Chrystologiczny paradygmat funkcji św. Piotra i jego następców
Marek Żmudziński
Katedra Teologii Fundamentalnej, Dogmatycznej i Moralnej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-1759-877X
Abstrakt
Wielość posług i urzędów w Kościele wynika z historycznego i pastoralnego rozwoju. Pragmatyzm misji ewangelizacyjnej zakłada porządek organizacyjny i jasno określone reguły działania. Odnowa eklezjalna ukierunkowana jest na uwypuklaniu teologicznych aspektów wspólnoty wiary. W niniejszym artykule przedstawiono najwyższy urząd w Kościele – określony dogmatycznie na Soborze Watykańskim I – w funkcji prymacjalnej. Współczesna eklezjologia podkreśla organiczną jedność funkcji Biskupa Rzymu z całym Kościołem. W szczególności najwyższa władza wpisana w tę posługę poddawana jest dziś głębokiej reinterpretacji, uwzględniającej chrystologiczny jej aspekt, czyli rezygnację z czysto jurydycznego jej rozumienia na rzecz religijnego. W praktycznym aspekcie widoczne jest to w oficjalnych tytułach określających funkcję prymacjalną. Podkreślony jest też martyrologiczny aspekt prymatu, ukazujący ten urząd jako służbę na rzecz jedności i trwałości wspólnoty.
Słowa kluczowe:
Chrystus, św. Piotr, papież, Kościół, władza, prymatBibliografia
Bartnik Czesław S., 1994, Ze współczesnego rozumienia Kościoła, w: Marian Rusecki (red.), Wiarygodność Kościoła wobec przemian w Polsce. Quo vadis Ecclesia Polonorum? Bernardinum, Pelplin–Lublin, s. 25–38.
Kelly, John N. D., 1997, Encyklopedia papieży, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Kongregacja Nauki Wiary, 1999, Prymat Następcy Piotra w tajemnicy Kościoła. Uwagi Kongregacji Nauki Wiary, L’Osservatore Romano, wyd. pol., nr 2, s. 16–22.
Pottmeyer Hermann J., 1991, Dlaczego Kościołowi potrzebny jest papież? Communio, nr 6, s. 73–80.
Ratzinger Joseph, 1990, Prymat papieża a jedność Ludu Bożego, Kolekcja Communio, nr 5, s. 34–48.
Ratzinger Joseph, 1991, Prymat Piotra a jedność Kościoła, Communio, nr 6, s. 3–17.
Rusecki Marian, 1994, Wiarygodność chrześcijaństwa. Z teorii teologii fundamentalnej, TN KUL, Lublin.
Rusecki Marian, 1996, Kim jest Kościół?, w: Rusecki Marian (red.), Problemy współczesnego Kościoła, RW KUL, Lublin, s. 101–106.
Rusecki Marian, 1996, Papież – świadek i znak jedności Kościoła, Roczniki Teologiczne, nr 43, z. 2, s. 145–157.
Rusecki Marian, 2005, Boska geneza Kościoła, w: Marian Rusecki, Krzysztof Kaucha, Jacenty Mastej (red.), Kościół w czasach Jana Pawła II, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 65–78.
Urs von Balthazar Hans, 1974, Der antirőmische Afekt, Herder, Freiburg.
Żmudziński Marek, 2003, Ty jesteś Piotr. Świadomość funkcji prymacjalnej Jana Pawła II, Wydawnictwo Hosianum, Olsztyn.
Katedra Teologii Fundamentalnej, Dogmatycznej i Moralnej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-1759-877X