Alcoholic beverage advertising fee in Poland

Łukasz Presnarowicz

Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-6661-9899


Abstract

The article is an integrative analysis related to the regulation of the fee paid for advertising alcoholic beverages in Poland. The purpose of the article is to answer two questions: 1) what is the legal nature of the fee for advertising alcoholic beverages in Poland?, and 2) whether the current regulation of the fee for advertising alcoholic beverages in Poland can be considered comprehensive? The considerations made lead to the conclusion that, although the regulation of the fee constitutes a comprehensive character, one cannot agree with the statement that it is a benefit that meets all the characteristics of a fee and is closer in its construction to a “para-tax”.


Keywords:

fee, beer, advertisement, Law on Upbringing in Sobriety and Counteracting Alcoholism


Albin K., Reklama. Przekaz. Odbiór. Interpretacja, Warszawa-Wrocław 2000.   Google Scholar

Brzeziński B., Wstęp do nauki prawa podatkowego, Toruń 2001.   Google Scholar

Bujnarowski P., Cajsel W., Uwarunkowania zakazu reklamy niektórych towarów, Monitor Prawniczy 1999, nr 12.   Google Scholar

Grzybczyk K., Prawo reklamy, Warszawa 2012.   Google Scholar

Harasimiuk D. E., Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim, Warszawa 2011.   Google Scholar

Jaworska-Dębska B., Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego w przedmiocie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi [w:] Stec S., Płażek S. (red.), Charakter i konstrukcja zadań samorządu terytorialnego, Warszawa 2017.   Google Scholar

Kurzeja E., Perswazja w telewizyjnej reklamie społecznej, Katowice 2016.   Google Scholar

Łętowska E., Prawo umów konsumenckich, Warszawa 2002.   Google Scholar

Majka P., Komentarz do art. 60 u.f.p. [w:] Ofiarski Z. (red. nauk.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2019.   Google Scholar

Orżewski W., Reklama. Aspekty prawne, Warszawa 2012.   Google Scholar

Rączka G., Wprowadzenie do terminologii prawa reklamy [w:] Namysłowska M. (red.), Reklama. Aspekty prawne, Warszawa 2012.   Google Scholar

Skubisz R., Wprowadzenie [w:] Skubisz R., Sagan R., Prawo reklamy, Lublin 1997.   Google Scholar

Szkiłądź H., Bik S., Szkiłądź C. (red.), Słownik języka polskiego. Tom trzeci. R-Z, Warszawa 1978.   Google Scholar

Woźna-Burdziak W., Reklama piwa jako przejaw nierównego traktowania przedsiębiorców, Studia Prawnicze KUL 2023, nr 2.   Google Scholar


Published
2024-12-17

Cited by

Presnarowicz, Łukasz. (2024). Alcoholic beverage advertising fee in Poland. Studia Prawnoustrojowe, (66). https://doi.org/10.31648/sp.10425

Łukasz Presnarowicz 
Uniwersytet w Białymstoku
https://orcid.org/0000-0002-6661-9899