Studia chińskie w zakresie filozofii ukraińskiej okresu sowieckiego
Sergii Rudenko
Centre for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdonghttps://orcid.org/0000-0001-9069-0989
Iryna Liashenko
Faculty of Philosophy, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Volodymyrska str. 60, 01033 Kyivhttps://orcid.org/0000-0003-3912-2075
Abstrakt
W artykule przedstawiono wyniki badań nad obecnością starożytnej filozofii chińskiej w filozofii ukraińskiej epoki sowieckiej drugiej połowy XX w. Opracowanie oparte jest na unikalnym materiale źródłowym, monografii autorstwa dwóch wpływowych autorytetów filozofii radzieckiej – Wołodymyra Dmytryczenki i Wołodymyra Szynkaruka, opublikowanej w języku ukraińskim w 1958 r. Autorzy artykułu podjęli się próby opisania sposobu postrzegania starożytnej filozofii chińskiej, przedstawili zasady ideowe tej filozofii oraz jej zarysowali główne problemy podejmowane przez przedstawicieli filozofii ukraińskiej okresu sowieckiego. Ponadto zaprezentowali wiodące stanowiska teoretyczne i metodologię badań w zakresie historii filozofii w ukraińskiej kulturze filozoficznej okresu sowieckiego. Autorzy podkreślają – na podstawie pogłębionej analizy – że specyfika ukraińskich studiów nad historią filozofii w okresie sowieckim polega na
odejściu od teorii historii właściwej dla filozofii Hegla, której głównym teoretycznym i metodologicznym mankamentem jest „eurocentryzm”. Oznacza to, że należałoby krytyczne przemyśleć rolę i znaczenie heglowskiego rozumienia historii filozofii w ukraińskiej kulturze filozoficznej okresu sowieckiego drugiej połowy XX w. Wykazali ponadto, że podejście porównawcze i studia recepcyjne są skutecznymi metodami badania historii filozofii ukraińskiej okresu sowieckiego.
Słowa kluczowe:
starożytna chińska filozofia, filozofia ukraińska, epoka sowiecka, historia marksizmu, historia filozofii, recepcja, komparatystyka filozoficznaBibliografia
Bazaluk Oleg, 2017, The Strategies of Systematization of the Theories of Education. The Main Meaning and Features of the Theories of Education of Plato’s and Isocrates’ Lines, Future Human Image, Vol. 7, p. 11–27.
Lakh Roman, 2016, Sinology in the Creative Legacy of John Svit (1897–1989). Chinese Studies, 2016, Vol. 1–2, p. 136–150, URL: http://chinese-studies.com.ua/en/Archive/2016/1-2/17.
Liashenko Iryna, 2018, Wilhelm Dilthey: Understanding the Human World. Philosophy and Cosmology, Vol. 20, p.163–169. https://doi.org/10.29202/phil-cosm/20/16.
Mróz Tomasz, 2018, Reply to the Paper “National Philosophy as a Subject of Comparative Research”. Sententiae, Vol. 37, p. 130–135, doi: 10.22240/sent37.01.130.
Mróz Toamsz, 2016, Selected Issues in the History of Polish Philosophy. Vilnius: Vilnius University.
Dmytrychenko Volodymyr and Shynkaruk Volodymyr, 1958, The Development of Philosophical Thought in Ancient China. Kyiv, Publishing Centre of the Kyiv State University named after Taras Shevchenko.
Rudenko Sergii and Turenko Vitaliy, 2019, Formation and Development of the Philosophical Anthropology Studies in Soviet Ukraine. Anthropological Measurements of Philosophical Research, Vol. 16, p. 143–156. doi:10.15802/ampr.v0i16.188911.
Rudenko Sergii and Yosypenko Serhii, 2018, National Philosophy as a Subject of Comparative Research, Sententiae, Vol. 37, Issue 1, p. 120–129, doi: 10.22240/sent37.01.120.
Sobolievskyi Yaroslav, 2018, Soviet and Ukrainian Studies of American Philosophy: Translation of Philosophical Texts, Future Human Image, Vol. 9, p. 101–106. doi:10.29202/fhi/9/10.
Tabachkovskii Vitaliy, 2002, Vladimir Illarionovich Shinkaruk – In memoriam. Voprosy Filosofii, Vol. 6, p. 189–190.
Centre for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdong
https://orcid.org/0000-0001-9069-0989
Faculty of Philosophy, Taras Shevchenko National University of Kyiv, Volodymyrska str. 60, 01033 Kyiv
https://orcid.org/0000-0003-3912-2075