Filozoficzne aspekty pedagogiki krytycznej Paulo Freire’a w kontekście uczciwości akademickiej studentów

Oksana Petinova

State Institution «South Ukrainian National Pedagogical University after K. D. Ushynsky»

Olha Nesterova

Department of Philosophy and Pedagogy, Dnipro University of Technology


Abstrakt

Temat uczciwości akademickiej oraz etyki i kultury zachowania jest uznawany za istotny w różnych społecznościach i w środowisku naukowym. Homo
digital, mający wysoki poziom krytycznego myślenia, powinien stać się wzorem osobowości w nowym paradygmacie edukacji. W artykule autorki analizują filozoficzne aspekty pedagogiki krytycznej Paulo Freire’y przez pryzmat rzetelności akademickiej w kontekście współczesnego rozwoju filozofii edukacji. Dochodzą do wniosku, że edukacja jest sposobem na wyzwolenie człowieka, a uczciwość akademicka jest sposobem na osiągnięcie tego samego celu. Rzetelność akademicka wspierana jest pośrednio poprzez
właściwy dobór metod komunikacji, a także procedur tworzenia nowej wiedzy i obrazu
świata, który jest personalizowany przez konkretnego studenta. Różnorodne praktyki
uczestniczące w procesach percepcji pozwalają na wielowymiarowe zrozumienie realiów świata. Autorki podkreślają, że koncepcja edukacji, opracowana przez brazylijskiego pedagoga i filozofa zakłada wysoce osobiste postrzeganie świata rzeczywistego i treści edukacyjnych przez krytyczne podejście, poparte porównaniem nowej wiedzy zdobywanej przez studenta z osobistym doświadczeniem życiowym.


Słowa kluczowe:

Homo digital, edukacja, rzetelność akademicka, krytyczne myślenie, twórczość, etyka, komunikacja, pedagogika krytyczna, filozofa edukacji, społeczeństwo informacyjne


Andrushchenko Victor, Peredborska Irina, 2009, Filosofiia osvity [Philosophy of education]. Kyiv: Vyd-vo NPU imeni M.P. Drahomanova [in Ukrainian].   Google Scholar

Bourdieu Pierre, 1984, Homo academicus. Paris, Ed. de la Minuit.   Google Scholar

Corbett John, Guilherme Manuela, 2021, Critical pedagogy and quality education (UNESCO SDG-4): The legacy of Paulo Freire for language and intercultural communication, Language and Intercultural Communication, 21(4), https://doi.org/10.1080/14708477.2021.1962900.   Google Scholar

Cox Damian, Boaks Jacqueline, Levine Michael P., 2023, Integrity and the University, Philosophy of Management, https://doi.org/10.1007/s40926-023-00243-6.   Google Scholar

Critical pedagogy and emancipation: a Festschrift in memory of Joyce Canaan, 2022, Edited by Stephen Cowden, Gordon Asher, Shirin Housee, and Maisuria Alpesh, p. 380, https://doi.org/10.1080/00131911.2023.2223834.   Google Scholar

Dzoban Olexandr, 2021, Tsyfrova liudyna yak filosofska problema [Digital man as a philosophical problem], Informatsiia i pravo, 2(31), pp.9–19 [in Ukrainian].   Google Scholar

Federowicz Michał, Terepyshchyi Serhii, 2023, Democratic Values in Education: A Theoretical Examination of Ukrainian Children and Youth in Polish Schools Post-February 2022, Studia Warmińskie, 60, рр. 45–60, https://doi.org/10.31648/sw.9562.   Google Scholar

Freire Paulo, 1970, Pedagogy of the Oppressed. New York – London, Continuum, https://envs.ucsc.edu/internships/internship-readings/freire-pedagogy-of-the-oppressed.pdf.   Google Scholar

Freire Paulo, 2000, Pedagogy of the Oppressed: Translated by Myra Bergman Ramos, Introduction by Donaldo Macedo. The Continuum International Publishing Group Inc.   Google Scholar

Freire Paulo, 2005. Education for Critical Consciousness, Chippenham.   Google Scholar

Gerhardt Heinz Peter, 2022, A contribution to Paulo Freire’s theory and practice: The ‘Cultural Extension Service/University of Recife’ (1962–64), Educational Philosophy and Theory, 54(13), https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2129007.   Google Scholar

Ho Yann-Ru, Tseng Wei-Chieh, 2022, Power to the people: Education for social change in the philosophies of Paulo Freire and Mozi, Educational Philosophy and Theory, 54(13), https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2040484.   Google Scholar

Hurtado Carlos Núñez, 2007, The Continuing Relevance of Paulo Freire’s Ideas. https://www.dvv-international.de/en/adult-education-and-development/editions/aed-692007/10th-anniversary-of-paulo-freirersquos-death/the-continuing-relevance-of-paulo-freirersquos-ideas.   Google Scholar

