Podstawowe regulacje dotyczące prawa oświatowego okresu II Rzeczypospolitej

Jerzy Nikołajew

Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0003-1505-9710


Abstrakt

Okres II Rzeczypospolitej to czas tworzenia się nowego systemu oświaty po okresie zaborów. Polityka oświatowa była koordynowana przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego a realizowana przez władze państwowe i organy samorządu terytorialnego. Po 1920 r. wprowadzono okręgi szkolne a w 1932 r. przeprowadzona została gruntowna reforma oświatowa. Utworzenie samorządu oświatowego oraz zadania związane z budową i finansowaniem szkół, także kwestie dotyczące szkolnictwa wyższego, gimnazjalnego, seminariów nauczycielskich oraz wychowania przedszkolnego i pozaszkolnego to podstawowe kwestie regulacji ustawowych dotyczących oświaty w Polsce w latach 1918-1939. Mimo trudności udało się zmodyfikować system szkolny, wprowadzić reformę oświatową oraz silny samorząd nauczycielski.

             Celem artykułu jest wskazanie trudności w zakresie stworzenia jednolitego systemu prawa oświatowego w Polsce w okresie po odzyskaniu niepodległości.


Słowa kluczowe:

prawo oświatowe, okres międzywojenny w Polsce, reformy oświatowe


Bukowiński W., Popierajmy budowę szkół powszechnych na Wołyniu, „Życie Katolickie”   Google Scholar

, nr 40.   Google Scholar

Konarski K., Dzieje szkolnictwa w byłym Królestwie Kongresowym 1915–1918, Książni-   Google Scholar

ca Polska, Kraków 1923.   Google Scholar

Kto popiera budowę szkół, ten popiera polski rząd, ten wzmacnia i rozbudowuje Rzecz-   Google Scholar

pospolitą Polską!, „Wołyń” 1937, nr 48.   Google Scholar

Mizgalski J., Samorząd oświatowy okresu II Rzeczypospolitej w świetle podstawowych   Google Scholar

aktów prawnych, „Prace Naukowe. Pedagogika” 1994, nr 5.   Google Scholar

Moszczeńska-Rzepecka I., W sprawie reformy szkolnictwa, Książnica – Atlas, Lwów–   Google Scholar

–Warszawa 1927.   Google Scholar

Mucha K., Organizacja i struktura oraz zakres kompetencji społecznych organów nad-   Google Scholar

zorujących szkolnictwo powszechne na terenie województwa łódzkiego w okresie mię-   Google Scholar

dzywojennym, „Przegląd Nauk Historycznych” 2015, R. XIV, nr 2.   Google Scholar

Ozga W., Organizacja szkolnictwa w Polsce, PZWS, Warszawa 1960.   Google Scholar

Pęcherski M., Świątek M., Organizacja szkoły w Polsce w latach 1917–1969. Podstawo-   Google Scholar

we akty prawne, PWN, Warszawa 1972.   Google Scholar

Pollak M., Stan obecny szkolnictwa podstawowego, „Oświata i Wychowanie” 1938, nr 1.   Google Scholar

Przepisy tymczasowe o szkołach elementarnych obowiązujące na obszarze byłej Rosji,   Google Scholar

„Głos Nauczycielstwa Polskiego” 1917, nr 1.   Google Scholar

Sempołowska S., Rządowy projekt reformy ustroju szkolnictwa, Warszawa 1925.   Google Scholar

Suchodolski B., Ustrojowe i pozaustrojowe elementy szkolnictwa, „Przegląd Pedagogicz-   Google Scholar

ny” 1928, nr 17.   Google Scholar

Śliwiński F., Ustawodawstwo szkolne i organizacja polskich władz szkolnych oraz   Google Scholar

szkolnictwa wszystkich stopni w pierwszym dziesięcioleciu istnienia Odrodzonego   Google Scholar

Państwa Polskiego, Rada Szkolna Okręgowa Łódzka, Łódź 1928.   Google Scholar

Śliwiński F., Zasady nowego ustroju szkolnictwa polskiego, Książnica/Atlas, Lwów–   Google Scholar

Warszawa 1934.   Google Scholar

Wierzchowska-Konera B., Sieć szkolnictwa średniego ogólnokształcącego w wojewódz-   Google Scholar

twie lubelskim w latach 1918–1939, [w:] R. Kuchta (red.), Szkolnictwo Lubelszczy-   Google Scholar

zny w XVIII–XX wieku. Studia i rozprawy, Wyd. UMCS, Lublin 1993.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-09-24

Cited By /
Share

Nikołajew, J. (2024). Podstawowe regulacje dotyczące prawa oświatowego okresu II Rzeczypospolitej. Studia Prawnoustrojowe, (65). https://doi.org/10.31648/sp.10239

Jerzy Nikołajew 
Uniwersytet Rzeszowski
https://orcid.org/0000-0003-1505-9710