The basic regulations regarding educational law during the Second Polish Republic

Jerzy Nikołajew

Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0003-1505-9710


Abstract

The period of the Second Polish Republic was the time of creating a new education system after the partition period. The educational policy was coor-
dinated by the Ministry of Religious Denominations and Public Enlightenment and implemented by state authorities and local government bodies. After 1920,
school districts were introduced and in 1932 a thorough educational reform
was carried out. The establishment of an educational self-government, tasks related to the construction and financing of schools, as well as those related
to higher education, lower secondary education, teacher training seminars and pre-school and extra-school education – these are the basic issues of statutory regulations regarding education in Poland in the years 1918–1939. Despite the difficulties, it was possible to modify the school system, and introduce an educational reform and strong teacher self-government. The aim of the article is to indicate the difficulties in creating a uniform system of educational law in Poland in the period after regaining independence


Keywords:

education law, interwar period in Poland, educational reforms


Bukowiński W., Popierajmy budowę szkół powszechnych na Wołyniu, „Życie Katolickie”   Google Scholar

, nr 40.   Google Scholar

Konarski K., Dzieje szkolnictwa w byłym Królestwie Kongresowym 1915–1918, Książni-   Google Scholar

ca Polska, Kraków 1923.   Google Scholar

Kto popiera budowę szkół, ten popiera polski rząd, ten wzmacnia i rozbudowuje Rzecz-   Google Scholar

pospolitą Polską!, „Wołyń” 1937, nr 48.   Google Scholar

Mizgalski J., Samorząd oświatowy okresu II Rzeczypospolitej w świetle podstawowych   Google Scholar

aktów prawnych, „Prace Naukowe. Pedagogika” 1994, nr 5.   Google Scholar

Moszczeńska-Rzepecka I., W sprawie reformy szkolnictwa, Książnica – Atlas, Lwów–   Google Scholar

–Warszawa 1927.   Google Scholar

Mucha K., Organizacja i struktura oraz zakres kompetencji społecznych organów nad-   Google Scholar

zorujących szkolnictwo powszechne na terenie województwa łódzkiego w okresie mię-   Google Scholar

dzywojennym, „Przegląd Nauk Historycznych” 2015, R. XIV, nr 2.   Google Scholar

Ozga W., Organizacja szkolnictwa w Polsce, PZWS, Warszawa 1960.   Google Scholar

Pęcherski M., Świątek M., Organizacja szkoły w Polsce w latach 1917–1969. Podstawo-   Google Scholar

we akty prawne, PWN, Warszawa 1972.   Google Scholar

Pollak M., Stan obecny szkolnictwa podstawowego, „Oświata i Wychowanie” 1938, nr 1.   Google Scholar

Przepisy tymczasowe o szkołach elementarnych obowiązujące na obszarze byłej Rosji,   Google Scholar

„Głos Nauczycielstwa Polskiego” 1917, nr 1.   Google Scholar

Sempołowska S., Rządowy projekt reformy ustroju szkolnictwa, Warszawa 1925.   Google Scholar

Suchodolski B., Ustrojowe i pozaustrojowe elementy szkolnictwa, „Przegląd Pedagogicz-   Google Scholar

ny” 1928, nr 17.   Google Scholar

Śliwiński F., Ustawodawstwo szkolne i organizacja polskich władz szkolnych oraz   Google Scholar

szkolnictwa wszystkich stopni w pierwszym dziesięcioleciu istnienia Odrodzonego   Google Scholar

Państwa Polskiego, Rada Szkolna Okręgowa Łódzka, Łódź 1928.   Google Scholar

Śliwiński F., Zasady nowego ustroju szkolnictwa polskiego, Książnica/Atlas, Lwów–   Google Scholar

Warszawa 1934.   Google Scholar

Wierzchowska-Konera B., Sieć szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w wojewódz-   Google Scholar

twie lubelskim w latach 1918–1939, [w:] R. Kuchta (red.), Szkolnictwo Lubelszczy-   Google Scholar

zny w XVIII–XX wieku. Studia i rozprawy, Wyd. UMCS, Lublin 1993.   Google Scholar


Published
2024-09-24

Cited by

Nikołajew, J. (2024). The basic regulations regarding educational law during the Second Polish Republic. Studia Prawnoustrojowe, (65). https://doi.org/10.31648/sp.10239

Jerzy Nikołajew 
Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0003-1505-9710