Kress Tricia, Lake Robert, 2018, Walking with Freire: Exploring the Onto-Epistemological Dimensions of Critical Pedagogy, Faculty Works: EDU (1995–2023), p. 73, https://digitalcommons.molloy.edu/edu_fac/73.   Google Scholar

Misiaszek Greg William, 2022, An ecopedagogical, ecolinguistical reading of the Sustainable Development Goals (SDGs): What we have learned from Paulo Freire, Educational Philosophy and Theory, 54(13), https://doi.org/10.1080/00131857.2021.2011208.   Google Scholar

Prodan Viktoriia, 2023, Filosofiia suchasnoi osvity: sutnist, zmist ta spriamovanist [Philosophy of modern education: essence, content and orientation], Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho Natsionalnoho Universytetu, 77(1), pp. 133–135. https://doi.org/10.24144/2307-3322.2023.77.1.20 [in Ukrainian].   Google Scholar

Razzak Nina Abdul, 2020, Paulo Freire’s critical and dialogic pedagogy and its implications for the Bahraini educational context, Educational Philosophy and Theory, 52(9), https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1716731.   Google Scholar

Reading the World and Reading the Word: An Interview with Paulo Freire, Language Arts, 62(1), pp. 12–51.   Google Scholar

Rybka Nataliia, Petinova Oksana, Kadievska Irina, Atamaniuk Zoia, 2022, Science, Creative Activity and Academic Plagiarism: Connections and Contradictions, Acta Baltica Historiae et Philosophiae Scientiarum, 10(2), pp. 81–101. https://doi.org/10.11590/abhps.2022.2.05.   Google Scholar

Sabarish Р., 2014, Educational Philosophe of Paulo Freire. Doctrines of Great Educator – Paulo Freire, Sabarish Blog, https://sabarishedn.blogspot.com/2014/02/educational-philosophy-of-paulo.html.   Google Scholar

Shudak Nicholas, Avoseh Mejai, 2015, Freirean-Based Critical Pedagogy: The Challenges of Limit-Situations and Critical Transitivity, Creative Education, 6, pp. 463–471, https://doi.org/10.4236/ce.2015.64046.   Google Scholar

Small Gary, Vorgan Gigi, 2008, IBrain: Surviving the Technological Alternation of the Modern Mind, New York, Harper Collins.   Google Scholar

Snauwaert Dale, 2011, Social justice and the philosophical foundations of critical peace education: Exploring Nussbaum, Sen, and Freire, Journal of Peace Education, 8(3), https://doi.org/10.1080/17400201.2011.621371.   Google Scholar

Tarozzi Massimiliano, 2024, Reinventing Freire in the Italian context: The case of his honorary degree at the University of Bologna, Globalisation, Societies and Education, 22(1). https://doi.org/10.1080/14767724.2023.2210537.   Google Scholar

Terepyshchyi Serhii, Kostenko Anastasiia, 2021, Media Literacy and Information Security in Education, Studia Warmińskie, 58, pp. 133–141.   Google Scholar

The fundamental values of academic integrity, 2nd ed. Clemson, Clemson University, 2014, https://doi.org/10.15713/ins.mmj.3.   Google Scholar

Torres Carlos Alberto, 2022, Paulo Freire: Voices and silences, Educational Philosophy and Theory, 54(13), https://doi.org/10.1080/00131857.2022.2117028.   Google Scholar

Torres Carlos Alberto, 2024, Paulo Freire: a thinker of praxis, an itinerant thinker, a universal thinker, Globalisation, Societies and Education, 22(1), https://doi.org/10.1080/14767724.2023.2289164.   Google Scholar

Torres Carlos Alberto, Li Yan, 2022, Paulo Freire and the state-of-the-art of the international journal of lifelong education, International Journal of Lifelong Education, 41(6), https://doi.org/10.1080/02601370.2022.2164435.   Google Scholar

UNDP, 2024, What are the Sustainable Development Goals? https://www.undp.org/ukraine/sustainable-development-goals.   Google Scholar

Varava Irina, 2019, Problema akademichnoi dobrochesnosti u suchasnomu suspilno-osvitnomu seredovyshchi [The problem of academic integrity in the modern social and educational environment], Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii i perspektyvy, 66, pp. 22–26. [in Ukrainian].   Google Scholar

Zakon Ukrainy „Pro osvitu”, 2019, [Law of Ukraine „On Education”], https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.   Google Scholar


Opublikowane
2024-12-31

Cited By /
Share

Petinova, O., & Nesterova, O. (2024). Filozoficzne aspekty pedagogiki krytycznej Paulo Freire’a w kontekście uczciwości akademickiej studentów. Studia Warmińskie, 61, 139–156. https://doi.org/10.31648/sw.10790

Oksana Petinova 
State Institution «South Ukrainian National Pedagogical University after K. D. Ushynsky»
Olha Nesterova 
Department of Philosophy and Pedagogy, Dnipro University of Technology