Zdolności medialne i społeczna odpowiedzialność edukatorów w warunkach wojny informacyjnej: zarys problemu
Denys Svyrydenko
Belt and Road Initative Center for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdonghttps://orcid.org/0000-0001-6126-1747
Serhii Terepyshchyi
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, Pypogova St., 9, 01601 Kyivhttps://orcid.org/0000-0001-5506-0914
Abstrakt
W artykule poruszono kwestię potrzeby rozwijania teoretycznych, metodologicznych i praktycznych umiejętności korzystania z mediów (zdolności medialnych) w zróżnicowanych grupach społecznych, które zazwyczaj są wyalienowane z procesów edukacji medialnej (przede wszystkim dotyczy to osób dorosłych i osób w podeszłym wieku). Jednym z kluczowych założeń analiz jest idea wdrażania Deklaracji paryskiej ds. regulacji sfery umiejętnego korzystania z mediów oraz informacji w erze cyfrowej (2014), która dotyczy: prywatności, bezpieczeństwa cyfrowego i etyki przetwarzania informacji. Metodologicznie przeprowadzone badania nad umiejętnością korzystania z mediów i odpowiedzialnością społeczną opierają się na podejściu interdyscyplinarnym i transdyscyplinarnym. Autorzy zakładają także, że kultura cyfrowa, Internet i algorytmy komputerowe nie są moralnie neutralne. Istnieje bowiem ścisły związek
między umiejętnością korzystania z mediów a odpowiedzialnością społeczną i prawami człowieka. Aspektem badawczym, na którym skupiają się autorzy, jest kwestia, w jakim stopniu media przyczyniają się do poszerzania wolności człowieka. Autorzy zauważają, że istnieje też realne niebezpieczeństwo zawężania przez media sfery ludzkiej wolności oraz manipulowanie ludzkimi postawami, poglądami itp. W badaniach
w szczególny sposób uwzględniono osoby dorosłe (które zazwyczaj nie są już zbytnio zaangażowane w projekty rozwoju własnych umiejętności korzystania z mediów), a także przeanalizowano rolę oraz społeczną odpowiedzialność edukatorów medialnych w obliczu wyzwań spowodowanych wojną hybrydową.
Słowa kluczowe:
zdolności medialne, społeczna odpowiedzialność, edukacja dorosłych, prywatność, bezpieczeństwo, etykaBibliografia
Gomilko Olga, Svyrydenko Denys, Terepyshchyi Serhii, 2016, Hybridity in the Higher Education of Ukraine: Global Logic or Local Idiosyncrasy? Philosophy and Cosmology, Vol. 17, p. 177–199.
Grizzle Alton et al., 2014, Media and information literacy: policy and strategy guidelines. Unesco.
Haigh Maria, Thomas Haigh and Tetiana Matychak, 2019, Information Literacy vs. Fake News: The Case of Ukraine, Open Information Science, Vol. 3 (1), p. 154–165, https://doi.org/10.1515/opis-2019-0011.
Hajder Tatiana, 2019, Spiritual Crisis as a Sign of Time: the Projection of the Problem in the Fiction of the Slavic World, Future Human Image, Vol. 11, p. 32–41, https://doi.org/10.29202/fhi/11/4.
Hobbs Renee, Jensen Amy, 2009, The Past, Present, and Future of Media Literacy Education. Journal of Media Literacy Education, 1(1), https://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol1/iss1/1.
Liashenko Maryna, Subina Oksana, 2020, Learning to be Human: From Philosophical Problem to Humanity Development Metaphor, Philosophy and Cosmology, Vol. 24, p. 113–121, https://doi.org/10.29202/phil-cosm/24/11.
Murrock Erin, Amulya Joy, Druckman Mehri and Liubyva Tetiana, 2018, Winning the War on State-Sponsored Propaganda: Results from an Impact Study of a Ukrainian News Media and Information Literacy Program, Journal of Media Literacy Education, Vol. 10 (2), p. 53–85.
Oleksiyenko Anatoly, Terepyshchyi Serhii, Gomilko Olga and Denys Svyrydenko, 2020, ‘What Do You Mean, You Are a Refugee in Your Own Country?’: Displaced Scholars and Identities in Embattled Ukraine, European Journal of Higher Education, p. 1–18, https://doi.org/10.1080/21568235.2020.1777446.
Paris Declaration on Media and Information Literacy, 2014, https://en.unesco.org/news/paris-declaration-media-and-information-literacy-adopted.
Rasi Päivi, Hanna Vuojärvi, Heli Ruokamo, 2019, Media literacy education for all ages. Journal of Media Literacy Education, Vol. 11 (2), p. 1–19, https://doi.org/10.23860/JMLE-2019-11-2-1.
Saran Vladislav, 2016, Media Manipulation and Psychological War in Ukraine and the Republic of Moldova. CES Working Papers, Vol. 8 (4), р. 738–752.
Shu-Hsiang Chen, Nasongkhla Jaitip, Donaldson Ana, 2015, From vision to action–a strategic planning process model for open educational resources, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 174, p. 3707–3714.
Soroka Larysa, 2019, Public Regulation of Space Activities in Ukraine, Advanced Space Law, Vol. 4, p. 68–79, https://doi.org/10.29202/asl/2019/4/7.
Svyrydenko Denys, Yatsenko Olena, 2018, Dialectics of Nominal and Real Power in the Ukrainian and World Politics, Ukrainian Policymaker, Vol. 2, p. 33–40, https://doi.org/10.29202/up/2/5.
Szostek Joanna, 2018, Nothing is true? The credibility of news and conflicting narratives during “Information War” in Ukraine, The international journal of press/politics, Vol. 23 (1), p.116–135, https://doi.org/10.1177/1940161217743258.
Terepyshchyi Serhii, 2017, Educational Landscape as a Concept of Philosophy of Education, Studia Warmińskie, Vol. 54, p. 373–383, https://doi.org/10.31648/sw.78.
Terepyshchyi Serhii, Svyrydenko Denys, Zakharenko Kostiantyn, Bezgin Kostiantyn and Kulga Aleksandr, 2019, Evaluation of Donbas universities’ economic potential: problems of personnel training and unemployment, Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, Issue 5, p. 149–154, https://doi.org/10.29202/nvngu/2019-5/25.
Terepyshchyi Serhii, Khomenko Glib, 2019, Conceptual Model of Reintegration of Ukrainian Displaced Universities: Peacebuilding in Higher Education, Studia Warmińskie, Vol. 56, p. 161–177, https://doi.org/10.31648/sw.4571.
Thoman Elizabeth, Tessa Jolls, 2004, Media literacy- A national priority for a changing world. American Behavioral Scientist, Vol. 48 (1), p. 18–29, https://doi.org/10.1177/0002764204267246.
Vasilescu Ruxandra, Barna Cristina, Epure Manuela, Baicu Claudia, 2010, Developing university social responsibility: A model for the challenges of the new civil society. Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, p. 4177–4182, https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.660.
Yakushik Valentin, 2018, The Timeless Value of a Pluralistic World, Future Human Image, Vol. 10, p. 123–135, https://doi.org/10.29202/fhi/10/13.
Belt and Road Initative Center for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdong
https://orcid.org/0000-0001-6126-1747
Department of Social Philosophy, Philosophy of Education and Education Policy, National Pedagogical Dragomanov University, Pypogova St., 9, 01601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0001-5506-0914