Panic in university students’ statements. Semantic structure and axiology

Małgorzata Święcicka

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0002-7504-7263


Abstract

The aim of this article is a linguistic and cultural analysis and interpretation of the thematic field of panic in the statements of university students. The semantic and axiological structure of the word found in texts written by young people is presented against the background of data contained in several selected dictionaries of the Polish language. The subject of the description, in addition to how a feeling is defined, is its metaphorical models and their linguistic exponents. Research shows that the textual structure of meanings and the axiology of panic include the content necessary to understand the concept and significantly expand dictionary descriptions based on the thinking, knowledge and experience of university students.


Keywords:

cultural linguistics, semantics, textual meanings of panic, panic axiology


Data K. (2000): W jaki sposób językoznawcy opisują emocje? [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 245–252.   Google Scholar

Jędrzejko E. (2000): O językowych wykładnikach pojęcia WSTYD w różnych koncepcjach opisu. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 59–75.   Google Scholar

Libura A. (2000): Analiza semantyczna wyrazów nazywających NIENAWIŚĆ i inne uczucia negatywne. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 135–151.   Google Scholar

Mikołajczuk A. (1997): Pole semantyczne ‘gniewu’ w polszczyźnie. Analiza leksemów: gniew, oburzenie, złość, irytacja. [W:] Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi. Red. R. Grzegorczykowa, Z. Zaron. Warszawa, s. 149–171.   Google Scholar

Mikołajczuk A. (2000): Problem ocen w analizie wybranych polskich nazw uczuć z klasy semantycznej GNIEWU. [W:] „Język a Kultura. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 117–134.   Google Scholar

Nowakowska-Kempna I. (1995): Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena. Warszawa.   Google Scholar

Pajdzińska A. (1990): Jak mówimy o uczuciach? Poprzez analizę frazeologizmów do językowego obrazu świata. [W:] Językowy obraz świata. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 87–107.   Google Scholar

Puzynina J. (2000): Uczucia a postawy we współczesnym języku polskim. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 9–24.   Google Scholar

Święcicka M. (2006): Strach w języku młodzieży studenckiej. [W:] Wokół językowej funkcji emocjonalnej. Fakty dawne i współczesne. Red. K. Wojtczuk, V. Machnicka. Siedlce, s. 299–311.   Google Scholar

Święcicka M. (2017): Struktura znaczeniowa lęku w języku młodzieży studenckiej. [W:] Studia logopedyczno-lingwistyczne. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin Profesora Edwarda Łuczyńskiego. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, B. Kamińska. Gdańsk,   Google Scholar

s. 419–442.   Google Scholar

Wierzbicka A. (1971): Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne. Warszawa.   Google Scholar

Zielińska I. (2004): Media, interes i panika moralna. Nowa kategoria socjologiczna i jej implikacje. „Kultura i Społeczeństwo” nr 4, s. 161–177.   Google Scholar


Published
2023-09-30

Cited by

Święcicka, M. . (2023). Panic in university students’ statements. Semantic structure and axiology. Prace Językoznawcze, 25(3), 175–189. https://doi.org/10.31648/pj.9189

Małgorzata Święcicka 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0002-7504-7263