Ustanowienie rynku sztuki w kontekście ukraińskiej tradycji historycznej i kulturowej

Serhii Rusakov

Department of Theology, Religious Studies and Cultural Studies, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0002-8494-9445


Abstrakt

Analizując początki rynku sztuki w Ukrainie, na podstawie twórczości artystów, wystaw malarskich, salonów artystycznych oraz środowisk twórczych XVII-początku XX w., autor podejmuję próbę szczegółowego badania społeczno-kulturowych procesów w różnych okresach ukraińskiej kultury, które ukształtowały fenomen rynku sztuki, zwłaszcza jego edukacyjny oraz komercyjny aspekt. Wyjątkowość rynku sztuki w Ukrainie wynika z popularyzacji młodych ukraińskich artystów, stworzenia sprzyjających warunków do realizacji ich talentów oraz łączenia sił artystycznych z różnych regionów Ukrainy. Rynek sztuki uważany jest za sferę aksjologiczno-semantyczną, w której odbywa się ciągły ruch dzieł sztuki, powodujący powstawanie nowych idei w ukraińskiej przestrzeni kulturowej. Autor posługuje się metodą kulturowo-historyczną, która pozwala analizować, opisywać i uogólniać wzorce powstawania, kształtowania i rozwoju rynku sztuki jako ważnego elementu społeczno-kulturowej ewolucji ukraińskiej kultury. W pracy uwzględnił istotną rolę mecenatów kultury, których zaangażowanie wpłynęło na rozwój rynku sztuki w Ukrainie, a ponadto przebadał proces powstania oraz rozwoju artystycznych wystaw, które nabrały popularności dopiero w XIX w., mimo długiej tradycji działalności wystawienniczej w Ukrainie. Wyjątkowym zjawiskiem w tym zakresie stały się ruchome wystawy, które ukształtowały zasadniczy nurt w malarstwie w trzech ostatnich dekadach XIX w. Osobno rozpatrzono działalność Towarzystwa Naukowego im. Tarasa Szewczenki, które przyczyniło się do powstania galerii portretów – największego projektu związanego ze sztukami pięknymi, na czele którego stał Myhajło Hruszewski. Autor podkreśla, że zaangażowanie postępowych postaci ukraińskiej kultury, przyczyniło się do powstania wielu artystycznych stowarzyszeń, które odegrały istotną rolę w popularyzacji twórczości przede wszystkim ukraińskich artystów, oraz, co również niezwykle ważne, sprzyjały temu, że sztuka stała się przedmiotem zainteresowań wielu ludzi.




Avhustiuk Оlha, 2012, Reflective and expressive nature and aesthetic orientation of the fine arts of Volhynia of the 18th – 20th centuries, Ostroh Academy National University Digital Archive, https://eprints.oa.edu.ua/1350/1/Avgustjyk_210512.pdf (8.10.2021).   Google Scholar

Biletsky Platon, 1981, Ukrainian art of the second half of the 17th-18th centuries, Kyiv, Mystetstvo.   Google Scholar

Bosa Iryna, 2015, The activity of the society of mobile art exhibitions and its influence on the artistic life of Yelisavetgrad of the end of the 19th - beginning of the 20th century. Some aspects of provincial art criticism, Questions of culturology, Edition 31, p. 29-36.   Google Scholar

Burdulanyuk Vasyl, 2009, Museums of the Shevchenko Scientific Society, Bulletin of the Precarpathian University: History, Edition XV, p. 3-10.   Google Scholar

Burd-Voskhodov Alexander, 1911, Hymn to madness: dedicated to the Salon of Vladimir Izdebskiy, Odessa news, 9 (11) Feb.   Google Scholar

Dziuba Oleksandr, 2015, Troshchynskiy Dmytro Prokopovych: b. in the village Yareski, Shishatskiy district in Shevchenko's encyclopedia: in 6 volumes, Kyiv, Vol. 6, p. 318-319.   Google Scholar

Fidias, 1910, Exhibition, Yug, April 29, p. 2.   Google Scholar

File. 33. Protocols of meetings of members of the board, 1893–1902.   Google Scholar

Franko Ivan, 1900, Drawings by Ivan Trush, Literary Scientific Bulletin, Vol. IX, Book I, p. 59-63.   Google Scholar

Holovey Viktoria, 2015, Theological and dogmatic substantiation of icon-painting art in early Byzantine patristic of 4th-5th centuries, Volyn evangelist, Issue 3, p. 127–136.   Google Scholar

Holubets Mykola, 1925, One hundred years of Galician painting. 1804 – 1904, Old Ukraine, Edition VII-X, p. 140-153.   Google Scholar

Holubovskiy Y.М. & Kohrit F.D. & Shchurova T.V (eds.) 2007, Black square over the black sea: materials for the history of the avant-garde art of Odessa of the 20th century, Odessa, Optimum.   Google Scholar

Hrushevsky Mykhailo, 2002, The second performance of the images of Ivan Trush in Socio-political works (1894-1907), eds P. Sokhan & Y. Dashkevich & I. Gyrych, Lviv, Svit, p. 223-226.   Google Scholar

Hulyaeva Оlha, 2015, The emergence and development of avant-garde art in the artistic life of the Southern Ukraine in the early 20th century, Ukrainian culture: past, present, ways of development, Edition 2, p. 60-64.   Google Scholar

