Formacja katechetów – inspiracje Dyrektorium o katechizacji
Anna Zellma
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstrakt
Formacja katechetów odgrywa ważną rolę w dziele katechetycznym Kościoła. Warunkuje jakość ewangelizacji i katechizacji we współczesnym świecie. Analizy podjęte w niniejszym artykule zmierzały do przedstawienia najważniejszych aspektów formacji katechetów w ujęciu Dyrektorium o katechizacji (2020). W tym celu wykorzystano metodę desk research. Analizowano treści nowego dokumentu katechetycznego. Chcąc wzmocnić wnioski, czasami odwoływano się do innych dokumentów katechetycznych, badań i publikacji w zakresie formacji katechetów. Pozwoliło to ukazać zarówno niezmienne, jak i nowe aspekty formacji katechetów. Zauważono, że natura, cele, kryteria i wymiary formacji katechetów są niezmienne. Dyrektorium o katechizacji słusznie uzupełnia je o nowe akcenty treściowe, warunkowane zmianami społecznymi i kulturowymi. Za istotne uznaje dowartościowanie osiągnięć nauk humanistycznych i społecznych, w tym psychologii, pedagogiki, socjologii, nauk o komunikacji społecznej. Odpowiednie wyakcentowanie tych treści wskazuje na ich niewątpliwe znaczenie pastoralne. Odgrywa ważną rolę w organizacji holistycznej formacji katechetów w Kościołach partykularnych – na poziomie parafialnym, diecezjalnym, akademickim. Analizy potwierdziły, że Kościół troszczy się o wieloaspektową, pogłębioną, permanentną formację katechetów, dostosowaną do wyzwań społecznych, kulturowych i religijnych. W formacji katechetów należy dowartościować zdobywanie doświadczeń w zespołach katechetów. Formacja w małych grupach (wspólnotach katechetów) służy dzieleniu się osobistym doświadczeniem wiary, umacnia w powołaniu, pomaga w kształtowaniu kompetencji wychowawczych, interpersonalnych i komunikacyjnych oraz uzdalnia do towarzyszenia katechizowanym.
Słowa kluczowe:
formacja, katecheta, Dyrektorium o katechizacji, ewangelizacja, katecheza, Kościół, nauki teologiczne, nauki humanistyczne, nauki społeczneBibliografia
Alberich Emilio, 2003, Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa. Google Scholar
Chałupniak Radosław, 2015, Kompetencje katechety w zakresie komunikacji interpersonalnej, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 4, s. 57–68. Google Scholar
Chałupniak Radosław, 2018, Katecheta w zwierciadle wirtualnego świata, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 1, s. 95–104. Google Scholar
Chmielewski Mirosław, 2018, Nowe media – nowe wyzwania wychowawcze dla katechezy, Roczniki Teologiczne, z. 11, s. 127–148.
Crossref
Google Scholar
Czekalski Ryszard, 2012, Bibliografia katechetyczna 2001–2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa. Google Scholar
Franciszek papież, 2021, List Apostolski w formie „Motu Proprio” „Antiquum Ministerium” w którym ustanawia posługę katechety (10.05.2021 r.), tekst polski, https:// www.vatican.va/content/francesco/pl/motu_proprio/documents/papa-francesco-mo tu-proprio-20210510_antiquum-ministerium.pdf (24.05.2021). Google Scholar
Kiciński Andrzej, 2020, Rozwój Dyrektoriów katechetycznych po Soborze Watykańskim II (1971–1997–2020), Roczniki Teologiczne, z. 11, s. 5–27.
Crossref
Google Scholar
Kiciński Andrzej, 2005, Współczesna formacja katechetów, Roczniki Teologiczne, z. 6, s. 109–125. Google Scholar
Konferencja Episkopatu Polski, 2001, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM, Kraków. Google Scholar
Kongregacja do spraw Duchowieństwa, 1998, Dyrektorium ogólne o katechizacji (15.08.1997 r.), tekst polski, Pallottinum, Poznań. Google Scholar
Korgul Marek, 1996, Etapy formacji katechetów w dzisiejszym Kościele na przykładzie Dolnego Śląska, Wrocławski Przegląd Teologiczny, nr 1, s. 101–114. Google Scholar
Łabendowicz Stanisław, 1997, Formacja katechetów w dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz. Google Scholar
Łabendowicz Stanisław, 2015, Formacja katechetów na współczesne czasy, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 4, s. 47–56. Google Scholar
Mendyk Marek, 2007, Katecheta – nauczyciel, wychowawca, świadek. Jego misja w warunkach nowej ewangelizacji, Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, nr 1, s. 105–119. Google Scholar
Misiaszek Kazimierz, 2006, Jaka formacja katechetów? Katecheta, nr 12, s. 62–65. Google Scholar
Nycz Łukasz, 2015, Wskazania do formacji katechetów w świetle adhortacji apostolskiej „Evangelii Gaudium” papieża Franciszka, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 3, s. 93–100. Google Scholar
Panuś Tadeusz, 2010, Formacja nauczycieli religii katolickiej w Polsce, Studia Katechetyczne, nr 7, s. 252–265. Google Scholar
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, 2020, Dyrektorium o katechizacji, (23.03.2020 r.), tekst polski, Jedność, Kielce. Google Scholar
Simiński Łukasz, 2020, Tożsamość i kompetencje katechetów. Studium katechetyczne w świetle badań katechetów diecezji pelplińskiej, rozprawa doktorska, komputeropis, Biblioteka Uniwersytecka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin. Google Scholar
Stala Józef, 2011, Umiejętności działania nauczyciela religii i katechety, Rocznik Teologii Katolickiej, t. 10, s. 161–170.
Crossref
Google Scholar
Szpet Jan, 2010, Formacja katechetów w Polsce, Katecheta, nr 10, s. 3–15. Google Scholar
Zellma Anna, 2013, Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Wydział Teologii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn. Google Scholar
Zellma Anna, 2019, Formacja ekumeniczna nauczycieli religii w naukowym dyskursie polskich katechetyków, Studia Oecumenica, nr 19, s. 117–128.
Crossref
Google Scholar
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn