Pareneza dla „Umiłowanych” w zagrożeniu wiary i zbawienia w Liście Judy
Zdzisław Żywica
Katedra Teologii Fundamentalnej, Dogmatycznej i Nauk Biblijnych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstrakt
Autor studium daje w nim odpowiedź na następujące pytania: Co Juda chce powiedzieć o Adresatach, do których zwraca się przez umiłowani? Na czym polega niebezpieczeństwo, że uznał za konieczne wysłać do nich List? Jak ma wyglądać ich walka dla wiary i zbawienia? Juda, zwracając się do Adresatów nadaje im zaszczytny teologiczno-eklezjalny tytuł Umiłowani, który ma im przypomnieć, że Bóg, kierując się miłością i miłosierdziem, zachowuje ich w powołaniu do życia wiecznego przez zbawcze dzieło Jezusa oraz pragnie odnowić w nich pamięć o fundamentalnej prawdzie, że Kościół należy wyłącznie do Boga i Pana Jezusa, a nie do żadnej jego frakcji. Wszyscy tworzący Kościół mogą być w nim jedynie sługami Jezusa i braćmi między sobą, wiernie strzegącymi Jego Ewangelii przekazanej im przez Apostołów. Destrukcyjne niebezpieczeństwo dla Kościoła i jego zbawczej misji, pojawiło się wraz z przybyciem nowych nauczycieli, którzy odrzucali łaskę zbawienia, negując prawdy i normy najświętszej wiary. Z tego powodu, z całą pewnością, czeka ich oraz tych wszystkich którzy dali się im zwieść, sąd i kara potępienia wiecznego. Jedyną godną sługi Jezusa odpowiedzią na szerzącą się bluźnierczą niewiarę i bezbożność jest, po pierwsze, jeszcze głębsze zanurzenie się Umiłowanych w Bożej miłości, miłosierdziu i pokoju przez nieskazitelne trwanie w nauce i moralności wyznawanej wiary oraz uświęcanie się mocą Ducha Świętego na modlitwie. Po drugie, okazanie miłosierdzia braciom wątpiącym oraz już błądzącym na drogach bezbożności i – po ich nawróceniu – zachować we wspólnocie Kościoła ze względu na ich wieczne zbawienie. Po trzecie, bezwzględnie muszą potępić błędną naukę i bluźnierczy styl życia bezbożnych oraz wykluczyć ich ze wspólnoty Kościoła. Ale, gdy się szczerze nawrócą, powinni również i im okazać miłosierdzie z racji zapewnienia trwania zbawczej misji Kościoła oraz ze względu na ich zbawienie wieczne.
Słowa kluczowe:
umiłowani, wiara, zbawienie, Bóg, Pan Jezus, sąd, karaBibliografia
Apokryfy Starego Testamentu, 1999, Rubinkiewicz Ryszard (red.), Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa.
Bateman Harry Wesley, 2013, Rebellion and God’s Judgment in the Book of Jude, Biblical Study 170, s. 453-477.
Benton John, 2000, Fałszywi nauczyciele. List Judy, tł. E. Modnicka, Wydawnictwo CLC,Włocławek.
Bartnicki Roman, 1992, Walka z herezjami (List św. Judy), w: Ewangelia św. Jana. Listy Powszechne. Apokalipsa, w: Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych 10, Frankowski Janusz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała StefanaWyszyńskiego, Warszawa.
Estrada Rodrigues Gerardo, 2016, The Spirit In Jude 19-20, Journal of Pentecostal Theology25, s. 43-57.
Gundry-Volf Judith M., 2010, Apostazja, odstępstwo, wytrwałość, w: Słownik Teologii św. Pawła, Hawthorne Gerald F., Martin Ralph P., Reid Daniel G. (red.), Warszawa, s. 35-40.
Charles Daryl J., 1999, 2Peter, Jude. Believers Church Bible Commentary, Herald Press, Waterloo.
Jasiński Andrzej Sebastian, 1999, Osoba w obliczu ostatecznych rozstrzygnięć (Jud 7.21), w: Szukajcie zawsze oblicza Jahwe. Personalistyczne perspektywy orędzia biblijnego, Jasiński Andrzej Sebastian (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 233-240.
Keener Craig S., 2000, Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu. List św. Judy, Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa.
Michel Oscar, 1990, Mimnēskomai. Theologisches Wörterbuch zum Neuen Testament (hrsg. G. Kittel), Bd IV, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart.
Mickiewicz Franciszek, 2018, List św. Judy. Drugi List św. Piotra. Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament XVIII, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.
Neyrey Jerome H., 2001, List św. Judy, w: Katolicki komentarz biblijny, Brown Raymond E., Fitzmyer Joseph A., Murphy Roland E. (red.), Oficyna Wydawnicza „Vocatio”,Warszawa.
Novum Testamentum Graece, 199827, ed. Eberhard Nestle et Erwin Nestle, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart.
Popowski Remigiusz, 19952, Wielki słownik grecko-polski Nowego Testamentu, Oficyna Wydawnicza Vocatio, Warszawa.
Reymond Pierre, 2002, List św. Judy Apostoła, w: Międzynarodowy Komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Farmer Wiliam R. (red.), Wydawnictwo Verbinum, Warszawa.
Richard Earl J., 2001, Reading 1 Peter, Jude and 2 Peter. A Literary and Theological Commentary, Smyth & Helwys Publishing, Macon.
Schelkle Karl Hermann, 2002, Die Petrusbriefe. Der Judasbrief. Herders Theologischer Kommentar zum Neuen Testament. Sonderausgabe, Verlag Herder, Freiburg-Basel-Wien.
Sellin Gerhard, 1986, Die Häretiker des Judasbriefes, Zeitschrift für die Neutestamentliche Wissenschaft 77, s. 206-225.
Schreiner Thomas R., 2003, 1,2 Peter, Jude. The New American Commentary, vol. 37, Broadman & Holman Publishers, Nashville.
Szojda Damian, 1996, List św. Judy, w: Wstęp do Nowego Testament, Rubinkiewicz Ryszard (red.), Wydawnictwo Pallotinum, Poznań, s. 440-443.
The Babylonian Talmud I-XXXV, 1935-1952, Epstein Isidore, Slotki Judah J. (ed.), Soncino Press, London.
Żywica Zdzisław, 2006, Kościół Jezusa a judaizm i poganie według ewangelisty Mateusza. Teologia narratywna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
Żywica Zdzisław, 2020, Bezbożni w Liście Judy, Biblica et Patristica Thoruniensia 13/4, s. 508-522.
Katedra Teologii Fundamentalnej, Dogmatycznej i Nauk Biblijnych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn