Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 kwietnia 2014 r. w sprawie II OSK 637/14 dotyczącego formy oświadczenia organu gminy zgłaszającego swojego reprezentanta do stanowisk w spółce prawa handlowego (glosa częściowo aprobująca)
Abstrakt
Przedmiotem prezentowanej glosy jest interpretacji przepisów antykorupcyjnych wprowadzonych przez ustawodawcę w celu przeciwdziałania powstawaniu konfliktom interesów pomiędzy interesem publicznych a interesem prywatnym funkcjonariusza publicznego. Jednym ze środków przeciwdziałania takim przypadkom jest zakaz łączenia stanowisk publicznych m.in. z pełnienia funkcji w organach nadzoru spółek komunalnych. Od powyższego zakazu ustawodawca przewidział wyjątek. Dopuszczalne jest pełnienie funkcji członka rady nadzorczej w przypadku gdy osoba do jej pełnienia została zgłoszona m.in. przez jednostkę samorządu terytorialnego. Po analizie Autor wskazuje, że podmiotem uprawnionym do zgłoszenia osoby do pełnienia funkcji jest organ wykonawczy tej jednostki, nawet gdy pełni on funkcje zgromadzenia wspólników jednoosobowej spółki kapitałowej. Istotne jest aby zgłoszenie formalnie było dokonane właśnie przez podmiot reprezentujący jednostkę samorządu terytorialnego, bez znaczenia jest natomiast fakt czy było ono inspirowane przez inne osoby. Jedynie w takiej sytuacji zostaną spełnione przesłanki ustawowe wyjątku od zakazu łączenia funkcji publicznej z członkowstwem w radzie nadzorczej spółki komunalnej
Słowa kluczowe:
gmina, spółka komunalna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, antykorupcja, wybór członków zarządu spółki, zgłoszenie, zakaz prowadzenia działalności gospodarczej.Bibliografia
Fleszar M., Rada nadzorcza spółki komunalnej z udziałem jednostki samorządu terytorialnego, Warszawa 2020. Google Scholar
Gontarski W., Dziurawe prawo, „Rzeczpospolita” z 11 sierpnia 2003 r., s. C3 Google Scholar
Kwaśnicki R.L., Ustawa antykorupcyjna: nieprecyzyjne przepisy do zmiany, „Rzeczpospolita” z 6 maja 2008 r., s. C3 Google Scholar
Makowski K., Organy samorządu terytorialnego a spółki komunalne. Praktyka w gminach i teoria, „Krakowskie Studia Małopolskie” 2014, nr 19. Google Scholar
Popielarski B., Pojęcie reprezentanta Skarbu Państwa w radzie nadzorczej spółki kapitałowej na gruncie tzw. ustawy antykorupcyjnej, „Monitor Prawniczy” 2005, nr 5. Google Scholar
Rzetecka-Gil A., Pojęcie zgłoszenia. Por. też: wyrok SN z dnia 21 września 2006 r.,I CSK 120/06, „Biuletyn Sądu Najwyższego” 2007, nr 1. Google Scholar
Rzetecka-Gil A., Ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Komentarz, Warszawa 2009. Google Scholar
Rzetecka-Gil A., Pojęcie zgłoszenia w rozumieniu przepisu art. 6 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu w prowadzeniu działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne. Glosa do wyroku NSA z dnia 23 kwietnia 2014 r., II OSK 637/2014, 2014, Lex. Google Scholar
Rzetecka-Gil A., Z problematyki zakazów związanych z członkostwem w radach nadzorczych spółek publicznych, „Przegląd Prawa Handlowego” 2015, nr 6. Google Scholar
Rzetecka-Gil A., Zgłoszenie prezydenta miasta do rady nadzorczej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością – spełnienie przesłanek z art. 6 ustawy antykorupcyjnej. Glosa do wyroku WSA z dnia 27 lutego 2018 r., VIII SA/Wa 658/17, 2018, Lex. Google Scholar
Walczak W., Wyznaczenie prezydenta miasta do pełnienia funkcji w radzie nadzorczej spółki kapitałowej, „Wiedza Prawnicza” 2014, nr 2. Google Scholar
Walczak W., Wybrane problemy organizacyjno-prawne związane z procesami wyznaczania członków rad nadzorczych spółek miejskich, „Samorząd Terytorialny” 2014,nr 6. Google Scholar