutecznego porozumiewania się. Przekład A. Błaż. Gdańsk. Google Scholar
McNaughton D. i in. (2008): Learning to listen. Teaching an active listening strategy to preservi¬ce education professionals. „Topics in Early Childhood Special Education” 27, s. 223–231.
Crossref
Google Scholar
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K. (2007): Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Przekład P. Izdebski, A. Jaworska, D. Kobylińska. Warszawa. Google Scholar
Nagajowa M. (1995): Jak uczyć języka polskiego w klasach 4–6. Poradnik metodyczny do podręczników „Słowo za słowem”, „Słowa zwykłe i niezwykłe”, „Słowa i świat”. Warszawa. Google Scholar
Niemierko B. (1999): Pomiar wyników kształcenia. Warszawa. Google Scholar
Patrzałek T. (1997): Dobre słuchanie. „Polonistyka” 6, s. 364–370. Google Scholar
Patrzałek T. (1998): Dobre słuchanie. „Polonistyka” 2, s. 90–96. Google Scholar
Robertson K. (2005): Active listening. More than just attention. „Australian Family Physician” 12, s. 1053–1055. Google Scholar
Warchala J. (1991): Dialog potoczny a tekst. Katowice. Google Scholar
Uniwersytet Opolski
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.