A children’s image of the pandemic
Edyta Manasterska-Wiącek
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0003-4998-9668
Marta Wójcicka
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniehttps://orcid.org/0000-0002-9846-9776
Abstract
The epidemic threat that humanity has had to face recently is a shared, multi-generational experience. It concerns and affects each and every one of us, including children. The aim of the article is to attempt at reconstructing the image of the pandemic in the language of children who, in an interview based on a questionnaire, answered the question:
What is a pandemic? In the analysis of over 100 interviews conducted between 2020–2021 with children aged 6–13, using the ethnolinguistic method, the following facets were
applied based on the participants’ responses: a pandemic as a disease, virus, coronavirus,
epidemic, state of emergency, time/period, quarantine, and pandemic versus an epidemic.
The analysis of the collected material shows that children perceive the pandemic mainly
from a social perspective: as a period when social rules that apply are different than before.
This is the point of view of a child who participates not only in the world of pandemic
prohibitions, but also in conversations with adults interpreting the causes of the “plague”
and in the reception of media messages. The image of the pandemic is the result of various
activities of the child and contains their traces. In addition, the children’s vision of the
pandemic reconstructed on the basis of qualitative research turns out to be consistent
and shared among girls and boys of different ages, just as they shared the experience
of symptoms and effects of the “plague” in social life.
Keywords:
pandemic, epidemic, child, defining, linguistic image of the worldReferences
Bartmiński J. (2012): Językowe podstawy obrazu świata. Lublin. Google Scholar
Bartmiński J., Niebrzegowska S. (1998): Profile a podmiotowa interpretacja świata. [W:] Profilowanie Google Scholar
w języku i tekście. Red. J. Bartmiński, R. Tokarski. Lublin, s. 211–224. Google Scholar
Bryła W., Bryła-Cruz A. (2021): Retoryka „okołokoronawirusowa”. Szkice językowo-kulturowe. Google Scholar
Lublin. Google Scholar
Gicala A. (2018): Przekładanie obrazu świata. Językowy obraz świata w przekładzie artystycznym. Google Scholar
Kraków. Google Scholar
Głaz A. (2022): Linguistic Worldview(s). Approaches and Applications. New York.
Crossref
Google Scholar
Grzegorczykowa R. (1998): Profilowanie a inne pojęcia opisujące hierarchiczną strukturę znaczenia. [W:]. Profilowanie w języku i tekście. Red. J. Bartmiński, R. Tokarski. Lublin, s. 9–18. Google Scholar
Izdebska J. (2016): Dzieciństwo. [W:] Encyklopedia aksjologii pedagogicznej. Red. K. Chałas, A. Maj. Radom, s. 305–315. Google Scholar
Lakoff G., Johnson M. (1988): Metafory w naszym życiu. Przekład T. Krzeszowski. Warszawa. Google Scholar
Milerski B., Śliwerski B. (red.) (2000): Leksykon PWN. Pedagogika. Warszawa. Google Scholar
Tokarski R. (2001): Słownictwo jako interpretacja świata. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin, s. 343–370 . Google Scholar
Tokarski R. (2013): Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej. Lublin. Google Scholar
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0003-4998-9668
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
https://orcid.org/0000-0002-9846-9776