Idee edukacji Orygenesa i św. Augustyna

Oleg Bazaluk

Belt and Road Initiative Center for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdong
https://orcid.org/0000-0002-1623-419X


Abstrakt

W artykule omówiono teorie edukacji w ujęciu Orygenesa i św. Augustyna. Jednak to nie Orygenes i Augustyn są twórcami „teorii edukacji” w dosłownym tego słowa znaczeniu. Platon jest bowiem pierwszym myślicielem, który przedstawił teorię edukacji politycznej. Przeprowadzone przez Platona analizy ogniskują się wokół znaczenia terminu „politeia” (πολιτεία). Zdaniem autora artykułu oznacza to, że Platon jako pierwszy zaproponował stworzenie efektywnego modelu zrządzania pojedynczym państwem i instytucją o charakterze globalnym (= międzypaństwowym). Model ten przedstawia się jako „kopia” ładu (kalos) panującego w kosmosie. Władza państwowa została przez Platona przedstawiona jako instytucja przemieniająca (wychowująca, edukująca) społeczeństwo zgodnie z głoszonym przez siebie transcendentalnym ideałem. Według autora zbliżone do Platona teorie edukacji politycznej opracowali Orygenes i Augustyn, co oznacza, że można mówić o nierozerwalnej jedności pomiędzy myślą Platona, Orygenesa i Augustyna. Można też powiedzieć, że przedstawione przez Orygenesa i Augustyna teorie polityczne nie są tylko propozycjami zbudowania określonego modelu państwa, ale są przede wszystkim „szkołami” określonego sposobu życia. Można zatem powiedzieć, że polityczne teorie Orygenesa i Augustyna są teoriami transformacji społeczeństwa zgodnie z rozumieniem kosmosu jako kalos i zgodne
z ideą agathos. Natomiast we współczesnej terminologii teorie Orygenesa i Augustyna przedstawiają się jako koncepcje „transformacji społeczeństwa zgodnie z »idealnym modelem« globalnego zrównoważonego rozwoju”.


Słowa kluczowe:

Orygenes, teoria edukacji Orygenesa, Augustyn z Hippony, teoria edukacji Augustyna, Platon, idea filozofii, szkoła filozoficzna, edukacja polityczna


Augustine of Hippo, 2007, Confession, Moscow, Dar, http://azbyka.ru/otechnik/Avrelij_Avgustin/ispoved/.

Augustine of Hippo, 1998, The City of God. St. Petersburg: Aletheia, https://azbyka.ru/otechnik/Avrelij_Avgustin/o-grade-bozhem/.

Bazaluk Oleg, 2018, The Feature Transformations of the Basic Meanings of Greek Paideia in the Educational Theories in the Middle Ages, Schole, Vol. 12.1, p. 243–258, https://doi.org/10.21267/AQUILO.2018.12.10428.

Bazaluk Oleg, Balinchenko Svitlana, 2020, The Ethics Laws as a Basis for Building a Cosmic Civilization. The Sofia Republic. Philosophy and Cosmology, Vol. 24, p. 131–139, https://doi.org/10.29202/phil-cosm/24/13.

Bowen James, 2003, A History of Western Education (Volumes 1, 2 and 3), London, Routledge.

Jaeger Werner, 1946, Paideia: The Ideals of Greek Culture: Volume I: Archaic Greece: The Mind of Athens, Basil Blackwell, Oxford, https://archive.org/stream/wernerjaeger-paideia-the-ideals-of-greek-culture-vol1#page/n1/mode/2up.

Jaeger Werner, 2014, Early Christianity and Greek Paidea, Moscow, Greco-Latin Cabinet by Yu. A. Shichalina.

Hadot Pierre, 1999, What Is Ancient Philosophy? Moscow: Publishing House of Humanities.

Heidegger Martin, 1986, Plato’s Doctrine of Truth. Historical and Philosophical Yearbook, Moscow, Nauka, p. 255–275.

Homer, 1829, Iliad. Translated by Nicholas Gnedich. St. Petersburg, http://rvb.ru/homerus/iliada/toc.htm.

Kant Immanuel, 1966, Works in Six Volumes, Moscow: Mysl’, 1963–1966.

Kharkovshchenko Yevhen, 2019, The Conceptualization of Σοφία in Ancient Greek Philosophy: from Earthly to Cosmological. Philosophy and Cosmology, Vol. 23, p. 139–146, https://doi.org/10.29202/phil-cosm/23/13.

Kretov Pavlo, Kretova Olena, 2018, Symbolism of Auto-Descriptions of Modern Human: Anthropology as a Narrative Ontology. Future Human Image, Vol. 10, p. 29–40, https://doi.org/10.29202/fhi/10/3.

Liddell Henry George, Scott Robert, 1940, A Greek-English Lexicon, Oxford, Clarendon Press.

Marrou Henri-Irenee, 1998, History of Education in Antiquity (Greece), Moscow: Greco-Latin Cabinet by Yu.A. Shichalina.

Okorokov Viktor, 2018, Limits of Thought in the Light of Nature and Divinity. A Return to Ancient Thought or the Quest for the Being of Primordial Thinking in the Later Heidegger, Philosophy and Cosmology, Vol. 20, p. 170–184, http://doi.org/10.29202/phil-cosm/20/17.

Origen, 1985, De Principiis, Translated by Frederick Crombie. Buffalo, NY: Christian Literature Publishing Co., http://www.newadvent.org/fathers/0412.htm.

Plato, 2020, Republic, Available online: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/searchresults?q=Republic.

Plato, 2020a, Symposium, Available online: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/searchresults?q=Symposium.

Plato, 2020b, Timaeus, Available online: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/searchresults?q=Timaeus.

Platonov Vladimir, 2013, Education as a Sociocultural System: the Methodological Problems of the Theory and History of Education, Moscow: “Russian word – uchebnik”.

Sellars John, 2017, What is Philosophy as a Way of Life? Parrhesia: A Journal of Critical Philosophy, Vol. 28, p. 40–56, https://pure.royalholloway.ac.uk/portal/files/28691384/What_is_PWL_Preprint.pdf.

Shkil Svitlana, Chornomorets Yuriy, 2019, Cosmological Aspect in the Contemporary Ukrainian Theological Discourse: the Controversy of the Phenomenological-poetic and Analytical-philosophical School, Philosophy and Cosmology, Vol. 22, p. 174–180, https://doi.org/10.29202/phil-cosm/22/16.

Terepyshchyi Serhii, Khomenko Hleb, 2019, The Dialectics of Humanism and Pragmatism as a Basis for the Formation of Higher Education Strategy Development, Ukrainian Policymaker, Vol. 5, p. 98–107, https://doi.org/10.29202/up/5/11.

Tytarenko Vadym, 2019, Non-Classical Approach to a History of Philosophy: Modern Status and Research Prospects, Future Human Image, Vol. 12, p. 121–128, https://doi.org/10.29202/fhi/12/11.

Opublikowane
2020-12-31

Cited By /
Share

Bazaluk, O. (2020). Idee edukacji Orygenesa i św. Augustyna. Studia Warmińskie, 57, 129–141. https://doi.org/10.31648/sw.6010

Oleg Bazaluk 
Belt and Road Initiative Center for Chinese-European Studies, Guangdong University of Petrochemical Technology, 139 Guandu 2nd Rd, Maonan, Maoming, Guangdong
https://orcid.org/0000-0002-1623-419X