Wyzwania społeczne dla rodzin w nauczaniu biskupów latynoamerykańskich (CELAM)
Ryszard Hajduk
Faculty of Theology, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztynhttps://orcid.org/0000-0002-8012-2184
Abstrakt
Zgodnie z nauczaniem Soboru Watykańskiego II zadaniem Kościoła katolickiego jest obserwować procesy zachodzące w życiu ludzi i odczytywać w nich plany Boga, który przez wydarzenia w świecie apeluje do wierzących o podjęcie określonych działań. Celem analizy dokumentów końcowych konferencji generalnych biskupów latynoamerykańskich (CELAM) obradujących w Medellín (1968), Pueblo (1979), Santo Domingo (1992) i Aparecida (2007) jest ukazanie ich specyficznego, czyli pastoralnoteologicznego podejścia do sytuacji rodzin w krajach Ameryki Południowej i Środkowej. Na podstawie danych socjologicznych można dostrzec, jakie w świetle wiary istnieją szanse, ale też jakie są zagrożenia, przed którymi staje współczesna rodzina. Należy podkreślić, że rodziny katolickie są powołane do aktywnego udziału w kształtowaniu życia społecznego i do służby na rzecz formowania dojrzałych postaw osobowych swoich członków. Ich szczególnym zadaniem jest szerzyć w świecie wartości ewangeliczne, które są równocześnie ogólnoludzkimi, a ich realizacja pozwala ludziom osiągnąć pełnię człowieczeństwa. Biskupi latynoamerykańscy ukazują, w jaki sposób odczytywać znaki czasu i odpowiadać na nie w praktyce życia chrześcijańskiego.
Słowa kluczowe:
Kościół, Sobór Watykański II, Ameryka Łacińska, ubóstwo, ewangelizacjaBibliografia
Arriagada Irma, 2001, Familias latinoamericanas. Diagnostico y politicas publicas en los inicios del nuevo siglo, Santiago de Chile. Google Scholar
Arriagada Irma, 2004, Transformaciones sociales y demográficas de las familias latinoamericanas, Papeles de Población, No. 40, p. 71-95. Google Scholar
Arriagada Irma, 2005, ¿Existen políticas innovadoras hacia las familias latinoamericanas?,Papeles de Población, No. 43, p. 9-27. Google Scholar
Baumann Zygmunt, 2006, Płynna nowoczesność, Kraków. Google Scholar
Beck Ulrich, Beck-Gernsheim Elisabeth, 1990, Das ganz normale Chaos der Liebe, Frankfurt a. M. Google Scholar
Boff Leonardo, 1986, Teología desde el lugar del pobre, Santander. Google Scholar
CELAM, 1968, Presencia de la Iglesia en la Actual Transformación de América Latina, Medellín. Google Scholar
CELAM, 1979, Mensaje a los Pueblos de América Latina, Puebla. Google Scholar
CELAM, 1992, Nueva Evangelización, Promoción Humana, Cultura Cristiana. Jesucristo, Ayer Hoy y Siempre, Santo Domingo. Google Scholar
CELAM, 2007, Discípulos y Misioneros de Jesucristo para que nuestros pueblos en Él tengan vida. „Yo soy el Camino, la Verdad y la Vida” (Jn 16,4). Documento conclusivo, Aparecida. Google Scholar
Cienfuegos Javiera, 2014, Tendencias familiares en América Latina: diferencias y entrelazamientos, Notas de población, No. 99, p. 11-37
Crossref
Google Scholar
Domingues José Maurício, 2016, Familia, modernización y teoría sociológica, Estudios Sociológicos, No. 100, p. 145-167.
Crossref
Google Scholar
Floristán Casiano, 2002, Teología práctica, Salamanca. Google Scholar
Francis, 2020, Post-Synodal Apostolic Exhortation Querida Amazonia, Roma, https://www.vatican.va/content/francesco/en/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20200202_querida-amazonia.html (dostęp: 10.05.2021). Google Scholar
Gutiérrez Gustavo, 1975, Teología de la liberación, Salamanca. Google Scholar
II Vatican Council, 1965, Decree On the Apostolate of the Laity Apostolicam Actuositatem, Rome, Acta Apostoicae Sedis 58 (1966), p. 837-864. Google Scholar
II Vatican Council, 1965, Pastoral Constitution On the Church in the Modern World Gaudium et Spes, Rome, Acta Apostoicae Sedis 58 (1966), p. 1025-1115. Google Scholar
Klein Stephanie, 2005, Erkenntnis und Methode in der Praktischen Theologie, Stuttgart. Google Scholar
Knoblauch Hubert, Schnettler Bernt, 2004, Die Trägheit der Säkularisierung und Trägheit des Glaubens, in: Hans-Georg Ziebertz, Erosion des christlichen Glaubens? Umfragen, Hintergründe und Stellungnahmen zum „Kulturverlust des Religiösen“, Münster, s. 5-15. Google Scholar
Mariański Janusz, 1998, Kościół katolicki w społeczeństwie obywatelskim. Refleksje socjologiczne, Lublin. Google Scholar
Mastantuono Antonio, 1994, La teologia pratica. Teologia pastorale e catechectica, in: Giuseppe Lorizio, Nunzio Galantino, Metodologia teologica. Avviamento allo studio e alla ricerca pluridisciplinari, Cinisello Balsamo, p. 502-540. Google Scholar
Pinillos Guzmán Mariana Andrea, 2020, Configuración de la familia en su diversidad, „Ágora USB” No. 1, p. 275-288.
Crossref
Google Scholar
Quilodrán Julieta, 2003, La familia, referentes en transición, „Papeles de Población” No. 37, p. 51-82. Google Scholar
Scannone Juan Carlos, 1982, La teología de la liberación. Caracterización, corrientes, etapas, Stromata, No. 38, p. 3-40. Google Scholar
Schweizer Beat Andreas, 2013, Die Rezeption des Zweiten Vatikanischen Konzils in Lateinamerika, Hamburg. Google Scholar
Trigo Pedro, 2005, ¿Ha muerto la teología de la liberación? La realidad actual y sus causas (1), Revista Latinoamericana de Teología, No. 64, p. 45-74.
Crossref
Google Scholar
Vela Jesús Andrés, 1988, Elementos metodológicos en la Teología de la Liberación, Theologica Xaveriana, No. 86-87, p. 105-133. Google Scholar
Zaborowska Agnieszka, 2012, Rodzina jako wartość. Konsekwencje przemian wartości małżeńskich i rodzinnych, https://depot.ceon.pl/handle/123456789/6085 (dostęp: 10.05.2021), p. 29-43. Google Scholar
Zimmermann Jens, 2012, Humanism and Religion. A Call for the Renewal of Western Culture, New York.
Crossref
Google Scholar
Faculty of Theology, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, ul. Hozjusza 15, 11-041 Olsztyn
https://orcid.org/0000-0002-8012-2184