Bogowie, religia i jej krytyki w greckich bajkach Ezopowych
Michał Wojciechowski
a:1:{s:5:"en_US";s:32:"University of Warmai and Masuria";}Abstrakt
Około stu bajek greckich z tradycji Ezopowej zawiera bezpośrednie lub alegoryczne nawiązania do religii. Te nawiązania nie zostały należycie przebadane. W całości reprezentują one anonimowe, popularne podejście do religii z okresu hellenistycznego, ze źródłami w czasach wcześniejszych. Mają one pewne znaczenie dla historii religii greckiej. Bajki te można podzielić na dwie grupy. Pierwsze przedstawiają bogów i mitologię, z dominującą rolą Zeusa, bliską henoteizmowi. Druga grupa zawiera krytykę religii, idolatrii i chybionych modlitw (z Hermesem jako przedmiotem drwin).
Słowa kluczowe:
Ezop, religia starożytna, bogowie greccy, krytyka religii, mitologia greckaBibliografia
Aesop without Morals, 1961, transl. Lloyd W. Daly, New York (contains Life of Aesop), Thomas Yoseloff, New York. Google Scholar
Aesop’s Fables, 2002, transl. Laura Gibbs, Oxford UP, Oxford. Google Scholar
Attridge Harold W., 1978, The Philosophical Critique of Religion under the Early Empire, Aufstieg und Niedergang der Römischen Welt II/16/1, de Gruyter, Berlin, p. 45–77.
Crossref
Google Scholar
Chambry Émile (ed.), 1927, Ésope, Fables, Belles Lettres, Paris. Google Scholar
Chaniotis Angelos, 2010, Megatheism: the Search for the Almighty God and the Competition of Cults, in: S. Mitchell and P. van Nuffelen (ed.), One God: Pagan Monotheism in the Roman Empire, p. 112–140, Cambridge UP, Cambridge.
Crossref
Google Scholar
Dillery John, 1999, Aesop, Isis, and the Heliconian Muses, Classical Philology 94 (3), p. 268–280.
Crossref
Google Scholar
Dover Kenneth J., 1974, Greek Popular Morality in the Time of Plato and Aristotle, Blackwell, Oxford. Google Scholar
Dumont Jacques, 1989, La religion d’Ésope, Pallas 35, 7–24.
Crossref
Google Scholar
Ferguson John, 1989, Morals and Values in Ancient Greece, Bristol Classical Press, Bristol. Google Scholar
Hausrath August (ed.), 1959, Corpus fabularum Aesopicarum (Teubner, vol. I/1, Leipzig 1940, 4th ed., revised, by H. Hunger, Leipzig 1970; vol. I/2, supplemented by H. Haas, Leipzig 1957, 2nd ed., revised, by H. Hunger, Leipzig 1959). Google Scholar
Holzberg Niklas, 2002, The Ancient Fable, Indiana UP, Bloomington. Google Scholar
Jedrkiewicz Stefano, 1989, Sapere e Paradosso nell’antiquita: Esopo e la Favola, Edizioni dell’Ateneo, Roma. Google Scholar
Komornicka Anna M., 1987, Personifikacja Prawdy i Kłamstwa w bajce grecko-rzymskiej, Meander 42, p. 401–406. Google Scholar
Kurke Leslie, 2011, Aesopic Conversations, Princeton UP, Princeton.
Crossref
Google Scholar
Martínez Vázquez Rafael, 1984, Una cosmogonía acuática en una fábula de Esopo, Habis 15, 35–40. Google Scholar
Morgan Teresa, 2007, Popular Morality in the Early Roman Empire, Cambridge UP, Cambridge.
Crossref
Google Scholar
Morgan Teresa, 2013, Divine-Human Relations in the Aesopic Corpus, Journal of Ancient History 1/1, p. 3-26.
Crossref
Google Scholar
Nøjgaard Morten, 1964–67, La Fable antique, vol. 1–2, København. Google Scholar
Nowicki Andrzej, 1986, Zarys dziejów krytyki religii. Starożytność, Warszawa. Google Scholar
Nussbaum Martha C., 1986, The Fragility of Goodness. Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy, Cambridge UP, Cambridge. Google Scholar
Perry Ben E. (ed.), 1952, Aesopica, vol. 1: Greek and Latin Texts (no other volumes have been published), Urbana, Illinois; reprint New York 1980. Google Scholar
Perry Ben E. (ed.), 1965, Babrius et Phaedrus, Loeb Classical Library 436, Harvard UP, Cambridge Ma. Google Scholar
Rodríguez Adrados Francisco, 1999–2000, History of the Graeco-Latin Fable, vol. 1–2, Mnemosyne. Supplementum 201 and 207, Brill, Leiden.
Crossref
Google Scholar
Striker Gisela, 1996, Essays on Hellenistic Epistemology and Ethics, Cambridge UP, Cambridge.
Crossref
Google Scholar
Van Dijk Gert-Jan, 1997, AINOI, LOGOI, MYΘOI. Fables in Archaic, Classical and Hellenistic Greek Literature. With a Study of the Theory and Terminology of the Genre, Mnemosyne. Supplementum 166, Brill, Leiden.
Crossref
Google Scholar
Whitmarsh Tim, 2016, Battling the Gods, Atheism in the Ancient World, Vintage, London. Google Scholar
Winiarczyk Marek, 1979, 1980, Diagoras von Melos – Wahrheit und Legende, Eos 67, p. 191–213; 68, 51–75. Google Scholar
Winiarczyk Marek, 1994, Bibliographie zum antiken Atheismus 17. Jahrhundert – 1990, Habelt, Bonn. Google Scholar
Wojciechowski Michał, 2006a, Religia i jej krytyka w greckich bajkach Ezopowych, Nomos No. 55/56, p. 23–47, 165. Google Scholar
Wojciechowski Michał, 2006b, Ezop i inni. Wielka księga bajek greckich, WAM, Kraków. Google Scholar
Zafiropulos Christos A., 2001, Ethics in Aesop’s Fables: the Augustana collection, Brill, Leiden.
Crossref
Google Scholar
Zimmermann Arnd, Tyche bei Plato, diss. Bonn 1966. Google Scholar
a:1:{s:5:"en_US";s:32:"University of Warmai and Masuria";}