Dyskrecjonalność organów administracji publicznej przy nabywaniu nieruchomości w ramach realizacji inwestycji infrastrukturalnych

Katarzyna Biskup-Grabowska

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0001-6963-1837


Abstrakt

Termin „władza dyskrecjonalna” nie został do tej pory usankcjonowany w krajowym porządku prawnym. W ramach rozważań wskazano, że pojęcie dyskrecjonalności powinno obejmować swoim zakresem wszelkie formy działania przyznane administracji do realizacji zamierzonych celów. Przyjęcie szerokiego rozumienia tego terminu stanowiło przyczynek do wyznaczenia celu niniejszego artykułu, a mianowicie wykazania czy w kontekście procedury nabywania nieruchomości w ramach wybranych inwestycji infrastrukturalnych, można mówić o przejawach dyskrecjonalności organów administracji publicznej. Dokonana w artykule analiza przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego miała na celu potwierdzenie tezy, że w omawianym zakresie dyskrecjonalność organów jest znacząco ograniczona.  Przeprowadzone analizy umożliwiły stwierdzenie, że w przypadku wywłaszczenia nieruchomości dokonywanego w ramach realizacji inwestycji na podstawie przepisów zarówno specustawy drogowej bądź lotniskowej, organom administracyjnym nie przyznano uprawnień o charakterze dyskrecjonalnym. Niemniej jednak w toku rozważań zaproponowano interpretację, zgodnie z którą nabycie nieruchomości w drodze umowy, przewidziane zarówno przez przepisy specustawy drogowej, jak i lotniskowej, można uznać za przejaw kompetencji dyskrecjonalnych. Powyższa koncepcja opiera się na szerokim rozumieniu pojęcia dyskrecjonalności, uwzględniającym elastyczność i uznaniowość działań organów w tym zakresie. W pracy posłużono się przede wszystkim metodą dogmatycznoprawną, jak również metodą językową, co umożliwiło adekwatne ujęcie oraz przedstawienie badanego zagadnienia. 


Słowa kluczowe:

prawo administracyjne, dyskrecjonalność, specustawy, inwestycje, nabywanie nieruchomości, wywłaszczenie


Bielecki L., Umowy administracyjne i cywilnoprawne, [w:] J. Stelmasiak, M. Zdyb (red.), Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.   Google Scholar

Duniewska Z., Podstawowe pojęcia prawa administracyjnego, [w:] P. Korzeniowski, M. Stahl (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Wolters Kluwer, Warszawa 2024.   Google Scholar

Duniewska Z., Z problematyki uznaniowego umorzenia zaległości podatkowej (w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego), [w:] S. Pikulski (red.), Ius et lex. Księga jubileuszowa profesora Andrzeja Kabata, Wyd. UWM, Olsztyn 2004.   Google Scholar

Jędrzejczak M., Elementy dyskrecjonalności organu administracyjnego na poszczególnych etapach stosowania prawa, „Przegląd Prawniczy Ekonomiczny i Społeczny” 2013, nr 2.   Google Scholar

Jędrzejczak M., Wpływ europeizacji prawa na standardy ochrony jednostki przed władzą dyskrecjonalną organów administracji publicznej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, z. 4.   Google Scholar

Kozak A., O pojęciu prawniczej władzy dyskrecjonalnej, [w:] L. Leszczyński (red.), Zmiany społeczne a zmiany w prawie. Aksjologia, konstytucja, integracja europejska, Wyd. UMCS, Lublin 1999.   Google Scholar

Nahajewski M., Nabywanie nieruchomości pod drogi, [w:] T. Filipowicz, A. Plucińska-Filipowicz, M. Wierzbowski (red.), Inwestycje budowlane, seria: Meritum, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.   Google Scholar

Klat-Górska E. (red.), Gospodarka nieruchomościami. Komentarz, 2024, Lex.   Google Scholar

Ochendowski E., Prawo administracyjne. Część ogólna, TNOiK, Toruń 2005.   Google Scholar

Sagan B., Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz, 2013, Lex.   Google Scholar

Sancewicz P., Umowa jako prawna forma działania administracji publicznej w polskiej i niemieckiej doktrynie prawa publicznego, „Studia Prawa Publicznego” 2019, nr 1 (25).   Google Scholar

Ura E., Luz decyzyjny w działaniach administracji publicznej, [w:] J. Korczak (red.), Administracja publiczna pod rządami prawa. Księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. zw. dra hab. Adama Błasia, Wyd. UWr, Wrocław 2016.   Google Scholar

Ura E., Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2024.   Google Scholar

Wierzbowski M., Wiktorowska A., Dyskrecjonalność władzy, [w:] J. Jagielski, M. Wierzbowski (red.), Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2019.   Google Scholar

Wojciechowska K.B., Prawo lotnicze. Ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2022.   Google Scholar

Zimmermann J., Prawo administracyjne, Wolters Kluwer, Warszawa 2020.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-26

Cited By /
Share

Biskup-Grabowska, K. (2025). Dyskrecjonalność organów administracji publicznej przy nabywaniu nieruchomości w ramach realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Studia Prawnoustrojowe, (69). https://doi.org/10.31648/sp.10991

Katarzyna Biskup-Grabowska 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0001-6963-1837