Potencjał edukacji naukowej dla rozwoju odpowiedzialnego obywatelstwa w Ukrainie

Denys Svyrydenko

Dragomanov Ukrainian State University

Frol Revin

Dragomanov Ukrainian State University


Abstrakt

Nasze badania koncentrują się na tym, w jaki sposób procesy społeczno-kulturowe wspierają odpowiedzialne obywatelstwo w Ukrainie poprzez nabywanie umiejętności naukowych w oparciu o nadrzędne znaczenie narracji filozoficznej. Autorzy starają się przedstawić różne dylematy, począwszy od niejednoznacznych wyzwań, przed którymi stoi edukacja naukowa, konfrontując się z pojęciami dobrego obywatelstwa w różnych kontekstach społeczno-kulturowych. W związku z tym skupiamy się na etycznych aspektach obywatelstwa w ramach programu edukacji naukowej, który nie sprowadza się jedynie do przyswajania faktów naukowych. Pokazujemy, że jest to niezbędne narzędzie do rozwijania krytycznego racjonalizmu, osądu moralnego i zaangażowania obywatelskiego. Program nauczania koncentruje się na rozwoju umiejętności naukowych, motywując uczniów do angażowania się we własne autodydaktyczne
poszukiwania naukowe. Utrzymujemy, że ciekawość poznawcza i krytyczna analiza
z pewnością przełoży się na zdolność nadawania sensu trudnym etycznym i społecznym wyzwaniom ukraińskim, a także pozytywnie wpłynie na podejście do edukacji pedagogicznej. Ponadto analizujemy ukraiński program nauczania przedmiotów ścisłych w kontekście szerszych krajowych i globalnych wyzwań związanych z osiągnięciem umiejętności naukowych jako podstawowego filaru przyszłego uczenia się i nauczania. Mówiąc dokładniej, proponujemy politykę zakorzenioną w badaniach
opartych na dowodach jako elemencie całej postępowej edukacji, aby umożliwić uczniom rozwijanie narzędzi, których potrzebują, by stać się lepiej poinformowanymi, aktywnymi obywatelami zdolnymi do wprowadzania pozytywnych zmian społecznych. Wyniki naszego badania odnoszą się do konieczności przeprowadzenia reformy edukacji w Ukrainie poprzez modernizację zarówno infrastruktury fizycznej, jak i pedagogicznej. Autorzy przedstawili argumenty za stworzeniem silnych podstaw budowania społecznej potrzeby poznania naukowego wśród dobrze poinformowanych obywateli, co doprowadzi do powstania pokolenia zdolnego do rozważenia i rozwiązania złożonych
kwestii etycznych i społecznych. Podjęte badania pozwalają na weryfikację osiągniętych już wyników w kategoriach szerszego dyskursu filozoficznego i edukacyjnego, mając na uwadze to, w jaki sposób konflikty zbrojne mogą wpływać na tworzenie świadomej populacji zdolnej do kierowania wspólnych wysiłków na rzecz rozwoju zrównoważonego, sprawiedliwego postępu, który służy zarówno jednostce, jak i całemu społeczeństwu.


Słowa kluczowe:

filozofia edukacji, odpowiedzialne obywatelstwo, edukacja naukowa, wartości obywatelskie, transformacja społeczno-kulturowa, infrastruktura edukacyjna, modernizacja kształcenia nauczycieli


Analysis of war damage to the Ukrainian science sector and its consequences, 2024, UNESCO, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388803 (25.04.2024).   Google Scholar

Boichenko Vytaliy, 2021, Current trends in STEM education development in Ukraine, Innovative Solutions, Modern Science, 2(46), pp. 87-97, https://doi.org/10.26886/2414-634X.2(46), (7.2021).   Google Scholar

Dovgyi Stalislav, Topuzov Oleh, Halchenko Maksym., Matusevych Tetyana, Revin Frol, 2022, Science-driven education as a precondition for the formation of the competitive Ukrainian economy, Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 1(42), pp 474-483, https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.42.2022.3683.   Google Scholar

