… przed Panem będę tańczył (2 Sm 6, 21b). Taniec Dawida i bezdzietność Mikal w świetle 2 Sm 6, 1-23

Aleksandra Nalewaj

Katedra Nauk Biblijnych i Historycznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-5440-0080


Abstrakt

Taniec jest jedną z najstarszych form sztuki. Od tysięcy lat związany jest z ludzką egzystencją. W Piśmie Świętym znajdujemy liczne przykłady tańca liturgicznego, wykonywanego podczas uroczystych świąt Izraela (np. Ps 149, 3 por. Ps 68, 25-27) bądź towarzyszącego nadzwyczajnym wydarzeniom (np. Wj 15, 20; Sdz 11, 34; 1 Sm 18, 6-7). Taniec Dawida przed Arką Przymierza opisany w 2 Sm 6, 1-23 jest jednym z najbardziej znanych i najczęściej cytowanych przykładów tańca sakralnego. Podczas lektury tekstu nasuwa się wiele pytań: Dlaczego Dawid sprowadził Arkę do Jerozolimy? Dlaczego tańczył przed świętą skrzynią i jaki charakter miał ów taniec? Czy istnieje związek między tańcem króla, wzgardą jego żony Mikal oraz jej bezdzietnością, o czym jakby mimochodem informuje w. 23? Celem niniejszego opracowania jest analiza tekstu zawartego w 2 Sm 6, 1-23 oraz próba odpowiedzi na postawione kwestie.


Słowa kluczowe:

Dawid, taniec, Jerozolima, Arka Pana, Mikal, bezdzietność


Anderson Arnold A., 2000, 2 Samuel, w: Word Biblical Commentary, Vol. 11, Zondervan, Grand Rapids.

Barron Robert E., 2015, 2 Samuel, Brazos Press, Grand Michigan.

Blogg Martin, 1985, Dance and the Christian Faith, Hodder and Stoughton, London.

Campbell Antony F., 2005, 2 Samuel. The Forms of the Old Testament Literature, Vol. VIII, William B. Eerdmans Publishing Company, Grand Rapids.

Chodkowski Andrzej (red.), 1995, Encyklopedia muzyki, PWN, Warszawa.

Davies John G., 1988, Liturgical Dance. An Historical, Theological and Practical Handbook, SCM Press LTD, London.

Dziadosz Dariusz, 2006, Monarcha odrzucony przez Boga i lud. Proces redakcji biblijnych tradycji o Saulu, Wydawnictwo Archidiecezji Przemyskiej, Przemyśl.

Evans Mary J., 2000, 1-2 Samuel, Paternoster Press, Carlisle.

Flanagan James W., 2004, 2 Księga Samuela, w: Katolicki Komentarz Biblijny, (red.) Raymond E. Brown, Vocatio, s. 255–263.

Gunn David M., 1997, Saul, w: Słownik wiedzy biblijnej, Vocatio, s. 704–705.

Kaiser Walter C. Jr., 2011, Druga Księga Samuela, w: Trudne fragmenty Biblii, Vocatio, Warszawa, s. 136–139.

Knappert Jan, 1996, Mitologia Indii, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań.

Malmor Izabela, 2009, Taniec, w: Słownik etymologiczny języka polskiego, ParkEdukacja, Warszawa–Bielsko-Biała, s. 403.

McKenzie Steven L., 2014, Dawid, król Izraela, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.

Morse Benjamin, 2013, The Defence of Michal: Pre-Raphaelite Persuasion in 2 Samuel 6, Biblical Interpretation 21,1.

Rosińska K., 2016, Król Saul jako przykład osoby chorej psychicznie w Starym Testamencie, Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie, nr 23, s. 121–133.

Ska Jean-Louis, 2016, Glina, taniec i ogród. Eseje z antropologii biblijnej, Studio Słowa, Kraków.

Świderkówna Anna, 1997, Rozmowy o Biblii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Tomaszewski Włodzimierz, 1991, Człowiek tańczący, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.

Turska Irena, 2009, Krótki zarys historii tańca i baletu, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.

Wright David P., 2002, Music and Dance in 2 Samuel 6, Journal of Biblical Literature, 121,2, s. 201–225.
Pobierz


Opublikowane
2020-12-31

Cited By /
Share

Nalewaj, A. (2020). … przed Panem będę tańczył (2 Sm 6, 21b). Taniec Dawida i bezdzietność Mikal w świetle 2 Sm 6, 1-23. Studia Warmińskie, 57, 181–194. https://doi.org/10.31648/sw.5079

Aleksandra Nalewaj 
Katedra Nauk Biblijnych i Historycznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-5440-0080