Opłata za reklamę napojów alkoholowych w Polsce
Abstrakt
Artykuł stanowi analizę mającą charakter integrujący związaną z regulacją dotyczącą opłaty uiszczanej za reklamę napojów alkoholowych w Polsce. Celem artykułu jest odpowiedź na dwa pytania: jaki jest charakter prawny opłaty za reklamę napojów alkoholowych w Polsce? oraz czy obecnie obowiązującą regulację dotyczącą opłaty za reklamę napojów alkoholowych w Polsce można uznać za kompleksową? Dokonane rozważania prowadzą do wniosku, że choć regulacja dotycząca opłaty stanowi charakter kompleksowy, to nie można zgodzić się ze stwierdzeniem, że jest to świadczenie spełniające wszystkie cechy opłaty i bliżej jej w swojej konstrukcji do „parapodatku”.
Słowa kluczowe:
prawo podatkowe, prawo finansów publicznych, opłata, piwo, reklama, Ordynacja podatkowa, ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowiBibliografia
Albin K., Reklama. Przekaz. Odbiór. Interpretacja, Warszawa-Wrocław 2000. Google Scholar
Brzeziński B., Wstęp do nauki prawa podatkowego, Toruń 2001. Google Scholar
Bujnarowski P., Cajsel W., Uwarunkowania zakazu reklamy niektórych towarów, Monitor Prawniczy 1999, nr 12. Google Scholar
Grzybczyk K., Prawo reklamy, Warszawa 2012. Google Scholar
Harasimiuk D. E., Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim, Warszawa 2011. Google Scholar
Jaworska-Dębska B., Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego w przedmiocie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi [w:] Stec S., Płażek S. (red.), Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego, Warszawa 2017. Google Scholar
Kurzeja E., Perswazja w telewizyjnej reklamie społecznej, Katowice 2016. Google Scholar
Łętowska E., Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002. Google Scholar
Majka P., Komentarz do art. 60 u.f.p. [w:] Ofiarski Z. (red. nauk.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2019. Google Scholar
Orżewski W., Reklama. Aspekty prawne, Warszawa 2012. Google Scholar
Rączka G., Wprowadzenie do terminologii prawa reklamy [w:] Namysłowska M. (red.), Reklama. Aspekty prawne, Warszawa 2012. Google Scholar
Skubisz R., Wprowadzenie [w:] Skubisz R., Sagan R., Prawo reklamy, Lublin 1997. Google Scholar
Szkiłądź H., Bik S., Szkiłądź C. (red.), Słownik języka polskiego. Tom trzeci. R-Z, Warszawa 1978. Google Scholar
Woźna-Burdziak W., Reklama piwa jako przejaw nierównego traktowania przedsiębiorców, Studia Prawnicze KUL 2023, nr 2. Google Scholar
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.