Medial konstruiertes Wissen. Analyse des Kritisierens als Zugriffsobjekt auf diskursive Wissenskomplexe

Anna Hanus

Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0001-5850-2511


Abstract

Zgodnie z założeniami analizy dyskursu określone wydarzenia dyskursywne, ważkie
politycznie bądź społecznie, stanowią bodźce działań dyskursywnych w mediach. Grupy
reprezentujące konkretne interesy polityczne lub społeczne zajmują określone stanowisko
na temat danego wydarzenia i próbują przeforsować swoje interesy i pozycje, dystrybuując
i profilując określoną wiedzę na jego temat, pomijając treści stojące w sprzeczności z ich
zamierzeniami (por. Czachur 2011: 87). Jednak nie tylko tematy istotne politycznie czy
społecznie mogą stać się przedmiotem działań dyskursywnych i wpływać na kształtowanie
się wiedzy, nierzadko wykreowanej, medialnie.
Na podstawie dwóch wybranych dyskursów medialnych, istotnych kulturowo, podejmę
próbę wykazania punktów stycznych, ale i różnic w dystrybucji wiedzy na temat dwóch
wybitnych postaci kultury przez medialnych aktorów dyskursu. Analiza polegająca na
eksploracji działań dyskursywnych posłuży ponadto do wnioskowania na temat wiedzy
aktorów podejmujących działania w obu dyskursach medialnych, a zatem ustalenia, jaką
wiedzą dysponują w obrębie określonego wycinka rzeczywistości.
W analizach nie sięgam po powszechnie stosowane metody analizy dyskursu, lecz proponuję
własne postępowanie, stanowiące propozycję rozszerzenia zbioru dotychczasowych
narzędzi analizy dyskursu, polegające na analizie krytykowania, rozumianego jako kompleksowe
działanie językowe.
W analizach nie sięgam po powszechnie stosowane metody analizy dyskursu, lecz proponuję
własne postępowanie, stanowiące propozycję rozszerzenia zbioru dotychczasowych
narzędzi analizy dyskursu, polegające na analizie krytykowania, rozumianego jako kompleksowe
działanie językowe. analizy dyskursu i polegające na analizie krytykowania, rozumianego jako kompleksowe działanie językowe.


Schlagworte:

wiedza w mediach, lingwistyczna analiza dyskursu, dyskurs medialny, kontrastywna analiza dyskursu


Adamzik, K. (2001): Sprache. Wege zum Verstehen. Tübingen.   Google Scholar

Antos, G. (2007): „Texte machen Wissen sichtbar!“. [In:] Germanistische Wahrnehmungen der Multimedialität, Multilingualität und Multikulturalität. Red. M. Olpińska/H.-J. Schwenk. Warszawa, S. 34−45.   Google Scholar

Auer, P. (1999): Sprachliche Interaktion. Eine Einführung anhand von 22 Klassikern. Tübingen.   Google Scholar

Busse, D./Teubert, W. (1994): Ist Diskurs ein sprachwissenschaftliches Objekt? Zur Methodenfrage der historischen Semantik. [In:] Begriffsgeschichte und Diskursgeschichte. Red. D. Busse/F. Hermanns/W. Teubert. Opladen, S. 10−28.   Google Scholar

Czachur, W. (2011): Diskursive Weltbilder im Kontrast. Linguistische Konzeption und Methode der kontrastiven Diskursanalyse deutscher und polnischer Medien. Wrocław.   Google Scholar

Foucault, M. (1973): Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main.   Google Scholar

Hanus, A. (2018): Krytykowanie i jego operacjonalizacja w kontrastywnej analizie dyskursu. Wrocław/Dresden.   Google Scholar

Heinemann, M./ Heinemann, W. (2002): Grundlagen der Textlinguistik: Interaktion – Text – Diskurs. Tübingen.   Google Scholar

Heinemann, W. (2011): Diskursanalyse in der Kontroverse. [In:] „tekst i dyskurs – text und diskurs“ 4, S. 31−67.   Google Scholar

Maset, M. (2002): Diskurs. Macht und Geschichte. Foucaults Analysetechniken und die historische Forschung. Frankfurt am Main/New York.   Google Scholar

Spitzmüller, J./ Warnke, I. (2011): Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuellen Sprachanalyse. Berlin/Boston.   Google Scholar

Wengeler, M. (2008): Topoi als Zugriffsobjekte auf Diskurse. [In:] Medien und Diskurs. Zur Skandalisierung von Privatheit in der Geschichte des Fernsehens. Red. CH. Pundt. Bielefeld, S. 103−104.   Google Scholar

Wengeler, M. (2007): Topos und Diskurs – Möglichkeiten und Grenzen der topologischen Analyse gesellschaftlicher Debatten. [In:] Diskurslinguistik nach Foucault. Red. I. Warnke. Berlin/New York, S. 165–186.   Google Scholar


Veröffentlicht
2020-07-29

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Hanus, A. (2020). Medial konstruiertes Wissen. Analyse des Kritisierens als Zugriffsobjekt auf diskursive Wissenskomplexe. Prace Językoznawcze, 22(3), 115–130. https://doi.org/10.31648/pj.5708

Anna Hanus 
Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0001-5850-2511