Zum Phänomen der Hybridbildungen in der Modesprache

Maciej Choromański

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-2437-2146


Анотація

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie charakterystycznego dla współczesnego
języka niemieckiego fenomenu hybryd słowotwórczych na przykładzie języka mody.
Z perspektywy lingwistycznej zjawisko łączenia rodzimych i nienatywnych elementów
językowych jest interesujące, ponieważ obecnie wielu użytkowników języka posługuje się
coraz częściej i chętniej takimi kombinacjami. Wstępnie wyjaśniono pojęcia zapożyczenia
oraz zintegrowanych i niezintegrowanych wyrazów obcych. W następnej kolejności zgłębiono
termin hybrydy słowotwórczej, jak również rozwinięto kwestię języka mody. Oparte
na teoretycznych podwalinach badanie korpusowe przeprowadzono na podstawie trzech
kryteriów: morfologicznego, obcolingwalnego i semantycznego. Ponadto przeanalizowano
aspekty ortograficzne mieszanych tworów językowych oraz liczbę pojawiających się
w nich komponentów.


Ключові слова:

zapożyczenie, wyrazy obce, hybryda słowotwórcza, język mody


Bruns, T. (2010): Sprache, Nation und Internet. Politik und Medien in den Nachfolgestaaten Jugoslawiens und der Sowjetunion. Hamburg: Dr. Kovač.   Google Scholar

Bußmann, H. (2002): Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart: Kröner.   Google Scholar

Dargiewicz, A. (2014): Zum Phänomen der Hybridbildung in der deutschen Gegenwartssprache. [In:] Germanica Wratislaviensia. Bd. 139. Acta Universitatis No 3598. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, S. 125−140.   Google Scholar

Dargiewicz, A. (2013): Fremde Elemente in Wortbildungen des Deutschen: Zu Hybridbildungen in der deutschen Gegenwartssprache am Beispiel einer raumgebundenen Untersuchung in der Universitäts- und Hansestadt Greifswald. [In:] Grabarek J. (Hrsg.): Schriften zur diachronen und synchronen Linguistik. Bd. 10. Frankfurt am Main/Berlin/Bern/Bruxelles/New York/Oxford/Wien/Warszawa: Peter Lang.   Google Scholar

Donalies, E. (2005): Die Wortbildung des Deutschen. Ein Überblick. 2., überarbeitete Auflage. Tübingen: Gunter Narr Verlag.   Google Scholar

Eisenberg, P. (2012): Das Fremdwort im Deutschen. Berlin/New York: Walter de Gruyter.   Google Scholar

Fleischer, W./Barz, I. (2012): Wortbildung der deutschen Gegenwartssprache. 4., völlig neubearbeitete Auflage. Berlin/Boston: De Gruyter Studium.   Google Scholar

Gelfert, H.-D. (2010): Englisch mit Aha! Die etwas andere Einführung in die englische Sprache. 2., Auflage. München: Verlag C.H. Beck.   Google Scholar

Glück, H. (Hrsg.) (2005): Metzler Lexikon Sprache. Stuttgart/Weimar: Verlag J.B. Metzler.   Google Scholar

Jansen, S. (2005): Sprachliches Lehngut im world wide web. Neologismen in der französischen und spanischen Internetterminologie. Tübingen: Gunter Narr.   Google Scholar

Lewandowski, T. (1994) Linguistisches Wörterbuch 1 − [A − H]. Heidelberg/Wiesbaden: Quelle & Meyer.   Google Scholar

Ohrendorf, M. (2004): Taschenlexikon der Mode-Begriffe. Baden-Baden: Humboldt Verlag.   Google Scholar

Otto, K. (2009): Eurodeutsch – Untersuchungen zu Europäismen und Internationalismen im deutschen Wortschatz. Berlin: Logos Verlag.   Google Scholar

Polenz, P. von (2000): Deutsche Sprachgeschichte vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart, Bd. I, 2., überarbeitete und ergänzte Auflage. Berlin/New York: Walter de Gruyter.   Google Scholar

Rejakowa, B. (2010): Kulturowe aspekty języka mody. Lublin: Wydawnictwo UMCS.   Google Scholar

Schnierer, T. (1995): Modewandel und Gesellschaft. Die Dynamik von „in“ und „out“. Wiesbaden: Springer Fachmedien.   Google Scholar

Stevenson, N. J. (2011): Die Geschichte der Mode. Stile, Trends und Stars. Berlin/Stuttgart/Wien: Haupt Verlag.   Google Scholar

Ulrich, W. (2002): Wörterbuch: Linguistische Grundbegriffe. Berlin/Stuttgart: Gebrüder Borntraeger Verlagsbuchhandlung.   Google Scholar

(Zugriff am 30.04.2017 um 16:14).   Google Scholar

##plugins.themes.libcom.download##


Опубліковано
2020-07-29

##plugins.themes.libcom.cytowania##

Choromański, M. (2020). Zum Phänomen der Hybridbildungen in der Modesprache. Prace Językoznawcze, 22(3), 45–58. https://doi.org/10.31648/pj.5705

Maciej Choromański 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-2437-2146



Ліцензія

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.uk