Kalashnikova Alina, 2015, The market of fine arts: social factors of formation and development in modern Ukrainian society. Ph.D. thesis, V.N. Karazin Kharkiv National University.   Google Scholar

Kokorudz Ilya, 1899, Report on the activities of the department of the Shevchenko Scientific Society in Lviv in 1898, Notes of the ShSS, Vol. XXVII, p. 12-19.   Google Scholar

Kolesnyk Iryna, 2019, “We left Sokyryntsi...”: travelogues of the Galagan family, Central State Historical Archive of Ukraine in Kyiv, Institute of Manuscript of Vernadsky National Library of Ukraine, Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, StreamARLine.   Google Scholar

Kupchynsky Oleh, 1994, Statute and protocols of meetings of the Society of Supporters of Ukrainian Literature, Science and Art in Lviv, ShSS Notes, Vol. CCXXVII: Works of the section of art history, Lviv, p. 393-419.   Google Scholar

Loyenhrin (Herzo-Vinogradsky Petr), 1909, Zigzags, Odessa news, 8 Dec.   Google Scholar

Momot Tetiana, Momot Daryna, 2018, Art industry market infrastructure: analysis of modern structure and functions, The current status of research and technology in industry, Issue 2 (4), p.34-44.
Crossref   Google Scholar

Myasoedov Hryhory, 1972, Letters, documents, memoirs. Moscow: Fine Arts, http://www.tphv-history.ru/books/myasoedov-pisma-dokumenti-vospominaniya.html (18.10.2021).   Google Scholar

Nahirniy Vasyl, 1898, Society for the development of Rus’ art, Dilo, part 218.   Google Scholar

Nikonenko Tamara, 2005, Cultural and artistic salons in Ukraine at the end of the 18th - first half of the 19th century, Аbstract of Ph.D. dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts.   Google Scholar

Pavlichenko Nadia, 2017, Art market of Kyiv (late 19th-early 21st centuries): pecularities of functioning and typological characteristics. Аbstract of Ph.D. dissertation, Pyotr Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine.   Google Scholar

Pavlichenko Nadia, 2017, The art market as a cultural and economic, Magisterium. Culturology, Edition 68, p. 72-75.   Google Scholar

Photolviv 2019, Architecture and art of Lviv. The end, https://photo-lviv.in.ua/arhitektura-i-mystecztvo-lvova-zakinchennya/ (5.10.2021).   Google Scholar

Report on the activities of the branch of the Shevchenko Scientific Society in Lviv for the period from January 1 to December 31 1895. NShSS, 1896, Vol. 10, p. 1-5.   Google Scholar

Rusakov Serhii, 2020, Event as a value-semantic factor of the art market development, The Culturology Ideas, Issue 17, p. 178-187.
Crossref   Google Scholar

Saliy Oleksandr, 2009, Dmytro Troshchynskiy and Mykola Hohol. To the 200th anniversary of the birth of M.V. Hohol, Vidlunnya vikiv, Issue 1 (11), p. 72-76.   Google Scholar

Shabanov Andriy, 2015, Peredvizhniki: between a commercial partnership and an artistic movement, European University Press in St. Petersburg.   Google Scholar

Sheludyakova Natalya, 2016, M. Hrushevsky – a collector in the context of scientific and artistic life of Ukraine in the late 19th - early 20th century, Ph.D. thesis, Institute of History of Ukraine, National Academy of Sciences of Ukraine.   Google Scholar

Stepovyk Dmytro, 1982, Ukrainian art of the first half of the 19th century. Kyiv, Mystetstvo.   Google Scholar

Sukhoparov Serhii, 1992, Alexey Kruchenykh. The fate of the budetlyanin, Mϋnchen, Verlago Otto Sagnerin Commission.   Google Scholar

Sukhoparov Serhii, 2003, "All Kherson" in the caricatures of Kruchenykh and Tarabanovskiy, Kherson, SLAZH.   Google Scholar

Trush Ivan, 1898, The first Rus play of art, Literary Scientific Bulletin, Vol. IV, Book X-XII, p. 151-153.   Google Scholar

Yanyshyn Bohdan, 2018, Organization and activity of the society of supporters of Ukrainian literature, science and art in Lviv, Old European historical journal, Issue 8, p. 45–52.   Google Scholar

Yasinovsky Yuri, 2021, Society for the development of Rus Art, http://www.history.org.ua/?termin=Tovarystvo_rozvoiu (9.10.2021).   Google Scholar

Zaitseva Zinaida, 2019, Institutional aspects of the development of Ukrainian culture in Galicia (late 19th - early 20th centuries.), Historical and political problems of the modern world: Collection of scientific articles, Vol. 39, p. 182-191.   Google Scholar


Opublikowane
2022-12-31

Cited By /
Share

Rusakov, S. (2022). Ustanowienie rynku sztuki w kontekście ukraińskiej tradycji historycznej i kulturowej. Studia Warmińskie, 59, 111–124. https://doi.org/10.31648/sw.8330

Serhii Rusakov 
Department of Theology, Religious Studies and Cultural Studies, National Pedagogical Dragomanov University, 9 Pyrogowa Str., 01601 Kyiv
https://orcid.org/0000-0002-8494-9445