Nazwy restauracji w łódzkim Orientarium proponowane przez internautów a współczesne tendencje onimiczne
Katarzyna Burska
Uniwersytet ŁódzkiAbstract
The aim of the article is to verify which contemporary onymic tendencies of marketing chrematonymy can be seen in the names of restaurants submitted to the competition for a restaurant name in the Łódź Orientarium organized on the city’s official Facebook profile in February 2022. The research base is 1,200 naming creations. The following names can be distinguished in the analyzed material: those referring to the place where the restaurant is to be located; those based on vocabulary from the semantic field ‘food’; those highlighting locality; those pointing to the owner of the restaurant; those using
broadly understood cultural connotations, as well as names-postulates thanks to which
the Internet users manifested their views. The proposals lacked examples that would
illustrate the interior design or characterize the owner, there were only few referring
to specializing in a specific cuisine or dishes served. Many names contained positive
evaluation. The Internet users applied all possible formal methods of creating onyms, i.e.
transonymization (adding new lexical meaning to words), onymization (turning generic
names to proper names), and also used new words and word combinations.
Keywords:
names of restaurants, marketing chrematonymy, onomastic motivation, proper names metaphors, OrientariumReferences
Afeltowicz B. (2000): Nazwy lokali gastronomicznych w Szczecinie. [W:] Onomastyka polska a nowe kierunki językoznawcze: materiały z XI Ogólnopolskiej Konferencji Onomastycz¬nej 15–17 czerwca 1998 Bydgoszcz–Pieczyska. Red. M. Czachorowska, Ł.M. Szewczyk. Bydgoszcz, s. 195–210. Google Scholar
Biolik M. (2011): Modele strukturalne nazw własnych przedsiębiorstw i lokali branży gastro¬nomicznej w województwie warmińsko-mazurskim. [W:] Chrematonimia jako fenomem współczesności. Red. M. Biolik, J. Duma. Olsztyn, s. 59–78. Google Scholar
Borowiak P. (2021): Polskie i bułgarskie firmonimy w perspektywie komunikacyjno-wizualnej. Poznań.
Crossref
Google Scholar
Dombrowski A. (2015): Nazwy wrocławskich restauracji jako przykład urbochrematonimów – analiza semantyczna. „Językoznawstwo” 1(9), s. 31–41. Google Scholar
Gajewska U. (2010): Nazwy lokali gastronomicznych w Rzeszowie. [W:] Rzeszów i okolice: język, historia, kultura. Red. J. Lizak, E. Błachowicz. Rzeszów, s. 87–96. Google Scholar
Gałkowski A. (2014): Motywacja w procesie tworzenia chrematonimii marketingowej. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 63–72.
Crossref
Google Scholar
Gałkowski A. (2015): Funkcja marketingowa chrematonimów w przestrzeni gospodarczej. [W:] Funkcje nazw własnych w kulturze i komunikacji. Red. I. Sarnowska-Giefing, M. Ba¬lowski, M. Graf. Poznań, s. 171–180. Google Scholar
Graf M. (2008): Nazwy budowli i miejsc wydzielonych. [W:] Nazewnictwo geograficzne Pozna¬nia. Red. Z. Zagórski. Poznań, s. 541–611. Google Scholar
Groblińska J. (2020): Nieoficjalne miejskie nazewnictwo Łodzi. Słownik. Łódź. Google Scholar
Habrajska G. (1992): Dziedzictwo stu lat kontaktów kulturowych polsko-niemieckich w słow¬nictwie łódzkim. [W:] „Język a Kultura”. T. 7: Kontakty języka polskiego z innymi językami na tle kontaktów kulturowych. Red. J. Mackiewicz, J. Siatkowski. Wrocław, s. 25–30. Google Scholar
Kreja B. (1994): Fokarium ‘basen dla fok’ i inne formacje na -arium. „Język Polski” 74, s. 150–151. Google Scholar
Łobacz P., Mikołajczak-Matyja N. (2002): Skojarzenia słowne w psycholeksykologii i onoma¬styce psycholingwistycznej. Poznań. Google Scholar
Łuc I. (2020a): Do you speak godka? Leksyka gwary górnośląskiej jako perswazyjny komponent polszczyzny konsumpcyjnej. „Studia Językoznawcze” 19, s. 265–276.
Crossref
Google Scholar
Łuc I. (2020b): Nazwy górnośląskich kawiarni w orbicie kultury konsumpcyjnej. „Onomastica” 64, s. 149–166.
Crossref
Google Scholar
Mazur R., Żebrowska B. (2018): Nazwa najkrótszym komunikatem perswazyjnym. Analiza chrematonimów marketingowych na przykładzie nazw polskich piw rzemieślniczych. [W:] Nasz język ojczysty: etyka i estetyka słowa. Red. M. Mycawka, R. Mazur, B. Żebrowska. Kraków, s. 235–260. Google Scholar
Oronowicz-Kida E. (2018): Buciarnia, hamownia, kosmetykarnia – formacje potencjalne we współczesnym polskim nazewnictwie. [W:] Onomastyka – neohumanistyka – nauki spo¬łeczne. Red. U. Bijak, H. Górny, M. Magda-Czekaj. Kraków, s. 395–402.
Crossref
Google Scholar
Palinciuc E. (2007): Nazwy własne restauracji, kawiarni i klubów na krakowskim Kazimierzu w interpretacji historycznokulturowej. „Onomastica” 52, s. 285–302. Google Scholar
Paszko M. (2020): Analiza semantyczna nazw białostockich lokali gastronomicznych. „Biało¬stockie Archiwum Językowe” 20, s. 189–202.
Crossref
Google Scholar
Przybylska R. (2002): Konwencje nazewnicze w obrębie nazw barów, kawiarni i restauracji. [W:] Rozmaitości językowe. Red. M. Skarżyński, M. Szpiczakowska. Kraków, s. 247–255. Google Scholar
Rutkiewicz-Hanczewska M. (2014): Moda w zakresie morfologii współczesnych emporionimów. „Poznańskie Spotkania Językoznawcze” 27, s. 135–144.
Crossref
Google Scholar
Rutkowski M. (2003): Nazwy na sprzedaż. O nazewnictwie na usługach marketingu. „Ono¬mastica” 48, s. 239–254. Google Scholar
Siwiec A. (2012): Nazwy własne obiektów handlowo-usługowych w przestrzeni miasta. Lublin. Google Scholar
Uniwersytet Łódzki
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.