Mentoring wsparciem dla koordynatorów wolontariatu rodzinnego
Renata Pomarańska
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIAbstrakt
Mentoring jest sposobem wsparcia koordynatorów wolontariatu rodzinnego w wypełnianiu przez nich różnorodnych ról. W artykule zaprezentowano specyfikę związaną z wolontariatem rodzinnym, która szczególnie związana jest z niepełnoletnością wolontariuszy, co wymaga odpowiednich czynności formalnoprawnych. Zwrócono też uwagę na rodzinny wymiar wolontariatu i wyłoniono niektóre zadania, jakie w jego ramach mogą zostać zrealizowane przez rodziny. Na koniec skupiono się na mentoringu jako tej formie wsparcia, która ze względu na indywidualne podejście może sprawdzić się w przypadku różnorodnych i nieschematycznych potrzeb zawodowych koordynatorów wolontariatu rodzinnego.
Słowa kluczowe:
wolontariat rodzinny, mentoring, koordynator wolontariatuBibliografia
Arczewska Magdalena, Całek Grzegorz, Gliwicka Ewa i in. (oprac.), 2001, Długofalowa polityka rozwoju wolontariatu w Polsce, Warszawa. Google Scholar
Auleytner Julian, Głębicka Katarzyna, 2000, Polityka społeczna. Pomiędzy opiekuńczością a pomocniczością, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka, Warszawa. Google Scholar
Budzyńska Ewa, 2001, Rodzina środowiskiem wychowania prospołecznego, w: Dorota Kornas-Biela (red.), Rodzina źródło życia i szkoła miłości, TN KUL, Lublin. Google Scholar
Clutterbuck David, 2002, Każdy potrzebuje mentora, Wydawnictwo Petit, Warszawa. Google Scholar
Dyczewski Leon, 1994, Rodzina, społeczeństwo, państwo, TN KUL, Lublin. Google Scholar
Familyvolunteering.eu, About Family Volunteering, https://familyvolunteering.eu/aboutfamily-volunteering/ (8.03.2024). Google Scholar
Gołdys Aleksandra, Szymborska Maria, Wolontariat rodzinny – raport ewaluacyjny 2014, http://bibliotekawolontariatu.pl/wp-content/uploads/Wolontariat_Rodzinny_raport-ewaluacyjny_Centrum_Wyzwan_Społecznych_UW.pdf (13.02.2024). Google Scholar
Janke Andrzej W., 2007, Pedagogika rodziny i wychowanie rodzinne, w: Stanisław Kawula, Józefa Brągiel, Andrzej W. Janke (red.), Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń. Google Scholar
Luecke Richard, 2006, Coaching i mentoring. Jak rozwijać największe talenty i osiągać lepsze wyniki, MT Biznes, Warszawa. Google Scholar
Ochotnicy.waw.pl, Wolontariat rodzinny – przegląd inspiracji na działania rodzinne w relacjach wolontariuszy i organizatorów wolontariatu, https://ochotnicy.waw.pl/aktualnosci/960-wolontariat-rodzinny-przeglad-inspiracji-na-dzialania-rodzinne-w-relacjach-wolontariuszy-i-organizatorow-wolontariatu?highlight=WyJyb2R6aW5ueSJd (17.03.2024). Google Scholar
Osior-Szot Katarzyna, Rozwijać tych, którzy rozwijają innych. O programie mentoringowym dla koordynatorów wolontariatu, https://publicystyka.ngo.pl/rozwijac-tych-ktorzy-rozwijaja-innych-o-programie-mentoringowym-dla-koordynatorow-wolontariatu (15.02.2024). Google Scholar
Pomarańska Renata, 2021, Mentoring kobiet z niepełnosprawnością w środowisku pracy, Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, nr 1(51), s. 43–62. Google Scholar
Rymsza Marek, Dudkiewicz Magdalena, 2011, Współczesne oblicza wolontariatu, Trzeci Sektor, nr 23. Google Scholar
Sejm.gov.pl, 1997, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483. Google Scholar
Sejm.gov.pl, 2003, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, Dz.U. 2003, nr 96, poz. 873. Google Scholar
Wolontariat.org.pl, Koordynator wolontariuszy, https://wolontariat.org.pl/strefa-korzystajacych/cykl-wspolpracy/przygotowanie/koordynator-wolontariuszy/ (7.03.2024). Google Scholar
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II