Opłata za reklamę napojów alkoholowych w Polsce

Łukasz Presnarowicz

Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-6661-9899


Abstrakt

Artykuł stanowi analizę mającą charakter integrujący związaną z regulacją dotyczącą opłaty uiszczanej za reklamę napojów alkoholowych w Polsce. Celem artykułu jest odpowiedź na dwa pytania: jaki jest charakter prawny opłaty za reklamę napojów alkoholowych w Polsce? oraz czy obecnie obowiązującą regulację dotyczącą opłaty za reklamę napojów alkoholowych w Polsce można uznać za kompleksową? Dokonane rozważania prowadzą do wniosku, że choć regulacja dotycząca opłaty stanowi charakter kompleksowy, to nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że jest to świadczenie spełniające wszystkie cechy opłaty i bliżej jej w swojej konstrukcji do „parapodatku”.


Słowa kluczowe:

prawo podatkowe, prawo finansów publicznych, opłata, piwo, reklama, Ordynacja podatkowa, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi


Albin K., Reklama. Przekaz. Odbiór. Interpretacja, Warszawa-Wrocław 2000.   Google Scholar

Brzeziński B., Wstęp do nauki prawa podatkowego, Toruń 2001.   Google Scholar

Bujnarowski P., Cajsel W., Uwarunkowania zakazu reklamy niektórych towarów, Monitor Prawniczy 1999, nr 12.   Google Scholar

Grzybczyk K., Prawo reklamy, Warszawa 2012.   Google Scholar

Harasimiuk D. E., Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim, Warszawa 2011.   Google Scholar

Jaworska-Dębska B., Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego w przedmiocie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi [w:] Stec S., Płażek S. (red.), Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego, Warszawa 2017.   Google Scholar

Kurzeja E., Perswazja w telewizyjnej reklamie społecznej, Katowice 2016.   Google Scholar

Łętowska E., Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002.   Google Scholar

Majka P., Komentarz do art. 60 u.f.p. [w:] Ofiarski Z. (red. nauk.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2019.   Google Scholar

Orżewski W., Reklama. Aspekty prawne, Warszawa 2012.   Google Scholar

Rączka G., Wprowadzenie do terminologii prawa reklamy [w:] Namysłowska M. (red.), Reklama. Aspekty prawne, Warszawa 2012.   Google Scholar

Skubisz R., Wprowadzenie [w:] Skubisz R., Sagan R., Prawo reklamy, Lublin 1997.   Google Scholar

Szkiłądź H., Bik S., Szkiłądź C. (red.), Słownik języka polskiego. Tom trzeci. R-Z, Warszawa 1978.   Google Scholar

Woźna-Burdziak W., Reklama piwa jako przejaw nierównego traktowania przedsiębiorców, Studia Prawnicze KUL 2023, nr 2.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2024-12-17

Cited By /
Share

Presnarowicz, Łukasz. (2024). Opłata za reklamę napojów alkoholowych w Polsce. Studia Prawnoustrojowe, (66). https://doi.org/10.31648/sp.10425

Łukasz Presnarowicz 
Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-6661-9899