Podstawowe regulacje dotyczące prawa oświatowego okresu II Rzeczypospolitej
Abstrakt
Okres II Rzeczypospolitej to czas tworzenia się nowego systemu oświaty po okresie zaborów. Polityka oświatowa była koordynowana przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego a realizowana przez władze państwowe i organy samorządu terytorialnego. Po 1920 r. wprowadzono okręgi szkolne a w 1932 r. przeprowadzona została gruntowna reforma oświatowa. Utworzenie samorządu oświatowego oraz zadania związane z budową i finansowaniem szkół, także kwestie dotyczące szkolnictwa wyższego, gimnazjalnego, seminariów nauczycielskich oraz wychowania przedszkolnego i pozaszkolnego to podstawowe kwestie regulacji ustawowych dotyczących oświaty w Polsce w latach 1918-1939. Mimo trudności udało się zmodyfikować system szkolny, wprowadzić reformę oświatową oraz silny samorząd nauczycielski.
Celem artykułu jest wskazanie trudności w zakresie stworzenia jednolitego systemu prawa oświatowego w Polsce w okresie po odzyskaniu niepodległości.
Słowa kluczowe:
prawo oświatowe, okres międzywojenny w Polsce, reformy oświatoweBibliografia
Bukowiński W., Popierajmy budowę szkół powszechnych na Wołyniu, „Życie Katolickie” Google Scholar
, nr 40. Google Scholar
Konarski K., Dzieje szkolnictwa w byłym Królestwie Kongresowym 1915–1918, Książni- Google Scholar
ca Polska, Kraków 1923. Google Scholar
Kto popiera budowę szkół, ten popiera polski rząd, ten wzmacnia i rozbudowuje Rzecz- Google Scholar
pospolitą Polską!, „Wołyń” 1937, nr 48. Google Scholar
Mizgalski J., Samorząd oświatowy okresu II Rzeczypospolitej w świetle podstawowych Google Scholar
aktów prawnych, „Prace Naukowe. Pedagogika” 1994, nr 5. Google Scholar
Moszczeńska-Rzepecka I., W sprawie reformy szkolnictwa, Książnica – Atlas, Lwów– Google Scholar
–Warszawa 1927. Google Scholar
Mucha K., Organizacja i struktura oraz zakres kompetencji społecznych organów nad- Google Scholar
zorujących szkolnictwo powszechne na terenie województwa łódzkiego w okresie mię- Google Scholar
dzywojennym, „Przegląd Nauk Historycznych” 2015, R. XIV, nr 2. Google Scholar
Ozga W., Organizacja szkolnictwa w Polsce, PZWS, Warszawa 1960. Google Scholar
Pęcherski M., Świątek M., Organizacja szkoły w Polsce w latach 1917–1969. Podstawo- Google Scholar
we akty prawne, PWN, Warszawa 1972. Google Scholar
Pollak M., Stan obecny szkolnictwa podstawowego, „Oświata i Wychowanie” 1938, nr 1. Google Scholar
Przepisy tymczasowe o szkołach elementarnych obowiązujące na obszarze byłej Rosji, Google Scholar
„Głos Nauczycielstwa Polskiego” 1917, nr 1. Google Scholar
Sempołowska S., Rządowy projekt reformy ustroju szkolnictwa, Warszawa 1925. Google Scholar
Suchodolski B., Ustrojowe i pozaustrojowe elementy szkolnictwa, „Przegląd Pedagogicz- Google Scholar
ny” 1928, nr 17. Google Scholar
Śliwiński F., Ustawodawstwo szkolne i organizacja polskich władz szkolnych oraz Google Scholar
szkolnictwa wszystkich stopni w pierwszym dziesięcioleciu istnienia Odrodzonego Google Scholar
Państwa Polskiego, Rada Szkolna Okręgowa Łódzka, Łódź 1928. Google Scholar
Śliwiński F., Zasady nowego ustroju szkolnictwa polskiego, Książnica/Atlas, Lwów– Google Scholar
Warszawa 1934. Google Scholar
Wierzchowska-Konera B., Sieć szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w wojewódz- Google Scholar
twie lubelskim w latach 1918–1939, [w:] R. Kuchta (red.), Szkolnictwo Lubelszczy- Google Scholar
zny w XVIII–XX wieku. Studia i rozprawy, Wyd. UMCS, Lublin 1993. Google Scholar