Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkolnym nauczaniu religii w świetle najnowszych dokumentów katechetycznych
Adam Przemysław Bielinowicz
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko- -Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 OlsztynAbstrakt
Rewolucja technologiczna, która dokonała się w ostatnich dziesięcioleciach, dotyczy w zasadzie wszystkich dziedzin życia, przekroczyła także drzwi szkół. Współcześni nauczyciele, także katecheci, to przeważnie osoby kompetentne informatycznie, które stosują z powodzeniem w swojej pracy cyfrowe narzędzia. Sytuacja ta powinna mieć odzwierciedlenie w najnowszych dokumentach katechetycznych zawierających fundamentalne zasady i wskazania, które nadają kształt nauczaniu religii. W niniejszym opracowaniu przedstawiono wyniki analizy trzech dokumentów: Dyrektorium o katechizacji, Podstawy programowej katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Programu nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach oraz zaproponowano postulaty dotyczące posługi katechetycznej w odniesieniu do zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w szkolnym nauczaniu religii.
Słowa kluczowe:
katecheza, religia, technologie informacyjno-komunikacyjne, nauczanie, wychowanieBibliografia
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach (Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2018).
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (Częstochowa: Edycja Świętego Pawła, 2018).
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji (Kielce: Wydawnictwo Jedność, 2020).
Walat Wojciech, 2013, Przemiany edukacji pod wpływem technologii informacyjno-komunikacyjnych, Dydaktyka Informatyki, nr 8, s. 9-24.
Katedra Teologii Pastoralnej i Katechetyki, Uniwersytet Warmińsko- -Mazurski w Olsztynie, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn