The basic regulations regarding educational law during the Second Polish Republic
Abstract
The period of the Second Polish Republic was the time of creating a new education system after the partition period. The educational policy was coor-
dinated by the Ministry of Religious Denominations and Public Enlightenment and implemented by state authorities and local government bodies. After 1920,
school districts were introduced and in 1932 a thorough educational reform
was carried out. The establishment of an educational self-government, tasks related to the construction and financing of schools, as well as those related
to higher education, lower secondary education, teacher training seminars and pre-school and extra-school education – these are the basic issues of statutory regulations regarding education in Poland in the years 1918–1939. Despite the difficulties, it was possible to modify the school system, and introduce an educational reform and strong teacher self-government. The aim of the article is to indicate the difficulties in creating a uniform system of educational law in Poland in the period after regaining independence
Keywords:
education law, interwar period in Poland, educational reformsReferences
Bukowiński W., Popierajmy budowę szkół powszechnych na Wołyniu, „Życie Katolickie” Google Scholar
, nr 40. Google Scholar
Konarski K., Dzieje szkolnictwa w byłym Królestwie Kongresowym 1915–1918, Książni- Google Scholar
ca Polska, Kraków 1923. Google Scholar
Kto popiera budowę szkół, ten popiera polski rząd, ten wzmacnia i rozbudowuje Rzecz- Google Scholar
pospolitą Polską!, „Wołyń” 1937, nr 48. Google Scholar
Mizgalski J., Samorząd oświatowy okresu II Rzeczypospolitej w świetle podstawowych Google Scholar
aktów prawnych, „Prace Naukowe. Pedagogika” 1994, nr 5. Google Scholar
Moszczeńska-Rzepecka I., W sprawie reformy szkolnictwa, Książnica – Atlas, Lwów– Google Scholar
–Warszawa 1927. Google Scholar
Mucha K., Organizacja i struktura oraz zakres kompetencji społecznych organów nad- Google Scholar
zorujących szkolnictwo powszechne na terenie województwa łódzkiego w okresie mię- Google Scholar
dzywojennym, „Przegląd Nauk Historycznych” 2015, R. XIV, nr 2. Google Scholar
Ozga W., Organizacja szkolnictwa w Polsce, PZWS, Warszawa 1960. Google Scholar
Pęcherski M., Świątek M., Organizacja szkoły w Polsce w latach 1917–1969. Podstawo- Google Scholar
we akty prawne, PWN, Warszawa 1972. Google Scholar
Pollak M., Stan obecny szkolnictwa podstawowego, „Oświata i Wychowanie” 1938, nr 1. Google Scholar
Przepisy tymczasowe o szkołach elementarnych obowiązujące na obszarze byłej Rosji, Google Scholar
„Głos Nauczycielstwa Polskiego” 1917, nr 1. Google Scholar
Sempołowska S., Rządowy projekt reformy ustroju szkolnictwa, Warszawa 1925. Google Scholar
Suchodolski B., Ustrojowe i pozaustrojowe elementy szkolnictwa, „Przegląd Pedagogicz- Google Scholar
ny” 1928, nr 17. Google Scholar
Śliwiński F., Ustawodawstwo szkolne i organizacja polskich władz szkolnych oraz Google Scholar
szkolnictwa wszystkich stopni w pierwszym dziesięcioleciu istnienia Odrodzonego Google Scholar
Państwa Polskiego, Rada Szkolna Okręgowa Łódzka, Łódź 1928. Google Scholar
Śliwiński F., Zasady nowego ustroju szkolnictwa polskiego, Książnica/Atlas, Lwów– Google Scholar
Warszawa 1934. Google Scholar
Wierzchowska-Konera B., Sieć szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w wojewódz- Google Scholar
twie lubelskim w latach 1918–1939, [w:] R. Kuchta (red.), Szkolnictwo Lubelszczy- Google Scholar
zny w XVIII–XX wieku. Studia i rozprawy, Wyd. UMCS, Lublin 1993. Google Scholar