Spór o szabat w świetle Janowej perykopy o uzdrowieniu chromego przy sadzawce Betesda (5, 1–18)
Aleksandra Nalewaj
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstrakt
Przedmiotem niniejszego opracowania jest kontrowersja o szabat w świetle Janowej perykopy o uzdrowieniu chromego przy sadzawce Betesda (5, 1 – 18). Ewangeliści są zgodni, że Jezus na równi ze swymi uczniami przestrzegał dnia świątecznego, ale na tle sposobu jego obchodzenia dochodziło do ostrych konfliktów z żydowskimi przywódcami religijnymi. Echa tych sporów odnajdujemy zwłaszcza w Janowej księdze. W opowiadaniu o uzdrowieniu paralityka (por. J 5, 1 – 18) Jezus reformuje szabat, a raczej przywraca świętu jego właściwe miejsce wyznaczone w akcie stwórczym. On jest prawdziwym Synem Stwórcy i Pana szabatu. Może uwolnić ów dzień z obostrzeń faryzejskich i przypomnieć, że to jest dzień radości i Bożego błogosławieństwa.
Słowa kluczowe:
Jezus, Jerozolima, sadzawka Betesda, chromy, szabat, uzdrowienieBibliografia
Beutler J., “Judaism and the Jews in the Gospel of John”, Roma 2006.
Brodie T.L., „The Gospel According to John: A Literary and Theological Commentary”, New York - Oxford 1993.
Brown R.E., “The Gospel According to John (The Anchor Bible 29)”, vol. 1, New York 1966.
Brzegowy T., „Od początków profetyzmu do niewoli babilońskiej”, w: „Wielki świat starotestamentalnych proroków I (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 4)”, Warszawa 2001.
Hasel G.F., “Sabbath”, w: ABD.
Keener C.S., „Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu”, Warszawa 2000.
Marcinkowski R., „Szabat według Miszny”, SJ 1-2 (2005), Warszawa 2005.
Mędala S., „Ewangelia według świętego Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz (NKB.NT IV/1-2)”, t. 1, Częstochowa 2010.
Moloney F.J., “The Gospel of John”, Collegeville 1988.
Paciorka A., „Ewangelia umiłowanego ucznia”, Lublin 2000.
Salas A., „Ewangelia wg św. Jana. Jezus – Ten, który stwarza nowego człowieka”, Częstochowa 2002.
Stern D.H., „Dobra Nowina – Jochanan”, w: „Komentarz żydowski do Nowego Testamentu”, Warszawa 2004.
Stern D.H., „Dobra Nowina – Mattijahu”, w: „Komentarz żydowski do Nowego Testamentu”, Warszawa 2004.
Wróbel M., „Zwój Miedziany (3Q15) jako enigma i wyzwanie”, w: „Qumarn. Pomiędzy Starym a Nowym Testamentem”, Lublin 2009.
Brodie T.L., „The Gospel According to John: A Literary and Theological Commentary”, New York - Oxford 1993.
Brown R.E., “The Gospel According to John (The Anchor Bible 29)”, vol. 1, New York 1966.
Brzegowy T., „Od początków profetyzmu do niewoli babilońskiej”, w: „Wielki świat starotestamentalnych proroków I (Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych 4)”, Warszawa 2001.
Hasel G.F., “Sabbath”, w: ABD.
Keener C.S., „Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu”, Warszawa 2000.
Marcinkowski R., „Szabat według Miszny”, SJ 1-2 (2005), Warszawa 2005.
Mędala S., „Ewangelia według świętego Jana. Wstęp – Przekład z oryginału – Komentarz (NKB.NT IV/1-2)”, t. 1, Częstochowa 2010.
Moloney F.J., “The Gospel of John”, Collegeville 1988.
Paciorka A., „Ewangelia umiłowanego ucznia”, Lublin 2000.
Salas A., „Ewangelia wg św. Jana. Jezus – Ten, który stwarza nowego człowieka”, Częstochowa 2002.
Stern D.H., „Dobra Nowina – Jochanan”, w: „Komentarz żydowski do Nowego Testamentu”, Warszawa 2004.
Stern D.H., „Dobra Nowina – Mattijahu”, w: „Komentarz żydowski do Nowego Testamentu”, Warszawa 2004.
Wróbel M., „Zwój Miedziany (3Q15) jako enigma i wyzwanie”, w: „Qumarn. Pomiędzy Starym a Nowym Testamentem”, Lublin 2009.
Nalewaj, A. (2013). Spór o szabat w świetle Janowej perykopy o uzdrowieniu chromego przy sadzawce Betesda (5, 1–18). Studia Warmińskie, 50, 79–91. https://doi.org/10.31648/sw.189
Aleksandra Nalewaj
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn