Panic in university students’ statements. Semantic structure and axiology
Małgorzata Święcicka
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyhttps://orcid.org/0000-0002-7504-7263
Abstract
The aim of this article is a linguistic and cultural analysis and interpretation of the thematic field of panic in the statements of university students. The semantic and axiological structure of the word found in texts written by young people is presented against the background of data contained in several selected dictionaries of the Polish language. The subject of the description, in addition to how a feeling is defined, is its metaphorical models and their linguistic exponents. Research shows that the textual structure of meanings and the axiology of panic include the content necessary to understand the concept and significantly expand dictionary descriptions based on the thinking, knowledge and experience of university students.
Keywords:
cultural linguistics, semantics, textual meanings of panic, panic axiologyReferences
Data K. (2000): W jaki sposób językoznawcy opisują emocje? [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 245–252. Google Scholar
Jędrzejko E. (2000): O językowych wykładnikach pojęcia WSTYD w różnych koncepcjach opisu. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 59–75. Google Scholar
Libura A. (2000): Analiza semantyczna wyrazów nazywających NIENAWIŚĆ i inne uczucia negatywne. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 135–151. Google Scholar
Mikołajczuk A. (1997): Pole semantyczne ‘gniewu’ w polszczyźnie. Analiza leksemów: gniew, oburzenie, złość, irytacja. [W:] Semantyczna struktura słownictwa i wypowiedzi. Red. R. Grzegorczykowa, Z. Zaron. Warszawa, s. 149–171. Google Scholar
Mikołajczuk A. (2000): Problem ocen w analizie wybranych polskich nazw uczuć z klasy semantycznej GNIEWU. [W:] „Język a Kultura. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 117–134. Google Scholar
Nowakowska-Kempna I. (1995): Konceptualizacja uczuć w języku polskim. Prolegomena. Warszawa. Google Scholar
Pajdzińska A. (1990): Jak mówimy o uczuciach? Poprzez analizę frazeologizmów do językowego obrazu świata. [W:] Językowy obraz świata. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 87–107. Google Scholar
Puzynina J. (2000): Uczucia a postawy we współczesnym języku polskim. [W:] „Język a Kultura”. T. 14: Uczucia w języku i tekście. Red. I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz. Wrocław, s. 9–24. Google Scholar
Święcicka M. (2006): Strach w języku młodzieży studenckiej. [W:] Wokół językowej funkcji emocjonalnej. Fakty dawne i współczesne. Red. K. Wojtczuk, V. Machnicka. Siedlce, s. 299–311. Google Scholar
Święcicka M. (2017): Struktura znaczeniowa lęku w języku młodzieży studenckiej. [W:] Studia logopedyczno-lingwistyczne. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin Profesora Edwarda Łuczyńskiego. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, B. Kamińska. Gdańsk, Google Scholar
s. 419–442. Google Scholar
Wierzbicka A. (1971): Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne. Warszawa. Google Scholar
Zielińska I. (2004): Media, interes i panika moralna. Nowa kategoria socjologiczna i jej implikacje. „Kultura i Społeczeństwo” nr 4, s. 161–177. Google Scholar
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0002-7504-7263
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.