Czynności symboliczne Jezusa
Michał Wojciechowski
Katedra Teologii Biblijnej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstrakt
Czynności symboliczne Jezusa można potraktować jako przejaw różnorodnych tradycji w postrzeganiu Jego życia. Ich badanie jest stosunkowo niezależne od uprzednich założeń, gdyż kategoria ta nie jest uwikłana w spory doktrynalne. Nie była znacząca ani dla koncepcji teologicznych autorów biblijnych, ani dla teorii hermeneutycznych autorów współczesnych. W przykładach omówionych w tym artykule można znaleźć historyczne rdzenie tradycji (Mk 2, 15-17; 1, 40-45; 10, 13-14. 16; 11, 1-11; 11, 12-14; 11, 15-19; 14, 25; 15, 23; J 13, 1-20; 20, 22; nakładanie rąk, dotykanie, użycie śliny). To potwierdza, że w Ewangeliach można znaleźć wiele wiarygodnych tradycji na temat Jezusa historii i jego intencji.
Słowa kluczowe:
czynności symboliczne, czynności prorockie, Jezus historii, cuda, sakramenty w BibliiBibliografia
Arens E., „Kommunikative Handlungen: Die para¬digma¬tische Bedeutung der Gleichnisse Jesu für eine Handlungstheorie“, Düsseldorf 1982.
Campbell R.J., “Evidence for the Historicity of the Fourth Gospel in John 2:13-22”, StEv 7 (126) (1982).
Coppens J., „L’imposition des mains et les rites connexes dans le NT et dans l’Eglise ancienne”, Wetteren 1925.
Eppstein V., “The Historicity of the Gospel Account on the Cleansing of the Temple”, ZNW 55 (1964).
Fohrer G., „Die symbolische Handlungen der Propheten“, Zürich 1968.
Gruber M.I., “Aspects of Nonverbal Communication in the Ancient Near East”, Studia Pohl 12 (1-2) (1980).
Hiers R.H., “Not the Season for Figs”, JBL 87 (1968).
Hultgren A.J., “The Johannine Foot-Washing (13.1-11) as a Symbol of Eschatological Hospitality”, NTS 28 (1982).
Iersel van B.M.F., „La vocation de Lévi (Mc 2,13,17 et par.): Traditions et redactions”, in: I. de la Potterie (red.), „De Jésus aux Evangiles: Tradition et redaction dans les Evangiles synoptiques, donum natalicium Iosepho Coppens”, Gembloux 1967.
Jacob R., “Les péricopes de l’entrée a Jerusalem et de la preparation de la Cene, Eglise nouvelle – Eglise Ancienne”, Etudes Bibliques 3/2 (1973).
Patsch H., „Der Einzug Jesu in Jerusalem: Ein historischer Versuch“, ZTK 68 (1971).
Pesch R., „Das Zöllnergastmahl (Mk 2,15-17)“, in: A. Descamps (red.), „Mélanges bibliques en hommage de R. P. Beda Rigaux”, Gembloux 1970.
Richter G., „Die Fusswaschung im Johannesevangelium. Geschichte ihrer Deutung“, Regensburg 1967.
Romaniuk K., “Car ce n’était pas la saison des figues… (Mk 11,12-14 parr.)”, ZNW 66 (1975).
Sauer J., „Der ursprüngliche >>Sitz im Leben<< von Mk 10,13-16“, ZNW 71 (1981).
Schenk W., „Passionsbericht nach Markus“, Gütersloh 1974.
Segovia F.F., “John 13,1-20: The Footwashing in the Johannine Tradition”, ZNW 73 (1982).
Telford W.R., “The Barren Temple and the Withered Tree”, JSNT Supplements 1 (1980).
Trautmann M., „Zeichenhafte Handlungen Jesu“, Forschung zur Bibel 37 (1980).
Trocmé E., “L’expulsion des marchands du Temple”, NTS 15 (1968/69).
Wojciechowski M., “La source de Jean 13.1-20”, NTS 34 (1988).
Wojciechowski M., “Marc 11.14 et Tg.Gn. 3.22 - les fruits de la Loi enlevés a Israel”, NTS 33 (1987).
Wojciechowski M., “The Touching of the Leper (Mk 1,40-45) as a Historical and Symbolical Act of Jesus”, Biblische Zcitschrift 33 (1989).
Wojciechowski M., „Czynności symboliczne Jezusa”, Studia z Biblistyki 6 (1991).
Wojciechowski M., „Le don de l'Esprit Saint dans Jean 20.22 selon Tg. Gn. 2.7”, NTS 33 (1987).
Wojciechowski M., „Le naziréat et la Passion (Mc 14,25a; 15,23)”, Biblica 65 (1984).
Campbell R.J., “Evidence for the Historicity of the Fourth Gospel in John 2:13-22”, StEv 7 (126) (1982).
Coppens J., „L’imposition des mains et les rites connexes dans le NT et dans l’Eglise ancienne”, Wetteren 1925.
Eppstein V., “The Historicity of the Gospel Account on the Cleansing of the Temple”, ZNW 55 (1964).
Fohrer G., „Die symbolische Handlungen der Propheten“, Zürich 1968.
Gruber M.I., “Aspects of Nonverbal Communication in the Ancient Near East”, Studia Pohl 12 (1-2) (1980).
Hiers R.H., “Not the Season for Figs”, JBL 87 (1968).
Hultgren A.J., “The Johannine Foot-Washing (13.1-11) as a Symbol of Eschatological Hospitality”, NTS 28 (1982).
Iersel van B.M.F., „La vocation de Lévi (Mc 2,13,17 et par.): Traditions et redactions”, in: I. de la Potterie (red.), „De Jésus aux Evangiles: Tradition et redaction dans les Evangiles synoptiques, donum natalicium Iosepho Coppens”, Gembloux 1967.
Jacob R., “Les péricopes de l’entrée a Jerusalem et de la preparation de la Cene, Eglise nouvelle – Eglise Ancienne”, Etudes Bibliques 3/2 (1973).
Patsch H., „Der Einzug Jesu in Jerusalem: Ein historischer Versuch“, ZTK 68 (1971).
Pesch R., „Das Zöllnergastmahl (Mk 2,15-17)“, in: A. Descamps (red.), „Mélanges bibliques en hommage de R. P. Beda Rigaux”, Gembloux 1970.
Richter G., „Die Fusswaschung im Johannesevangelium. Geschichte ihrer Deutung“, Regensburg 1967.
Romaniuk K., “Car ce n’était pas la saison des figues… (Mk 11,12-14 parr.)”, ZNW 66 (1975).
Sauer J., „Der ursprüngliche >>Sitz im Leben<< von Mk 10,13-16“, ZNW 71 (1981).
Schenk W., „Passionsbericht nach Markus“, Gütersloh 1974.
Segovia F.F., “John 13,1-20: The Footwashing in the Johannine Tradition”, ZNW 73 (1982).
Telford W.R., “The Barren Temple and the Withered Tree”, JSNT Supplements 1 (1980).
Trautmann M., „Zeichenhafte Handlungen Jesu“, Forschung zur Bibel 37 (1980).
Trocmé E., “L’expulsion des marchands du Temple”, NTS 15 (1968/69).
Wojciechowski M., “La source de Jean 13.1-20”, NTS 34 (1988).
Wojciechowski M., “Marc 11.14 et Tg.Gn. 3.22 - les fruits de la Loi enlevés a Israel”, NTS 33 (1987).
Wojciechowski M., “The Touching of the Leper (Mk 1,40-45) as a Historical and Symbolical Act of Jesus”, Biblische Zcitschrift 33 (1989).
Wojciechowski M., „Czynności symboliczne Jezusa”, Studia z Biblistyki 6 (1991).
Wojciechowski M., „Le don de l'Esprit Saint dans Jean 20.22 selon Tg. Gn. 2.7”, NTS 33 (1987).
Wojciechowski M., „Le naziréat et la Passion (Mc 14,25a; 15,23)”, Biblica 65 (1984).
Wojciechowski, M. (2014). Czynności symboliczne Jezusa. Studia Warmińskie, 51, 151–162. https://doi.org/10.31648/sw.161
Michał Wojciechowski
Katedra Teologii Biblijnej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
Katedra Teologii Biblijnej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn