Rewolucja komunikacyjna: od fenomenu cywilizacyjnego do naukowej perspektywy komunikacji
Sergii Kolesnichenko
Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w OlsztynieAbstrakt
W opracowaniu dokonano przeglądu współczesnych teorii rewolucji komunikacyjnych i wykazano ich znaczenie w procesie przekształcania podstaw rozwoju architektury społecznej, instytucji społecznych, w tym również nauki. W tej analizie wykorzystaliśmy podejścia metodologiczne filozofii historii, filozofii komunikacyjnej, społecznej i politycznej oraz filozofii nauki. Jednocześnie rewolucyjna skala zmian i głębokość ich wpływu na społeczeństwo powodują, że ludzkość zmuszona jest porzucić naiwno-romantyczny stosunek do nauki (do racjonalizmu jako takiego), charakterystyczny dla świata początku XX w., kiedy wydawało się, że nauce udało się przezwyciężyć wszelkie kłopoty i błędy świata fizycznego i społecznego. Dlatego aktualnym zadaniem filozofii pozostaje badanie fenomenu nauki nowożytnej jako zjawiska komunikacyjnego w dynamicznym XXI w. Przemysł 4.0 to heurystyczne ramy metodologiczne służące zrozumieniu perspektywy zmian cywilizacyjnych i rekonfiguracji procesów komunikacyjnych w naukach o komunikacji z uwzględnieniem debaty technicznej i publicznej w tym zakresie. W związku z tym dążyliśmy do wykazania głębokiej polemicznej natury rozumienia rewolucyjnego charakteru zmian społecznych i istnienia szerokiej gamy typologii rewolucji (naukowej, przemysłowej, komunikacyjnej).
Słowa kluczowe:
rewolucja komunikacyjna, komunikacja, nauka, komunikacja naukowa, wiedza, filozofia nauki, przemysł 4.0Bibliografia
Arboledas-Lérida Luis, 2023, The Gap Between Science and Society and the Intrinsically Capitalistic Character of Science Communication, Social Epistemology, 37, 5, p. 698-712. https://doi.org/10.1080/02691728.2022.2111670.
Crossref
Google Scholar
Barker Peter, 2011, The Cognitive Structure of Scientific Revolutions, Erkenntnis 75(3), p. 445–465, https://doi.org/10.1007/s10670-011-9333-8.
Crossref
Google Scholar
Behringer Wolfgang, 2006, Communications Revolutions: A Historiographical Concept, German History, 24(3), p. 333–374, https://doi.org/10.1191/0266355406gh378oa.
Crossref
Google Scholar
Coleman Miles C., 2015, Courage and Respect in New Media Science Communication, Journal of Media Ethics, 30(3), p. 186-202, https://doi.org/10.1080/23736992.2015.1050557.
Crossref
Google Scholar
Demir Hilmi, 2010, The Fourth Revolution: Philosophical Foundations and Technological Implications, Knowledge, Technology & Policy, 23(1-2), p. 1–6, https://doi.org/10.1007/s12130-010-9095-7
Crossref
Google Scholar
Elam Mark, 2004, Contemporary science communication as a world of political invention, Science as Culture, 13(2), p. 229-258, https://doi.org/10.1080/0950543042000226620.
Crossref
Google Scholar
Hofkirchner Wolfgang, 2010, How to Design the Infosphere: the Fourth Revolution, the Management of the Life Cycle of Information, and Information Ethics as a Macroethics, Knowledge, Technology & Policy, 23(1-2), p. 177–192, https://doi.org/10.1007/s12130-010-9108-6.
Crossref
Google Scholar
Horst Maja, Michael Mike, 2011, On the Shoulders of Idiots: Re-thinking Science Communication as ‘Event’, Science as Culture, 20(3), p. 283–306, https://doi.org/10.1080/09505431.2010.524199.
Crossref
Google Scholar
Intemann Kristen, 2023, Science communication and public trust in science, Interdisciplinary Science Reviews, 48(2), 350-365, https://doi.org/10.1080/03080188.2022.2152244.
Crossref
Google Scholar
Maeseele Pieter, 2013, On Media and Science in Late Modern Societies, Annals of the International Communication Association, 37(1), p. 155–181. https://doi.org/10.1080/23808985.2013.11679149.
Crossref
Google Scholar
Mannan Md. Abdul, 2020, Revolution Versus Evolution: The Pattern of Conceptual Change in Science, Journal of Indian Council of Philosophical Research, 37, p. 175-189. https://doi.org/10.1007/s40961-020-00203-9.
Crossref
Google Scholar
Schwab Klaus, 2015, The Fourth Industrial Revolution: What It Means and How to Respond. [online] Available at: https://www.foreignaffairs.com/world/fourth-industrial-revolution. Google Scholar
Stephens Mitchell, 1998, Which Communications Revolution is it, Anyway?, Journalism & Mass Communication Quarterly, 75(1), 9–13, https://doi.org/10.1177/107769909807500103.
Crossref
Google Scholar
Taleb Nassim Nicholas, 2010, The Black Swan: Second Edition: The Impact of the Highly Improbable: With a new section: “On Robustness and Fragility”. Random House Trade Paperbacks. Google Scholar
Wydział Teologii, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie