Kryptoreklama stosowana w influencer marketingu jako czyn nieuczciwej konkurencji i nieuczciwa praktyka rynkowa

Anita Joanna Kubanek

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0002-7571-3772


Abstrakt

Gospodarka wolnorynkowa, postęp technologiczny i mnogość podmiotów na rynku wymagają zapewnienia zasad uczciwej konkurencji w obrocie gospodarczym. Celem Autorki było zbadanie obszaru prawnych aspektów promocji produktów i usług z wykorzystaniem influencer marketingu. W toku badań wysunęła wniosek, że w ramach działalności influencerzy podejmują działania, które mogą naruszyć (i w praktyce często naruszają) przepisy prawa, stanowiąc czyn nieuczciwej konkurencji jak również nieuczciwe praktyki rynkowe.  Analiza aktów prawnych z zakresu prawa ochrony uczciwej konkurencji i konsumentów doprowadziła do wniosku, że ochrona przed naruszeniami jest zapewniona. Jednak poszukiwanie jej zakresu, definiowanie czynów mogłoby być przez ustawodawcę ujednolicone i dostosowane do aktualnych realiów obrotu gospodarczego i marketingu. Jednocześnie warto podkreślić, że reklama z wykorzystaniem influencer marketingu i rzetelność w tym zakresie są przedmiotem wyraźnego zainteresowania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, czego konkretne przykłady autorka przytacza w artykule.


Słowa kluczowe:

prawo, czyn nieuczciwej konkurencji, reklama, obrót gospodarczy, gospodarka, uczciwa konkurencja, praktyki rynkowe


­ Altkorn J. (red.), Podstawy marketingu, Kraków 1996;   Google Scholar

­ Dobaczewska A. i inni, Nowe prawo przedsiębiorców, Warszawa 2018;   Google Scholar

­ Jurasz W., Zakres podmiotowy regulacji ustaw: o ochronie konkurencji i konsumentów, zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, Dodatek do Monitora Prawniczego Nr 8/2010, Legalis;   Google Scholar

­ Kosikowski C., Ławicki T., Ochrona prawna konkurencji i zwalczanie praktyk monopolistycznych, Warszawa 1994;   Google Scholar

­ Malarewicz A., Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne, Warszawa 2009;   Google Scholar

­ Marcinkiewicz-Grzesiak H., Wytyczne Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – oznaczanie reklam i współprac w social media a wątpliwości prawne oraz technologiczne, Legalis.   Google Scholar

­ Modrzejewska M., Komentarz do ustawy: Zwalczanie nieuczciwej konkurencji, 2020, Legalis.   Google Scholar

­ Ozimek I., Ochrona konsumentów korzystających z usług – wybrane zagadnienia, Warszawa 2012;   Google Scholar

­ Piątek S. (red. nauk.), Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, Warszawa 2014, Legalis;   Google Scholar

­ Pietrzak A. i inni, Prawo przedsiębiorców. Komentarz, Warszawa 2019.   Google Scholar

­ Sieradzka M., Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, red. M. Zdyb, M. Sieradzka, Warszawa 2016;   Google Scholar

­ Szwaja J., Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Legalis;   Google Scholar

­ Zawłocki R., Prawo karne gospodarcze, Warszawa 2007;   Google Scholar

­ Wilusz R., Influencer Marketing potężny ponad miarę, Marketing (r)Evolution. Nowe techniki, pomysły, Rozwiązania, Rzeszów 2017;   Google Scholar

­ Wolska-Zogata I., Social media i nowy marketing w społeczeństwie konsumpcyjnym, „Forum Socjologiczne”, red. A. Perchla-Włosik, J. Wardzała, Wrocław 2018;   Google Scholar

­ Hajdas M., Storytelling – nowa koncepcja budowania wizerunku marki w epoce kreatywnej, „Współczesne Zarządzanie”, 2011/1, https://docplayer.pl/17768913-Storytelling-nowa-koncepcja- budowania-wizerunku marki-w-epoce-kreatywnej.html (dostęp dnia 27.05.2023.);   Google Scholar

­ Jaska E., Werenowska A., Gomoła B., Wykorzystanie influencer marketingu w kreowaniu   Google Scholar

­ wizerunku marki, „Polityki Europejskie, Finanse i Marketing”, 21 (70) 2019, https://pefim.sggw.pl/article/view/1038 (dostęp dnia 27.05.2023.);   Google Scholar

­ Kuczamer-Kłopotowska S., Piekarska K., Realizacja funkcji influencer marketingu w opinii influencerów oraz ich followersów, „Zarządzanie i Finanse Journal of Management and Finance” Vol. 16, No. 3/3/2018, http://www.wzr.ug.edu.pl/.zif/2018_32.pdf (dostęp dnia 28.05.2023.);   Google Scholar

­ Marzec D., Znaczenie influencer marketingu w kształtowaniu decyzji współczesnych konsumentów, „Media i Społeczeństwo”, Nr 16/2022, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-doi-10_53052_MiS_2022_16_10 (dostęp dnia: 27.05.2023.);   Google Scholar

­ Szok N., Viral marketing usług prawnych zawodowych pełnomocników, 2022, MOP 2022, Nr 18, Legalis.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-09-23

Cited By /
Share

Kubanek, A. J. (2023). Kryptoreklama stosowana w influencer marketingu jako czyn nieuczciwej konkurencji i nieuczciwa praktyka rynkowa. Studia Prawnoustrojowe, (61). https://doi.org/10.31648/sp.9011

Anita Joanna Kubanek 
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
https://orcid.org/0000-0002-7571-3772