Godność dziecka w rodzinie zastępczej (Evangelium vitae – źródłem inspiracji do wychowania w miłości i poszanowaniu)
Renata Pomarańska
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIAbstrakt
W 2025 r. obchodziliśmy 30. rocznicę opublikowania encykliki Jana Pawła II Evangelium vitae. W dokumencie tym papież apeluje o poszanowanie życia ludzkiego w każdej fazie jego istnienia. Choć encyklika koncentruje się głównie na bioetyce i moralności związanej z życiem poczętym, chorymi i umierającymi, zawiera również przesłania, które mogą stać się inspiracją dla osób zajmujących się dziećmi pozbawionymi opieki rodzicielskiej. W artykule starano się wykazać, w jaki sposób zasady zawarte w Evangelium vitae, takie jak np. szacunek dla godności osoby ludzkiej, mogą być drogowskazem dla rodziny zastępczej, w której dzieci winny doświadczać miłości i ochrony. Opracowanie składa się z trzech części: w pierwszej zostały omówione różne formy miłości w rodzinie zastępczej, druga dotyczy ochrony godności i życia fizycznego dziecka, a w trzeciej skupiono się na trosce o emocjonalny, psychiczny i duchowy rozwój dziecka.
Słowa kluczowe:
Evangelium vitae, Jan Paweł II, rodzina zastępcza, dobro dzieckaBibliografia
Bednarski Feliks Wojciech, 1981, Osobie jako osobie należna jest od osoby jako osoby afirmacja, „Roczniki Filozoficzne”, t. 29, nr 2, ss. 112-117. Google Scholar
Czekalski Rafał, 2008, Personalistyczna pedagogika wychowawcza Jana Pawła II, „Warszawskie Studia Teologiczne”, t. XXI, ss. 183-190. Google Scholar
Jackowska Ewa, 1980, Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym, Warszawa: Wydaw. Szkolne i Pedagogiczne. Google Scholar
Jan Paweł II, 1999, Evangelium vitae, w: K. Lubowiecki (red.) Posoborowe dokumenty Kościoła Katolickiego o małżeństwie i rodzinie, t. II, Kraków. Google Scholar
Jończyk Agata, 2018, Aksjologiczne podstawy prawnej ochrony życia dziecka poczętego, „Kościół i Prawo” 7(20), nr 1, ss. 201-219.
Crossref
Google Scholar
Kohn Alfie, 2013, Wychowanie bez nagród i kar. Rodzicielstwo bezwarunkowe, Podkowa Leśna: Wydawnictwo MiND. Google Scholar
Matejek Józefa, 2019, Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze – wybrane aspekty społeczno-prawne, „Polityka Społeczna”, nr 2, ss. 2-7. Google Scholar
Miller Lisa, 2016, The Spiritual Child, Picador, USA. Google Scholar
Nagórny Janusz, 1998, Wartość życia ludzkiego z perspektywy encykliki „Evangelium vitae”, „Roczniki Teologiczne”, t. XLV, nr 3, ss. 19-38. Google Scholar
Pala Amadeusz, 2019, Godność–wolność–miłość: struktura dynamizmu życia osobowego człowieka w ujęciu Karola Wojtyły, „Logos i Ethos”, t. 25, nr 2, ss. 7–25. Google Scholar
Proniewski Andrzej, 2021, Godność dziecka nieredukowalną wartością ontyczno-wychowawczą, w: E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Dziecko w historii-między godnością a zniewoleniem, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, t. 1, ss. 117-136.
Crossref
Google Scholar
Ruszkowska Marzena, 2013, Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Warszawa: Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Google Scholar
Schaffer H. Rudolph, 2007, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Google Scholar
Sitarz Mirosław, 2019, Obowiązki rodziny zastępczej a katolicka nauka społeczna, „Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie”, t. XII, , nr 1, s. 237–247 https://doi.org/10.32084/tekapr.2019.12.1-17.
Crossref
Google Scholar
Skibska Joanna, 2012, Środowisko rodzinne jako czynnik warunkujący rozwój dziecka, „Przekraczanie Granic”, nr 2, ss. 109–116. Google Scholar
Tryjarska Barbara, 2010, Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Google Scholar
Wojtyła Karol, 2001, Miłość i odpowiedzialność, Lublin: TN KUL. Google Scholar
Zohar Danah and Marshall Ian, 2001, Inteligencja duchowa. Najwyższa z inteligencji (P. Turski, tłum), Dom Wydawniczy Rebis. Google Scholar
Żabczyńska Ewa, 1999, Problemy rozwojowe sierot społecznych a oczekiwania rodzin adopcyjnych, w: Adopcja. Teoria i praktyka, red. K. Ostrowska, E. Milewska, Wyd. Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, Warszawa. Google Scholar
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II