Nazwy restauracji w łódzkim Orientarium proponowane przez internautów a współczesne tendencje onimiczne

Katarzyna Burska

Uniwersytet Łódzki


Abstract

The aim of the article is to verify which contemporary onymic tendencies of marketing chrematonymy can be seen in the names of restaurants submitted to the competition for a restaurant name in the Łódź Orientarium organized on the city’s official Facebook profile in February 2022. The research base is 1,200 naming creations. The following names can be distinguished in the analyzed material: those referring to the place where the restaurant is to be located; those based on vocabulary from the semantic field ‘food’; those highlighting locality; those pointing to the owner of the restaurant; those using
broadly understood cultural connotations, as well as names-postulates thanks to which
the Internet users manifested their views. The proposals lacked examples that would
illustrate the interior design or characterize the owner, there were only few referring
to specializing in a specific cuisine or dishes served. Many names contained positive
evaluation. The Internet users applied all possible formal methods of creating onyms, i.e.
transonymization (adding new lexical meaning to words), onymization (turning generic
names to proper names), and also used new words and word combinations.


Keywords:

names of restaurants, marketing chrematonymy, onomastic motivation, proper names metaphors, Orientarium


Afeltowicz B. (2000): Nazwy lokali gastronomicznych w Szczecinie. [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze: materiały z XI Ogólnopolskiej Konferencji Onomastycz¬nej 15–17 czerwca 1998 Bydgoszcz–Pieczyska. Red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 195–210.   Google Scholar

Biolik M. (2011): Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastro¬nomicznej w województwie warmińsko-mazurskim. [W:] Chrematonimia jako fenomem współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 59–78.   Google Scholar

Borowiak P. (2021): Polskie i bułgarskie firmonimy w perspektywie komunikacyjno-wizualnej. Poznań.
Crossref   Google Scholar

Dombrowski A. (2015): Nazwy wrocławskich restauracji jako przykład urbochrematonimów – analiza semantyczna. „Językoznawstwo” 1(9), s. 31–41.   Google Scholar

Gajewska U. (2010): Nazwy lokali gastronomicznych w Rzeszowie. [W:] Rzeszów i okolice: język, historia, kultura. Red. J. Lizak, E. Błachowicz. Rzeszów, s. 87–96.   Google Scholar

Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 63–72.
Crossref   Google Scholar

Gałkowski A. (2015): Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Ba¬lowski, M. Graf. Poznań, s. 171–180.   Google Scholar

Graf M. (2008): Nazwy budowli i miejsc wydzielonych. [W:] Nazewnictwo geograficzne Pozna¬nia. Red. Z. Zagórski. Poznań, s. 541–611.   Google Scholar

Groblińska J. (2020): Nieoficjalne miejskie nazewnictwo Łodzi. Słownik. Łódź.   Google Scholar

Habrajska G. (1992): Dziedzictwo stu lat kontaktów kulturowych polsko-niemieckich w słow¬nictwie łódzkim. [W:] „Język a Kultura”. T. 7: Kontakty języka polskiego z innymi językami na tle kontaktów kulturowych. Red. J. Mackiewicz, J. Siatkowski. Wrocław, s. 25–30.   Google Scholar

Kreja B. (1994): Fokarium ‘basen dla fok’ i inne formacje na -arium. „Język Polski” 74, s. 150–151.   Google Scholar

Łobacz P., Mikołajczak-Matyja N. (2002): Skojarzenia słowne w psycholeksykologii i onoma¬styce psycholingwistycznej. Poznań.   Google Scholar

Łuc I. (2020a): Do you speak godka? Leksyka gwary górnośląskiej jako perswazyjny komponent polszczyzny konsumpcyjnej. „Studia Językoznawcze” 19, s. 265–276.
Crossref   Google Scholar

Łuc I. (2020b): Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej. „Onomastica” 64, s. 149–166.
Crossref   Google Scholar

Mazur R., Żebrowska B. (2018): Nazwa najkrótszym komunikatem perswazyjnym. Analiza chrematonimów marketingowych na przykładzie nazw polskich piw rzemieślniczych. [W:] Nasz język ojczysty: etyka i estetyka słowa. Red. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska. Kraków, s. 235–260.   Google Scholar

Oronowicz-Kida E. (2018): Buciarnia, hamownia, kosmetykarnia – formacje potencjalne we współczesnym polskim nazewnictwie. [W:] Onomastyka – neohumanistyka – nauki spo¬łeczne. Red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj. Kraków, s. 395–402.
Crossref   Google Scholar

Palinciuc E. (2007): Nazwy własne restauracji, kawiarni i klubów na krakowskim Kazimierzu w interpretacji historycznokulturowej. „Onomastica” 52, s. 285–302.   Google Scholar

Paszko M. (2020): Analiza semantyczna nazw białostockich lokali gastronomicznych. „Biało¬stockie Archiwum Językowe” 20, s. 189–202.
Crossref   Google Scholar

Przybylska R. (2002): Konwencje nazewnicze w obrębie nazw barów, kawiarni i restauracji. [W:] Rozmaitości językowe. Red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska. Kraków, s. 247–255.   Google Scholar

Rutkiewicz-Hanczewska M. (2014): Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 135–144.
Crossref   Google Scholar

Rutkowski M. (2003): Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu. „Ono¬mastica” 48, s. 239–254.   Google Scholar

Siwiec A. (2012): Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta. Lublin.   Google Scholar


Published
2023-06-30

Cited by

Burska, K. (2023). Nazwy restauracji w łódzkim Orientarium proponowane przez internautów a współczesne tendencje onimiczne. Prace Językoznawcze, 25(2), 129–144. https://doi.org/10.31648/pj.8918

Katarzyna Burska 
Uniwersytet Łódzki