Współpraca nauczyciela religii z asystentem rodziny na rzecz dziecka

Anna Zellma

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologii
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454


Abstrakt

Sytuacje problemowe, które występują w życiu współczesnej rodziny wpływają na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Rodzą nowe wyzwania w zakresie aktywności opiekuńczej, wychowawczej i profilaktycznej nauczyciela religii. Wymagają
podjęcia współpracy z różnymi podmiotami, w tym z asystentem rodziny. U podstaw tych działań znajduje się troska o wszechstronny rozwój dziecka, jego dobro i bezpieczeństwo. Nauczyciel religii może wzmacniać profesjonalne i kompleksowe działania asystenta rodziny. Służy temu zaangażowanie na rzecz poprawy warunków życia dziecka i spędzania czasu wolnego, wzmacnianie samooceny, modelowanie pozytywnych postaw, organizowanie pomocy w nauce, motywowanie do udziału w zajęciach
w oratorium lub świetlicy socjoterapeutycznej. Za wartościowe uznać należy warsztaty
tematyczne dla dzieci, spotkania scholi i wyjazdy wakacyjne. Wśród tych działań nie może zabraknąć bezpośredniego kontaktu nauczyciela religii z rodzicami dzieci z rodzin z wieloma problemami. Rodziny, mające problemy, powinny także otrzymać pomoc w zakresie prawidłowego wychowania religijnego dzieci. Tak określone działania wymagają od nauczycieli religii stałej obecności w formie towarzyszenia dzieciom oraz
odpowiednich predyspozycji osobowościowych i kompetencji pedagogicznych. Rodzą nowe wyzwania w zakresie wstępnej i permanentnej formacji, w której dowartościować należy praktyczne rozwiązania w zakresie współpracy nauczyciela religii z asystentem rodziny.


Słowa kluczowe:

nauczyciel religii, asystent rodziny, współpraca, dziecko, rodzina dysfunkcyjna, wychowanie, opieka, profilaktyka


Arczewska Magdalena, 2017, Praca socjalna z rodziną – kontekst współpracy służb społecznych w środowisku lokalnym na rzecz dobra dziecka. Perspektywa asystentów rodziny, Praca Socjalna, nr 3, s. 48–64.   Google Scholar

Becker-Pestka Daria, Dubis Małgorzata, Różyńska Sandra, 2018, Rodzina dysfunkcyjna i patologiczna w przestrzeni życiowej młodych, Exante, Wrocław.   Google Scholar

Biernat Tomasz, Przeperski Jarosław, 2015, Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: Centrum dla Rodzin, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.   Google Scholar

Czechowska-Bieluga Marta, 2020, Pracownik socjalny i asystent rodziny w systemie wspierania rodziny, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J – Paedagogia-Psychologia, nr 1, s. 73–82.   Google Scholar

Czechowska-Bieluga Marta, Sordyl-Lipnicka Barbara, 2020, Rola zawodowa asystentów rodziny w świetle analiz jakościowych, Praca Socjalna, nr 5, s. 79–98.   Google Scholar

Duda Małgorzata, Wojtanowicz Katarzyna, 2018, Asystentura rodziny jako istotny komponent współczesnego poradnictwa rodzinnego, w: Beata Szluz, Anna Szluz (red.), Poradnictwo w dyskursie interdyscyplinarnym, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, s. 13–28.   Google Scholar

Dunajska Anna, Dunajska Daria, Klein Beata, 2011, Asystentura w pomocy społecznej. Poradnik dla Pracowników socjalnych, Verlag Dashofer, Warszawa.   Google Scholar

Dybowska Ewa, Wojtanowicz Katarzyna, 2020, Wspieranie rodziny z perspektywy asystenta rodziny, Praca Socjalna, nr 5, s. 45–58.   Google Scholar

Frączek Zofia, 2021, Dysfunkcjonalność i problemy współczesnej polskiej rodziny w świetle danych statystycznych i wspierających działań państwa, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. 9, s. 149–169.   Google Scholar

Hyży Katarzyna, 2020, Rola zawodowa asystenta rodziny – przegląd badań, Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Lublin – Polonia”, nr 1, s. 120–134.   Google Scholar