Hladchenko Myroslava, Dobbins Michael, Jungblut Jens, 2020, Exploring Change and Stability in Ukrainian Higher Education and Research: A Historical Analysis through Multiple Critical Junctures, Higher Education Policy, 33, pp. 111-133, https://doi.org/10.1057/s41307-018-0105-9.   Google Scholar

Dewey John, 2011, Democracy and education, Simon & Brown.   Google Scholar

Hattie John, 2009, Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement, Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203887332.   Google Scholar

Kahanec Martin, Leu-Severynenko Snizhana, Novosad Anna, Stadnyi Yegor, 2023, Rebuilding education for stronger and smarter Ukraine, https://cepr.org/voxeu/columns/rebuilding-education-smarter-and-stronger-ukraine (24.01.2024).   Google Scholar

Kravchenko Tetyana, 2020, Civic education as essential pre-requisite for human existence in law-governed society: the British case study, Young Scientist, 11(87), pp. 379-383. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2020-11-87-82.   Google Scholar

Kuzmenko Anastasiia, Matviienko Liudmyla, Kanova Lyudmyla, Burenko Maryna, Bukliv Roksolyana, 2022, Development of Ukrainian education and science in the context of global challenges and military aggression: results, problems, prospects, Amazonia Investiga, 11(58), pp. 177–185, https://doi.org/10.34069/AI/2022.58.10.19.   Google Scholar

Lehning Perry, 2001, European citizenship: towards a European identity? Law and philosophy, 20(3), pp. 239-282. https://doi.org/10.1023/A:1010681009751.   Google Scholar

Nussbaum Martha, 2010, Not for profit: Why democracy needs the humanities, Princeton University Press.   Google Scholar

OECD, 2018, The power of education policy: Insights from OECD countries, OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264281127-en (19.01.2024).   Google Scholar

OECD, 2019, Science education for the future: Insights from PISA, OECD Publishing, https://doi.org/10.1787/9789264313828-en (12.02.2024).   Google Scholar

Sahlberg Pasi, 2011, Finnish lessons: What can the world learn from educational change in Finland? Teachers College Press.   Google Scholar

Science education for responsible citizenship. Report to the European Commission of the expert group on science education, 2015, https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/a1d14fa0-8dbe-11e5-b8b7-01aa75ed71a1 (16.03.2024).   Google Scholar

Sieriakova Iryna, Kokoza Ganna, 2019, Civic education in Ukraine: a qualitative study of students’ experiences of civic engagement (on the example of Kyiv National Linguistic University), Advanced Education, 6(13), pp. 36-43. https://doi.org/10.20535/2410-8286.157613.   Google Scholar

Stolz Steven, 2019, Alasdair MacIntyre, Rationality and Education. Springer Cham.   Google Scholar

Velleman J. David, 2005, A Brief Introduction to Kantian Ethics, in: Self to Self: Selected Essays, Cambridge University Press, pp. 16-44.   Google Scholar

Vieira Rui Marques, Celina Tenreiro-Vieira, 2014, Fostering Scientific Literacy and Critical Thinking in Elementary Science Education, International Journal of Science and Mathematics Education, 14(4), pp. 659-680, https://doi.org/10.1007/s10763-014-9605-2.   Google Scholar

Wiliam, Dylan, 2011, Embedded formative assessment, Solution Tree Press.   Google Scholar

World Bank, 2020, The digital imperative: Education and technology in the 21st century, World Bank Publishing.   Google Scholar

Zinchenko Viktoriia, Kaidanovska, Olena, Boyko Angela Potikha Oksana, Chaika, Svitlana, 2022, Education and science of Ukraine in the realities of large-scale military aggression and global challenges of the 21st century, Revista Eduweb, 16(2), pp. 223–233, https://doi.org/10.46502/issn.1856-7576/2022.16.02.16.   Google Scholar


Opublikowane
2024-12-31

Cited By /
Share

Svyrydenko, D., & Revin, F. (2024). Potencjał edukacji naukowej dla rozwoju odpowiedzialnego obywatelstwa w Ukrainie. Studia Warmińskie, 61, 157–172. https://doi.org/10.31648/sw.10791

Denys Svyrydenko 
Dragomanov Ukrainian State University
Frol Revin 
Dragomanov Ukrainian State University