Portale społecznościowe – od zagrożeń do profilaktyki

Wojsław Czupryński

Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-1541-2820


Abstrakt

Powstanie globalnej sieci internetowej zmieniło sposób komunikowania się całej populacji ludzkiej. Internet stał się przestrzenią społecznego bytu, platformą nieograniczonej komunikacji oraz miejscem, gdzie budowane są relacje międzyludzkie na podobieństwo realnej rzeczywistości. Tradycyjne formy komunikacji w dużym stopniu zostały zastąpione przez portale społecznościowe. Serwisy społecznościowe stanowią przedmiot wielu dyskusji dotyczących ich zalet, wad oraz idei, jakie za sobą niosą. Portale to nie tylko komunikacja, zabawa, sposób spędzania wolnego czasu, lecz także źródło wiedzy humanistycznej i społecznej. To także zagrożenia dla tych, którzy z nich korzystają. Zasadniczym motywem podjętych analiz stało się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o zmiany w funkcjonowaniu młodego człowieka, jakie w ostatnich latach dokonują się w związku z rozwojem technologii informacyjnej. Przedstawiono kwestię szkodliwego wpływu serwisów społecznościowych na adolescentów. Zaprezentowano szereg dewiacyjnych zachowań spowodowanych użytkowaniem omawianych portali. Nierzadko stają się one generatorem dysfunkcyjnych działań, które przejawiają się wśród młodzieży. W związku z coraz większym przejawem dewiacyjnych aktów, do których dochodzi za pomocą portali społecznościowych, konieczne jest podjęcie środków zaradczych, które zatrzymają wzrost tego zjawiska wśród młodych ludzi. Podstawowym działaniem w tym zakresie jest przede wszystkim profilaktyka i edukacja w rodzinie.


Słowa kluczowe:

portale społecznościowe, środowisko wychowawcze, zachowania dewiacyjne, profilaktyka w rodzinie


Agatston P.W., Kowalski R.M., Limber S.P., Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży, Kraków 2010.

Andrzejewska A., Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych. Aspekty teoretyczne i empiryczne, Warszawa 2014.

Bonek T., Smaga M., Biznes na Facebooku i nie tylko. Praktyczny poradnik o promocji w mediach społecznościowych, Warszawa 2013.

Carnes P., Delmonico D.L., Griffin E., Moriarity J.M., Cyberseks. Skuteczna walka z uzależnieniem, Poznań 2010.

Choroś D., Edukacja medialna a cyberprzestrzeń w: J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberświat. Możliwości i zagrożenia, Warszawa 2009.

Dorożko J., Budujemy e-szkołę. Krótki przegląd możliwości, w: B. Boryczka (red.), E-learning wyzwaniem dla bibliotek: materiały z ogólnopolskiej konferencji, Elbląg 23-24 września 2009 r., Warszawa 2009.

Fukuyama F., Wielki wstrząs: natura ludzka a odbudowa porządku społecznego, Warszawa 2000.

Gajek E., Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym, Warszawa 2008.

Holtkamp J., Co ogłupia nasze dzieci. Nowe media jako wyzwanie dla rodziców, Kraków 2010.

http://lidzbarkwarminski.wm.pl/342322,13-latka-wpadla-w-szal-bo-dostala-szlaban-na-internet-W-ruch-poszedl-szpadel.html#axzz44GwZSnwh (15.03.2016).

http://www.mcafee.com/uk/ (13.02.2016).

http://www.otwartaszkola.edu.pl/DesktopDefault.aspx?tabid=339 (13.02.2016).

http://www.saferinternet.pl/images/stories/pdf/raport-eu-net-adb-pl-final.pdf (19.02.2016).

http://www.saferinternet.pl/pl/o-kampanii-w-ktorym-swiecie-zyjesz (9.03.2016).

http://www.swapit.pl/samouczek (10.01.2016).

https://skilltrade.org/#/ (12.01.2016).

https://www.toshiba.eu/mcafee_safesocialnetworks/socialnetworking_PL.pdf (13.02.2016).

Juszczyk S., Rola technologii informacyjno – komunikacyjnych w edukacji sytuacji zmiany społecznej, w: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Media w procesie informacyjno – komunikacyjnym, Toruń 2008.

Kozak S., Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości. Przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i szkołach, Warszawa 2014.

Kozak S., Patologiczne formy komunikowania się dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni, Warszawa 2014.

Kozak S., Patologie wśród dzieci i młodzieży, Warszawa 2007.

Lorens R., Serwisy społecznościowe pożytecznym narzędziem w procesie edukacji, http://www.o swiata.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/serwisy-spolecznosciowe-pozytecznym-narzedziem-w-procesie-edukacji/2 (8.01.2016).

Ożóg M., Krytyczny wymiar sztuki interaktywnej, w: M. Ostrowiecki (red.), Estetyka wirtualności, Kraków 2005.

Pęczkowski R., O edukacji uwag kilka, w: D. Bis, A. Rynio (red.), Media w wychowaniu chrześcijańskim, Lublin 2010.

Pyżalski J., Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, Kraków 2012.

Rybak A., Jak wykorzystywanie multimediów może zmienić środowisko uczenia się?, w: T. Lewowicki, B. Siemieniecki (red.), Media w procesie informacyjno – komunikacyjnym, Toruń 2008.

Siemieniecki B., Przedmiot i zadania mediów w edukacji, w: B. Siemieniecki (red.), Pedagogika medialna, t. 1, Warszawa, 2007.

Szpunar M., Cyberbullying - nowe technologie jako narzędzia stosowania przemocy psychicznej, w: J. Mucha (red.), Nie tylko Internet. Nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe, Kraków 2010.

Szymański A., Krzyżak-Szymańska E., Nowe wyzwania profilaktyki w kontekście zagrożeń dzieci i młodzieży w: A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Warszawa 2014.

Trzaskowski T., Społecznościowo! Web 2.0 nowym kierunkiem w edukacji, http://www.eid.edu.pl/archiwum/2008,1/kwiecien,4/temat,6/spolecznosciowo_web20_nowym_kierunkiem_w_edukacji,30.html (9.02.2016).

Turkle S., Samotni razem, Kraków 2013.

Wasylewicz M., Rodzice – czy na pewno świadomi wychowawcy dzieci jako dojrzałych odbiorców treści medialnych? w: D. Bis, A. Rynio (red.), Media w wychowaniu chrześcijańskim, Lublin 2010.

Waszyńska K., Uzależnienie od cyberseksu. Problemy diagnostyczne, w: B. Szmigielska (red.), Psychologiczne konteksty Internetu, Kraków 2009.

Wojtasik Ł., Cyberprzemoc – charakterystyka zjawiska, w: Ł. Wojtasik (red.), Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, Warszawa 2008.

Woronowicz B., Bez tajemnic o uzależnieniach i ich leczeniu, Warszawa 2001.
Pobierz


Opublikowane
2016-12-31

Cited By /
Share

Czupryński, W. (2016). Portale społecznościowe – od zagrożeń do profilaktyki. Studia Warmińskie, 53, 233–245. https://doi.org/10.31648/sw.101

Wojsław Czupryński 
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-1541-2820