Janowska Joanna, 2020, Poradnik asystenta rodziny, Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie, Kraków.   Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, 2001, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, WAM, Kraków.   Google Scholar

Konferencja Episkopatu Polski, 2018, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa.   Google Scholar

Kongregacja ds. Duchowieństwa, 1998, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Pallottinum, Poznań.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2011, Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2012, Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2013, Zawód asystenta rodziny w procesie profesjonalizacji. Wstęp do teorii i praktyki nowego zawodu, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2014, Etapy metodycznego działania asystenta z rodziną w ujęciu Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Podlaski Przegląd Społeczny, nr 3, s. 19–31.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2016a, Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Wydawnictwo Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2016b, Asystent rodziny – towarzysz czy interwent? Praca Socjalna, nr 2, s. 86–101.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2019, Pedagogiczne działania asystenta rodziny skierowane do dzieci i młodzieży, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, nr 1, s. 44–58.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2019, Rodzina z dziećmi. Rodzina dysfunkcyjna, Difin, Warszawa.   Google Scholar

Krasiejko Izabela, 2022, Asystentura w centrum usług społecznych, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa.   Google Scholar

Lenart Angelika, 2019, Rodziny dysfunkcyjne w pracy asystenta rodziny, Roczniki Pedagogiczne, nr 11 (numer specjalny), s. 271–280.   Google Scholar

Łabendowicz Stanisław, 2011, Współpraca katechetów z rodzicami, szkołą i parafią, Zeszyty Formacji Katechetów, nr 1, s. 61–70.   Google Scholar

Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Rozstrzygnięcie Programu asystent rodziny na rok 2022, https://www.gov.pl/web/rodzina/rozstrzygniecie-programu-asystentrodziny-na-rok-2023 (10.12.2022).   Google Scholar

Misiaszek Kazimierz, 2014, Czy i na ile jest możliwa dzisiaj współpraca rodziców i nauczycieli na rzecz integralnego wychowania ucznia?, Teologia i Moralność, t. 9, nr 2, s. 7–22.   Google Scholar

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 stycznia 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dziennik Ustaw, 2022, poz. 447.   Google Scholar

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, 2020, Dyrektorium o katechizacji, Jedność, Kielce.   Google Scholar

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach, Dziennik Ustaw 1992, nr 36, poz. 155 z późn. zm.   Google Scholar

Szpunar Małgorzata, 2020, Balansowanie w roli zawodowej asystenta rodziny – od zdystansowanej troski do potrzasku instytucjonalnego, Praca Socjalna, nr 5, s. 59–78.   Google Scholar

Świderska Mariola, 2013, Asystent rodziny – współczesna forma pomocy rodzinie, Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź.   Google Scholar

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw, 2017, poz. 59 z późn. zm.   Google Scholar

Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity), Dziennik Ustaw, 2022, poz. 447.   Google Scholar

Zaborowska Agnieszka, 2015, Asystentura rodziny – społeczny i instytucjonalny kontekst zawodu w opinii asystentów rodzin, Problemy Polityki Społecznej, nr 3, s. 117–128.   Google Scholar

Zellma Anna, 2013, Profesjonalny rozwój nauczyciela religii, Wydział Teologii UWM, Olsztyn.   Google Scholar

Zellma Anna, 2022, Accompanying the Catechised in Their Holistic Development, Roczniki Teologiczne, z. 11, s. 5–22.   Google Scholar

Zellma Anna, Wiszowaty Edward, 2017, O Policję bliższą ludziom. Inspiracje pedagogiczne w pracy funkcjonariuszy, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie, Szczytno.   Google Scholar

Żukiewicz Arkadiusz, 2011, Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Arkadiusz Żukiewicz (red.), Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki i pomocy do wsparcia, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, s. 9–26.   Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2023-12-21

Cited By /
Share

Zellma, A. (2023). Współpraca nauczyciela religii z asystentem rodziny na rzecz dziecka. Studia Warmińskie, 60, 313–325. https://doi.org/10.31648/sw.8609

Anna Zellma 
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Teologii
https://orcid.org/0000-0002-3612-3454