O dualizmie kontroli jakości kształcenia na kierunku studiów pielęgniarstwo w kontekście deregulacji

Tomasz Bojar-Fijałkowski

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0001-6979-8207


Abstrakt

Formy kształcenia w różnych zawodach i specjalnościach zmieniały się na przestrzeni lat, tak samo jak modeli kontroli nad tym procesem. Szczególna była i jest kontrola wobec kierunków dających wyjątkowe uprawnienia, w tym w przypadku zawodów zaufania publicznego. Na tle takich regulacji i jednolitego modelu kontroli jakości kształcenia na studiach wyższych, opartego na działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej, wyróżniają się tylko dwa kierunki studiów: pielęgniarstwo i położnictwo. W ich przypadku, w wyniku ewolucji od kształcenia zawodowego do studiów wyższych, przy podległości merytorycznej samorządowi zawodowemu i resortowi zdrowia, wykształcił się dualizm kontroli. Obok standardowego trybu, kierunki te podlegają dodatkowo kontroli Krajowej Rady Akredytacyjnej Szkół Pielęgniarek i Położnych.

Model taki rodzi trudności organizacyjne dla uczelni oraz wątpliwości w zakresie równego traktowania. Podważa on założenia przyświecające powstaniu Polskiej Komisji Akredytacyjnej czyniąc niepotrzebne wyjątki od reguły. Co więcej, jest to sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości. Rozwiązaniem tego, niedostrzeganego na szerszą skalę, problemu może być nieduża nowelizacja przepisów o nauce i szkolnictwie wyższym, do czego autor namawia i co postuluje. Celem opracowania jest więc analiza materii ustawowej, jej wykładnia, w tym celowościowa, krytyka oraz zaproponowanie możliwych do podjęcia przez ustawodawcą zmian. 

Wywód poprowadzony jest w oparciu o metodę dogmatyczno-prawną i historyczno-prawną. Oparty został na literaturze z zakresu prawa o szkolnictwie wyższym i nauce, prawa konstytucyjnego i administracyjnego oraz aktach prawnych aktualnych na dzień 15 maja 2025 roku.   

 

 

 


Słowa kluczowe:

prawo o szkolnictwie wyższym, kontrola jakości kształcenia, PKA, KRASzPiP, pielęgniarstwo, deregulacja, nierówne traktowanie, prawo medyczne


Bąkowski T., Wolność i równość w prawie administracyjnym, [w:] P. Lisowski (red.), Administracja publiczna wobec procesów zmian w XXI wieku. Księga jubileuszowa profesora Jerzego Korczaka, Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii UWr, Wrocław 2024.   Google Scholar

Bernatek-Zyguła I., Prawne umocowanie Polskiej Komisji Akredytacyjnej w systemie państwa, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego” 2013, nr 4(16).   Google Scholar

Kołaczkowski B., Ratajczak M., Ocena programowa kierunku studiów o profilu ogólnoakademickim – krytyczne refleksje na temat regulacji prawnej i praktyki jej stosowania, „Zeszyty Prawnicze Biura Analiz Sejmowych” 2024, nr 1.   Google Scholar

Korczak J., Lisowski P. (red.), Równość w prawie administracyjnym, Wolters Kluwer, Warszawa 2018.   Google Scholar

Kwiecień-Miland M., Polska Komisja Akredytacyjna w latach 2002–2018. Studium z zakresu statusu prawnego, Instytut Nauki o Polityce, Warszawa 2020.   Google Scholar

Ruczkowski P., Status prawny Polskiej Komisji Akredytacyjnej i jej uchwał oraz ich wpływ na sferę zewnętrzną działania administracji w świetle koncepcji demokratycznego państwa prawnego, „Przegląd Prawa Publicznego” 2014, nr 7–8.   Google Scholar

Slosorz T., Zmiany akademickiego systemy kształcenia pielęgniarek i położnych w Polsce w latach 1969–2009. Studium historyczno-edukacyjne, praca doktorska obroniona na Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań 2014.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2025-09-26

Cited By /
Share

Bojar-Fijałkowski, T. (2025). O dualizmie kontroli jakości kształcenia na kierunku studiów pielęgniarstwo w kontekście deregulacji. Studia Prawnoustrojowe, (69). https://doi.org/10.31648/sp.11474

Tomasz Bojar-Fijałkowski 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0001-6979-8207