Natura prawdy religijnej
Karol Jasiński
Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstrakt
Artykuł podejmuje próbę ukazania prawdy religijnej jako pewnego typu prawdy egzystencjalnej. Artykuł podzielono na trzy części. W części pierwszej została omówiona specyfika poznania religijnego (objawienie przez znaki jako źródło prawdy religijnej, sposób asercji prawdy na mocy zaufania oraz zaangażowania życia) oraz dynamiczny charakter prawdy religijnej (związek z doświadczeniem indywidualnego podmiotu). W części drugiej przedstawiono egzystencjalną koncepcję prawdy (zaangażowanie się podmiotu w prowadzenie określonego sposobu życia prowadzące do jego przemiany, odsłonięcie przed człowiekiem sensu jego życia, doświadczenie autentyczności swej egzystencji). W części trzeciej zostały ukazane związki prawdy egzystencjalnej z prawdą religijną (zasadniczym celem prawdy religijnej jest kształtowanie bytu osobowego prowadzące do nawiązania osobowej więzi z Bogiem).
Słowa kluczowe:
wiedza religijna, prawda, egzystencja, człowiek, Bóg, sens życiaBibliografia
Bierdiajew M., Głoszę wolność. Wybór pism, tłum. H. Paprocki, Warszawa 1999.
Buber M., Das Wort, das gesprochen wird, w: M. Buber, Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, München und Heidelberg 1962.
Buber M., Die chassidische Botschaft, w: M. Buber, Werke. Dritter Band. Schriften zum Chassidismus, München und Heidelberg 1963.
Buber M., Die Erwählung Israels, w: M. Buber, Werke. Zweiter Band. Schriften zur Bibel, München und Heidelberg 1964.
Buber M., Elemente des Zwischenmenschlichen, w: M. Buber, Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, München und Heidelberg 1962.
Buber M., Ich und Du, w: M. Buber, Werke. Erster Band. Schriften zur Philosophie, München und Heidelberg 1962.
Buber M., Nachlese, Heidelberg 1966.
Buber M., On Judaism, New York 1967.
Dzikowska K., Ver-Antworten. Martin Buber über Sprache und Dichtung, Poznań 2006.
Gorczyca J., Wartości potrzebują świadectwa, Przegląd Powszechny 9 (1994).
Guardini R., Bóg daleki, Bóg bliski, tłum. J. Koźbiał, Poznań 1991.
Heller M., Sens życia i sens Wszechświata. Studia z teologii współczesnej, Tarnów 2002.
Heller M., Wszechświat i Słowo, Kraków 1994.
Jędraszewski M., Relacje międzypodmiotowe w świetle dyskusji między Martinem Buberem a Emmanuelem Levinasem, Poznańskie Studia Teologiczne 6 (1986).
Judycki S., Fenomenologia i filozofia dialogu - aspekty historiozoficzne, w: A. Bronk (ed.), Filozofować dziś. Z badań nad filozofią najnowszą, Lublin 1995.
Niećko-Bukowska B., O niepewności prawdy, Investigationes Linguisticae 22 (2010).
Pieper J., O miłości, nadziei i wierze, tłum. I. Gano i K. Michalski, Poznań 2000.
Pieper J., O trudnościach wiary – dzisiaj. Rozprawy i mowy, tłum. T. Kononowicz, P. Waszczenko, Warszawa 1994.
Scheler M., Problemy religii, tłum. A. Węgrzecki, Kraków 1995.
Siemianowski A., Śmierć i perspektywa nadziei, Bydgoszcz 2009.
Stępień A.B., Wstęp do filozofii, Lublin 2001.
Szulakiewicz M., Filozofia jako hermeneutyka, Toruń 2012.
Toeplitz K., Nad Kierkegaardem i egzystencjalizmem, w: S. Kierkegaard, Okruchy filozoficzne. Chwila, tłum. K. Toeplitz, Warszawa 1988.
Zatorski W., Refleksje o Kościele i prawdziwości wiary, Znak 7 (2003).
Zdybicka Z.J., Człowiek i religia. Zarys filozofii religii, Lublin 1993.
Katedra Prawa Kanonicznego i Filozofii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn