Spotkanie Jana Pawła II z przedstawicielami afrykańskich religii tradycyjnych w Togo i w Beninie. Kontekst i możliwości dialogu
Jacek Jan Pawlik
Abstrakt
Podczas każdej pielgrzymki Jan Paweł II spotykał się z przedstawicielami innych religii lub kierował do nich przesłanie. W niniejszym artykule autor analizuje dwie wizyty papieża: w Togo (1985) i w Beninie (1993), podczas których papież
spotkał się z przedstawicielami kultów vodun. Autor zwraca uwagę, że okoliczności,
czas i miejsce zdeterminowały znaczenie tych spotkań w oczach wyznawców religii
tradycyjnych. Dla wyznawców religii vodun była to pewna legitymizacja ich wierzeń na równi z chrześcijaństwem, zaś dla katolików był to wyraz cichej aprobacji ich powiązań z religią tradycyjną. Niemniej, otwarcie na drugą osobę, dostrzeżenie problemów egzystencjalnych i nierówności społecznych wypływające z postawy i orędzia Papieża, silnie odcisnęło się w pamięci mieszkańców. Wizyty Jana Pawła II na długo
pozostaną wydarzeniem wyjątkowym i niezwykłym we współczesnej historii Togo
i Beninu.
Słowa kluczowe:
Togo, Benin, pielgrzymki Jana Pawła II, afrykańskie religie tradycyjne, vodun, dialog międzyreligijnyBibliografia
Adotevi Adovi John-Bosco, 1994, Pèlerinage à Notre Dame du Lac Togo. Pourquoi Togoville, Présence Chrétienne, nr 11, 10 novembre, s. 12. Google Scholar
Adoukonou Barthélémy, 1980, Jalons pour une théologie africaine. Essais d’une herméneutique chrétienne du Vodun dahoméen, t.1-2, Lethielleux, Paris. Google Scholar
Bako-Arifari Nassirou, 2000, La mémoire de la traite négrière dans le debat politique au Bénin dans les années 1990, Journal des africanistes 70, nr 1-2, s. 221-231.
Crossref
Google Scholar
de Benoist Joseph Roger, 1981, L’Église catholique et la naissance des nouvelles nations en Afrique occidentale francophone, Revue française d’histoire d’outre-mer, 68, s. 100-111.
Crossref
Google Scholar
Ciarcia Gaetano, 2016, Le revers de l’oubli. Mémoires et commémorations de l’esclavage au Bénin, Karthala, Paris. Google Scholar
Dossè Afandina, 1994, Histoire d’une théocratie. Togoville des origines à 1914, Presses de l’Université du Bénin, Lomé. Google Scholar
Goussanou Rossila, 2017, La „route de l’esclave“ de Ouidah: espace de négociation des mémoires collectives des traites négrières et de l’esclavage, Cahiers Mémoire et Politique, 5, s. 111-129.
Crossref
Google Scholar
Jan Paweł II, 1985a, Discours du Pape Jean Paul II aux animistes. Sanctuaire de Notre-Dame du Lac Togo – Togoville, vendredi, 9 août 1985, http://www.vatican.va/content/john-paul-ii/fr/speeches/1985/august/documents/hf_jp-ii_spe_19850809_animisti-santuario.html [2021-02-03]. Google Scholar
Jan Paweł II, 1985b, La nouveauté de l’Évangile doit faire son oeuvre. Homélie à la messe célébrée à Lomé, La documentation catholique, nr 1903, 6 octobre, s. 901-904. Google Scholar
Jan Paweł II, 1993, L’accueil de l’Évangile va de pair avec l’espit de ce qui est bon dans les traditions, La documentation catholique, nr 2068, 21 mars, s. 256-257. Google Scholar
Lacoste Jean-Yves, 1982, B. Adoukonou, Jalons pour une théologie africane, Revue Philosophie de Louvain, seria 4, 80, nr 45, s. 163-165. Google Scholar
Le projet La route de l’esclave de l’UNESCO, 2006, Revue internationale des sciences sociales, 2, s. 205-209. Google Scholar
Mgr Isidore de Souza, père de la démocratie béninoise, https://africa.la-croix.com/mgr-isidore-de-souza-pere-de-la-democratie-beninoise/ [2021-05-24]. Google Scholar
Müller Karl, 1958, Geschichte der katholischen Kirche in Togo, Steyler Verlagsbuchhandlung, Kaldenkirchen. Google Scholar
Prier Pierre, 2007, Magie noire et sorcellerie 28/11/2007, https://www.republicotfogo.com/Toutes-les-rubriques/Culture/Magie-noire-et-sorcellerie [2020-11-28]. Google Scholar
Różański Jarosław OMI, 2021, Jan Paweł II w Afryce, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa. Google Scholar
Rush Dana, 2001, Contemporary Vodun Arts of Ouidah, African Arts, 34, nr 4, s. 32-47.
Crossref
Google Scholar
Strandsbjerg Camille, 2005, Les nouveaux réseaux évangéliques et l’État: le cas du Bénin, w: Laurent Fourchard, André Mary, René Otayek (red.), Entreprises religieuses transnationales en Afrique de l’Ouest, Karthala, Paris, s. 223-241.
Crossref
Google Scholar
de Surgy Albert, 1990, Le prêtre-roi des Evhe du Sud-Togo, Systèmes de pensée en Afrique Noire, 10, s. 93-120.
Crossref
Google Scholar
Techou Roland, 2017, Essai sur la théologie de Barthélémy Adoukonou. L’Éxpérience humaine du divin, Edilivre, Saint Denis 2017. Google Scholar
Thomas Louis-Vincent, 1981, Les religions d’Afrique noire. Textes et traditions sacrés, t.1-2, Stock, Paris. Google Scholar