W poszukiwaniu gatunków internetowych. Recenzje na portalu Wizaz.pl jako przykład tak zwanych recenzji konsumenckich

Joanna Senderska

Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach


Аннотация

W artykule zostały omówione cechy gatunkowe wypowiedzi zamieszczanych na portalu
Wizaz.pl przez jego użytkowniczki w celu wyrażenia opinii na temat używanych kosmetyków
oraz ich działania, a także ich oceny. Wypowiedzi te, będące integralną częścią
strony internetowej, stanowią rodzaj tekstów-opinii nawiązujących do opisu produktu
pełniącego funkcję tekstu-matki. Są one przykładem recenzji (opinii) konsumenckich,
czyli publikowanych w Internecie ocen produktów i usług. Status genologiczny tego typu
wypowiedzi jest niejasny. Autorka stawia hipotezę, że ten gatunek internetowy powstał
przez adaptację pewnych cech wzorca gatunkowego komentarza internetowego do wzorca
gatunkowego opinii. Nie odrzuca też zdecydowanie możliwości autonomii gatunkowej
recenzji konsumenckiej.


Ключевые слова:

recenzja, opinia, komentarz, ocena, gatunki mowy, gatunki internetowe


Akram S. (2017): Wyznaczniki gatunkowe komentarza internetowego. „Studia Filologiczne Uniwersytetu Jana Kochanowskiego” XXX, s. 7–36.   Google Scholar

Biłas-Pleszak E., Sujkowska-Sobisz K. (2011): Strategiczne gry gatunkami – blog i recenzja w witrynach internetowych perfumerii. [W:] Gatunki mowy i ich ewolucja. T. IV: Gatunek a komunikacja społeczna. Red. D. Ostaszewska, J. Przyklenk. Katowice, s. 97–110.   Google Scholar

Gajda S. (1982): Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym. Warszawa–Wrocław.   Google Scholar

Gajda S. (2001): Styl naukowy. [W:] Współczesny język polski. Red. J. Bartmiński. Lublin.   Google Scholar

Grzenia J. (2006): Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa.   Google Scholar

Jagodzińska J. (2009): E-recenzje. Recenzje w Internecie (na przykładzie księgarni Merlin.pl). [W:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych – język, edukacja, semiotyka. Red. M. Fliciak, G. Ptaszek. Warszawa, s. 113–125.   Google Scholar

Kaczmarz E. (2018): Wzorzec gatunku internetowego. „Prace Językoznawcze” XX/1, s. 71–81.   Google Scholar

Kozłowska E. (2003): Recenzja jako forma podwójnego dialogu. [W:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. Red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk. Warszawa, s. 287–318.   Google Scholar

Krauz M. (2004): Recenzja – gatunek naukowy, krytycznoliteracki czy publicystyczny?. [W:] Wielojęzyczność w perspektywie stylistyki i poetyki. Red. M. Ruszkowski. Kielce, s. 135–151.   Google Scholar

Krauz M. (2007): Potoczność w recenzjach czytelniczych. [W:] Potoczność a zachowania językowe Polaków. Red. B. Boniecka, S. Grabias. Lublin, s. 112–124.   Google Scholar

Kuziak M., Rzepczyński S. (2008): Jak pisać?. Białystok.   Google Scholar

Małyszko J. (2015): Automatyczne przetwarzanie recenzji konsumenckich dla oceny użyteczności produktów i usług. Rozprawa doktorska. Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań. Online: , dostęp: 25.07.2020.   Google Scholar

Pacławska E. (2008): Zróżnicowanie gatunków mowy w tekstach historii mówionej. [W:] Historia mówiona w świetle etnolingwistyki. Red. S. Niebrzegowska-Bartmińska, S. Wasiuta. Lublin, s. 47–62.   Google Scholar

Pietrasik Z. (2000): Język krytyki artystycznej. [W:] Język w mediach masowych. Red. J. Bralczyk, K. Mosiołek-Kłosińska. Warszawa, s. 210–215.   Google Scholar

Saitoh F., Mogawa T., Ishuzu S. (2014): Extraction of Minority Opinion Based on Peculiarity in a Semantic Space Constructed of Free Writing: Analysis of Online Customer Reviews as an Example. [W:] Soft Computing in Big Data Processing. Red. K.M. Lee, S.J. Park, J.H. Lee. Cham–Heidelberg–New York–Dordrecht–London. Online: , dostęp: 18.08.2020.
Crossref   Google Scholar

Szpunar M (2006): Społeczności wirtualne – realne kontakty w wirtualnym świecie. [W:] Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne. Red. L. Haber, M. Niezgoda. Kraków, s. 158–167.   Google Scholar

Taras B. (2004): Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito. [W:] Dialog a nowe media. Red. M. Kita, J. Grzenia. Katowice, s. 42–51.   Google Scholar

Vásquez C. (2014): The Discourse of Online Consumer Reviews. London–New Delhi–New York–Sydney. Bloomsbury. Online: , dostęp: 18.08.2020.   Google Scholar

Witosz B. (2005): Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki. Katowice.   Google Scholar

Wojtak M. (2004a): Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe. [W:] Gatunki mowy i ich ewolucja. T. II: Tekst a gatunek. Red. D. Ostaszewska. Katowice, s. 29–39.   Google Scholar

Wojtak M. (2004b): Gatunki prasowe. Lublin.   Google Scholar

Wojtak M. (2014): Genologiczna analiza tekstu. „Prace Językoznawcze” XVI/3, s. 63–71.
Crossref   Google Scholar

Wolny-Zmorzyński K., Kaliszewski A. (2006): Gatunki publicystyczne. [W:] Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język. Red. K. Wolny-Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman. Warszawa, s. 85–109.   Google Scholar

Zaśko-Zielińska M., Majewska-Tworek A., Piekot T. (2008): Sztuka pisania. Przewodnik po tekstach użytkowych. Warszawa.   Google Scholar

Żmigrodzki P. (2000): Przemiana czy upadek recenzji językoznawczej? Uwagi metalingwistyczne. [W:] Gatunki mowy i ich ewolucja. T. I: Mowy piękno wielorakie. Red. D. Ostaszewska. Katowice, s. 136–146.   Google Scholar

Żydek-Bednarczuk U. (2013): Dyskurs internetowy. [W:] Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Kraków, s. 347–380.   Google Scholar


Опубликован
2022-03-31

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Senderska, J. . (2022). W poszukiwaniu gatunków internetowych. Recenzje na portalu Wizaz.pl jako przykład tak zwanych recenzji konsumenckich. Prace Językoznawcze, 24(1), 235–251. https://doi.org/10.31648/pj.7611

Joanna Senderska 
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach