Współpraca policji z rodziną w przeciwdziałaniu cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży – możliwość czy utopia?

Anna Zellma

Katedra Katechetyki i Pedagogiki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn


Abstrakt

W ostatnich latach podejmowane są różne inicjatywy, które mają na celu ograniczanie i likwidowanie zagrożeń związanych z cyberprzemocą. Za istotne uznaje się wspieranie dzieci i młodzieży w odpowiedzialnym korzystaniu z nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zadanie to zasługuje na szczególną uwagę rodziców. W wypełnianiu tego zadania rodzice potrzebują pomocy. Spośród różnych form wsparcia udzielanego rodzinie istotną rolę może spełnić współpraca z policją. Coraz częściej funkcjonariusze policji angażują się w różnego działania, które mają na celu przeciwdziałanie cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Analizy podjęte w niniejszym artykule koncentrują się wokół poszukiwania odpowiedzi na pytania: czy i w jakim stopniu możliwa jest współpraca policji z rodziną w przeciwdziałaniu cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży? Czy współpraca ta nie jest tylko utopią? Co należy zrobić, aby współpraca policji z rodziną w zakresie przeciwdziałania cyberprzemocy była możliwa? Tak określony problem wymaga ukazania możliwości i ograniczeń w zakresie współpracy policji z rodziną w przeciwdziałaniu cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. Mając to na uwadze, najpierw opisano pojęcie „cyberprzemoc”, a następnie krótko scharakteryzowano zjawisko cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży. W tym kontekście zwrócono uwagę na konkretne inicjatywy policji oraz różne ograniczenia prawne, organizacyjne i społeczne.


Słowa kluczowe:

cyberprzemoc, policja, rodzina, dzieci, młodzież, nieletni, profilaktyka, współpraca, wychowanie, edukacja, nowe technologie informacyjno-komunikacyjne


„Bezpieczeństwo dzieci w internecie. Raport z badań jakościowych i ilościowych”, http://fdn.pl/badania-fdn (7.01.2014).

Banasiak M., „Współpraca rodziców ze szkołą w kontekście reform edukacji w Polsce”, Toruń 2013.

Bassam A., Piwowarska K., „Cyberprzemoc w życiu młodzieży ponadgimnazjalnej: komunikat z badań”, w: A. Bassam, K. Czerwiński, D. Wosik (red.), „Internet w psychologii”, Toruń 2011.

Bednarek J., „Cyberagresja nowym i groźnym patologicznym procesem”, w: A. Rejzner (red.), „Systemowe rozwiązanie problemu przemocy i agresji w szkole”, Warszawa 2011.

Bębas S., „Patologie społeczne w sieci”, Toruń 2013.

Groth J., „Cyberstalking – perspektywa psychologiczna”, Forum Oświatowe 2 (2010).

Groth J., „Cyberstalking – perspektywa psychologiczna”, Forum Oświatowe 2 (2010).

Hołyst B., „Psychologia kryminalistyczna”, Warszawa 2004.

http://dzieckowsieci.fdn.pl/ (20 I 2014).

http://dzieckowsieci.fdn.pl/materialy-edukacyjne-programu-dziecko-w-sieci (4.02.2014).

http://fdn.pl/ (4.02.2014).

http://fdn.pl/kursy/ (5.02.2014).

http://helpline.org.pl/o-nas (4.02.2014).

http://www.gazetakaszubska.pl/46419/policjanci-spotkali-sie-z-rodzicami-gimnazjalistow (7.02.2014).

http://www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl/_portal/13347386234f8e7ebf39c6d/Szkolenie_w_ramach_programu_%22safeNET%22.html (04.02.2014).

http://www.radom24.pl/artykul/czytaj/16243 (4.02.2014).

Kosińska J., „Prawnokarna problematyka stalkingu”, Prokuratura i Prawo 10 (2008).

Kowalski R.M., Limber S.P., Agatson P.W., „Cyberprzemoc wśród dzieci i młodzieży”, przekł. A. Wicher, Kraków 2010.

Kozak S., „Patologie komunikowania w Internecie. Zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży”, Warszawa 2011.

Latos A., „Zjawisko przemocy rówieśniczej z wykorzystaniem nowych technologii informacyjnych”, http://edunet.tarnow.pl/res/edunet_portal/przemoc_r_wie_nicza_z_wykorzystaniem_nowych_technologii_informacyjnych.pdf (7.02.2014).

Macander D., „Nauczyciel i uczeń w obliczu cyberprzemocy”, Głos Pedagogiczny 30 (2011).

Modrzejewska D., Szczepanik R., Wawrzyniak J. (red.), „Kompleksowe podejście w działaniach profilaktycznych”, w: „Różne spojrzenia na przemoc”, Łódź 2008.

Nowak M., „Stop cyberprzemocy! – (Dobra praktyka)”, Meritum 2 (2010).

Plis J., „Cybertalking. Podstawowe problemy prawnokarnej ochrony”, w: S. Bębas, J. Plis, J. Bednarek (red.), „Patologie w cyberświecie”, Radom 2012.

Pyżalski J., „Agresja elektroniczna i cyberbulling jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży”, Kraków 2012.

Pyżalski J., „Polscy nauczyciele i uczniowie a agresja elektroniczna – zarys teoretyczny i najnowsze wyniki badań”, w: M. Jędrzejko, D. Sarzała, „Człowiek i uzależnienia”, Pułtusk-Warszawa 2010.

Sarzała D., „Cyberagresja – nowe wyzwanie dla edukacji i wychowania”, Łódzkie Studia Teologiczne 18 (2009).

Słomka-Michalak K., „Cyberprzemoc: przegląd badań”, w: Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka (red.), „Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie”, Lublin 2010.

Smith P.K., Mahdavi J., Carvalho M., Fisher S., S. Russell S., Tippet N., “Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils”, The Journal of Child Psychology and Psychiatry 49 (4) (2008).

Sobierajska W., „Cyberprzemoc w doświadczeniach Helpline.org.pl”, Cyberprzemoc 8 (1) (2009).

Uflik-Jaworska I., „Cyberbullying, cyberprzemoc czy cybermobbing?”, w: D. Bis, A. Rynio (red.), „Media w wychowaniu chrześcijańskim”, Lublin 2010.

Uflik-Jaworska I., „Cyberprzemoc czy cybermobbing? Kontrowersje terminologiczne i charakterystyka zjawiska”, w: B. Szmigielska (red.), „Psychologiczne konteksty Internetu”, Kraków 2009.

Wiszowaty E., „Etyka policji. Między prawem, moralnością i skutecznością”, Warszawa 2011.

Zieja A., „Cyberprzemoc jako zagrożenie dla współczesnej młodzieży – w kontekście adolescencji norm społecznych”, w: I. Pufal-Struzik (red.), „Młodzież a patologie i zagrożenia społeczne”, Kielce 2011.
Pobierz


Opublikowane
2014-12-31

Cited By /
Share

Zellma, A. (2014). Współpraca policji z rodziną w przeciwdziałaniu cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży – możliwość czy utopia?. Studia Warmińskie, 51, 203–216. https://doi.org/10.31648/sw.164

Anna Zellma 
Katedra Katechetyki i Pedagogiki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn