Wzniosłość i tajemnica. U źródeł filozofii religii Abrahama J. Heschela
Mirosław Pawliszyn
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstrakt
Głównym zagadnieniem filozofii Abrahama J. Heschela jest kwestia religii. Jest ona rozumiana jako więź między człowiekiem a Bogiem. Bóg jest według A.J. Heschela tajemnicą, ale nie najwyższą istotą czy filozoficznym absolutem. Jest tajemnicą, która zadziwia człowieka. Jednak ludzkie zdziwienie nie jest aktem poznania Boga. Jest raczej stanem, w którym człowiek odkrywa, że to nie on prosi o coś Boga, to Bóg zwraca się z prośbą do człowieka. Bóg nie może zostać jednak przez człowieka rozumowo pojęty, gdyż nie można Go ani nazwać ani też opisać. Bóg jest ponadto nieskończenie blisko człowieka i martwi się o jego los. Ci zaś, którzy odkrywają Boga w ten sposób, żyją tylko po to, by odpowiedzieć na Jego bliskość. I właśnie dzięki rodzi się pomiędzy człowiekiem i Bogiem wzajemna harmonia, tzn. najgłębiej rozumiana więź religijna.
Słowa kluczowe:
mistyka, zdziwienie, wzniosłość, religia, więź, tajemnicaBibliografia
Gadacz T., „Historia filozofii XX wieku”, tom II, Kraków 2009.
Heschel A.J., „Bóg szukający człowieka”, tłum. A. Gorzkowski, Kraków 2007.
Heschel A.J., „Człowiek nie jest sam”, tłum. K. Wojtkowska, Kraków 2008.
Heschel A.J., „Człowiek szukający Boga”, tłum. V. Reder, Kraków 2008.
Heschel A.J., „Pańska jest ziemia”, tłum. H. Halkowski, Warszawa 1996.
Heschel A.J., „Prosiłem o cud”, tłum. A. Gomola, Poznań 2001.
Szczerbiński W., „Abrahama Joshuy Heschela filozofia człowieka”, Lublin 2000.
Katedra Teologii Moralnej i Etyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn