Mariana Ruseckiego aksjologiczna argumentacja za wiarygodnością chrześcijaństwa i Kościoła
Jacenty Mastej
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIAbstrakt
W niniejszej pracy przywołano argumentację aksjologiczną za wiarygodnością chrześcijaństwa i Kościoła, której wykładnię znajdujemy w twórczości naukowej ks. prof. Mariana Ruseckiego. Analizę rozpoczęto od omówienia pryncypiów aksjologicznych. Następnie zajęto się wartościami, do których teolog odwołuje się w budowaniu argumentacji, a są nimi: godność osoby ludzkiej, prawda, dobro, miłość i świętość.
Profesor wskazuje, że chrześcijaństwo zawiera w swojej nauce objawione wartości najwyższej wagi, jednoczy je w sobie oraz zbawczo je urzeczywistnia. W argumentacji
teologiczno-fundamentalnej, budowanej przez M. Ruseckiego, chodzi o wykazanie, że
chrześcijaństwo, wiara w Jezusa Chrystusa jest dla człowieka wartością absolutnie wyjątkową, gdyż daje mu najwyższe dobro: Boga i zbawienie.
Aksjologiczna argumentacja Ruseckiego za wiarygodnością chrześcijaństwa i Kościoła ma charakter personalistyczny. Profesor w budowaniu argumentacji aksjologicznej odwołuje się do kategorii znaku, wyróżnikiem którego są dwa elementy: widzialny i niewidzialny. Za cechę specyficzną wartości chrześcijańskich uważa ich złożoną strukturę: naturalną i nadprzyrodzoną. Dlatego pełne rozpoznanie aksjologiczne domaga się udziału rozumu i wiary. Najwyższą wartością w chrześcijaństwie jest Jezus Chrystus Wcielony Syn Boży. Jest On osobową i absolutną wartością, gdyż w Nim ukazana została kompletność oraz osobowe urzeczywistnienie godności osoby ludzkiej, prawdy, dobra, miłości i świętości.
Słowa kluczowe:
Jezus Chrystus, Kościół, wiarygodność chrześcijaństwa, argument aksjologiczny, Marian RuseckiBibliografia
Balthasar Hans U. von, 1997, Wiarygodna jest tylko miłość, tł. Eligiusz Piotrowski, Wydawnictwo WAM, Kraków. Google Scholar
Bartnik Czesław S., 2007, Metoda znakowo-personalistyczna w ujęciu Profesora Mariana Ruseckiego, w: Ireneusz S. Ledwoń i in. (red.), Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 69–74. Google Scholar
Dola Tadeusz, 2007, Personalistyczna koncepcja teologii fundamentalnej ks. Marina Ruseckiego, w: Ireneusz S. Ledwoń i in. (red.), Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 59–68. Google Scholar
Dykasterii Nauki Wiary, 2024, Deklaracja Dignitas infinita o godności człowieka, Watykan. Google Scholar
Góźdź Krzysztof, 2007, Fascynacja chrześcijaństwem, w: Ireneusz S. Ledwoń i in. (red.), Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 47–57. Google Scholar
Herbut Józef, 1997, Dobro, w: Józef Herbut (red.), Leksykon filozofii klasycznej, TN KUL, Lublin, s. 116–117. Google Scholar
Kaucha Krzysztof, 2000, Miłość za miłość. Wiarygodność chrześcijaństwa według Battisty Mondina, RW KUL, Lublin. Google Scholar
Kaucha Krzysztof, 2002, Agapetologiczny argument, w: Marian Rusecki i in. (red.), Leksykon teologii fundamentalnej, Wydawnictwo „M”, Lublin–Kraków, s. 31–35. Google Scholar
Kaucha Krzysztof, 2007, Wiarygodność Kościoła i jej uzasadnienie w twórczości naukowej M. Ruseckiego, w: Ireneusz S. Ledwoń i in. (red.), Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 133–145. Google Scholar
Kaucha Krzysztof, 2018, Lubelska szkoła teologii fundamentalnej i jej osiągnięcia, Roczniki Teologiczne, z. 9, s. 11–24. Google Scholar
Kaucha Krzysztof, 2020, Cóż to jest prawda? Argumentacja z prawdy za najwyższą wiarygodnością chrześcijaństwa na kanwie twórczości Josepha Ratzingera, Wydawnictwo KUL, Lublin. Google Scholar
Kowalczyk Stanisław, 1985, Dobro, w: Encyklopedia Katolicka, TN KUL, Lublin, t. 3, kol. 1374–1375. Google Scholar
Leksykon teologii fundamentalnej, Wydawnictwo „M”, Lublin–Kraków. Google Scholar
Mastej Jacenty, 2006, Eklezjotwórczy wymiar miłości, Roczniki Teologiczne, z. 9, s. 107–122. Google Scholar
Mastej Jacenty, 2016, Miłosierdzie w funkcji eklezjotwórczej, Roczniki Teologiczne, z. 9, s. 21–42. Google Scholar
Mastej Jacenty, 2023a, Elementy antropologii teologicznej w twórczości naukowej ks. prof. Mariana Ruseckiego, Studia Nauk Teologicznych PAN, nr 18, s. 93–111. Google Scholar
Mastej Jacenty, 2023b, The Credibility of the Church Based on Benevolence in the Light of the Works of Marian Rusecki. „Verbum Vitae”, nr 2, s. 353–371. Google Scholar
Mastej Jacenty, Kaucha Kaucha, 2018, Instytut Teologii Fundamentalnej, w: Sławomir Nowosad, Jacenty Mastej (red.), Sto lat teologii na KUL, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 63–80. Google Scholar
Rusecki Marian, 1987, Argumentacja prakseologiczna w teologii fundamentalnej”, Roczniki Teologiczne, z. 2, s. 111–139. Google Scholar
Rusecki Marian, 1989, Problem wyboru światopoglądu, Roczniki Teologiczno-Kanoniczne, z. 6, s. 161–176. Google Scholar
Rusecki Marian, 1990, Bonatywny wymiar cudu, w: Jan Flis (red.), Z zagadnień dobra i zła według Biblii, Lublin, s. 65–88. Google Scholar
Rusecki Marian, 1993, Miłość jako motyw wiarygodności chrześcijaństwa, w: Walerian Słomka (red.), Miłość w postawie ludzkiej, TN KUL, Lublin, s. 229–247. Google Scholar
Rusecki Marian, 1994a, Ewolucja argumentacji w teologii fundamentalnej, Roczniki Teologiczne, z. 2, s. 37–48. Google Scholar
Rusecki Marian, 1994b, Wiarygodność chrześcijaństwa. t. 1: Z teorii teologii fundamentalnej, TN KUL, Lublin. Google Scholar
Rusecki Marian, 1995, Ewolucja argumentacji w teologii fundamentalnej, Studia Paradyskie, nr 5, s. 123–137. Google Scholar
Rusecki Marian, 1997a, Co to są wartości chrześcijańskie? w: Marian Rusecki (red.), Problemy współczesnego Kościoła, RW KUL, Lublin, s. 511–520. Google Scholar
Rusecki Marian, 1997b, Istota i geneza religii, Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz, Lublin-Sandomierz. Google Scholar
Rusecki Marian, 2001, Fenomen chrześcijaństwa, Wydawnictwo „Gaudium”, Lublin. Google Scholar
Rusecki Marian, 2002a, Argumentacja w teologii fundamentalnej, w: Marian Rusecki i in. (red.), Leksykon teologii fundamentalnej, Wydawnictwo „M”, Lublin–Kraków, s. 109–110. Google Scholar
Rusecki Marian, 2002b, Bonatywny argument, w: Marian Rusecki i in. (red.), Leksykon teologii fundamentalnej, Wydawnictwo „M”, Lublin–Kraków, s. 152–155. Google Scholar
Rusecki Marian, 2006a, Chrystyczna ikoniczność Kościoła w świetle nauczania Jana Pawła II, Krzysztof Kaucha, Jacenty Mastej, Jana Pawła II inspiracje chrystologiczne, Wydawnictwo Księży Sercanów, Kraków, s. 133–151. Google Scholar
Rusecki Marian, 2006b, Chrześcijańskie wartości podstawą jedności Europy, w: Chrześcijaństwo a jedność Europy, Eugeniusz Cyran, Andrzej Czaja, Piotr Gutowski (red.), Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 213-240. Google Scholar
Rusecki Marian, 2006c, Traktat o cudzie, Wydawnictwo KUL, Lublin. Google Scholar
Rusecki Marian, 2007a, Traktat o Objawieniu, Wydawnictwo Księży Sercanów, Kraków. Google Scholar
Rusecki Marian, 2007b, Traktat o religii, Wydawnictwo Księży Werbistów VERBINUM, Warszawa. Google Scholar
Rusecki Marian, 2008, Noty Kościoła we współczesnych debatach teologicznych, Świdnickie Studia Teologiczne, nr 5, s. 39–67. Google Scholar
Rusecki Marian, 2010, Traktat o wiarygodności chrześcijaństwa. Dlaczego wierzyć Chrystusowi? TN KUL, Lublin. Google Scholar
Rusecki Marian, 2011, Dziejowe znaczenie chrześcijaństwa, Pallottinum, Poznań. Google Scholar
Rusecki Marian, 2014, Traktat o Kościele, Wydawnictwo KUL, Lublin. Google Scholar
Rusecki Marian, Królikowski Piotr, 2013, Świętość Kościoła, I. W Kościele katolickim, w: Encyklopedia katolicka, TN KUL, Lublin, t. 19, kol. 404–407. Google Scholar
Rusecki Marian, Mastej Jacenty, Kaucha Krzysztof, 2019, Metodologia teologii fundamentalnej, TN KUL, Lublin. Google Scholar
Słomka Walerian, 1989, Wartości światopoglądu chrześcijańskiego, w: Marian Rusecki (red.), Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, TN KUL, Lublin, s. 159–178. Google Scholar
Zdybicka Zofia J., 1989, Światopoglądowe wartości religii, w: Marian Rusecki (red.), Z zagadnień światopoglądu chrześcijańskiego, TN KUL, Lublin, s. 137–148. Google Scholar
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II